اخبارترکیه

دمیرتاش از ائتلاف با حزب جمهوری خلق می گوید

دمیرتاش در سخنرانی خود در هامبورگ آلمان از احتمال ائتلاف HDP با CHP به عنوان راه حلی دموکراتیک برای مسألۀ حاکمیت ترکیه در آینده سخن گفت.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، صلاح الدین دمیرتاش، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در یک سخنرانی که هنگام دیدارش از آلمان ایراد کرد نشانه هایی از احتمال ائتلاف حزب وی با حزب جمهوری خواه خلق (CHP) مطرح کرد.

دمیرتاش دیروز ۲۷ سپتامبر در هامبورگ گفت: «CHP، HDP، و نیرو ها و گروه هایی که طرفدار صلح، آزادی و دموکراسی هستند باید بتوانند یک قدرت جایگزین دموکراتیک برای جامعۀ ترکیه پیشنهاد کنند».
دمیرتاش افزود: «در دورۀ انتخابات کمپین های تهمت زنی علیه حزب ما راه افتادند. این تلاش ها برای گمراه کردن مردم روی نتایج یک انتخابات درست و دقیق تأثیر خواهند گذاشت. مثلاً رسانه هایی که در اختیار حکومت هستند اخیراً یک کمپین تهمت زنی راه انداخته اند که مدعی است من برای برخی از اقدامات حزب کارگران کردستان (PKK) راهنمایی هایی کرده ام. در حالی که ما یک حزب سیاسی بوده ایم که برای توقف جنگ و درگیری تلاش بسیاری کرده ایم و افکار عمومی این را می دانند».

به گفتۀ دمیرتاش برای اینکه مسائل حل شوند «یا باید AKP خود را تغییر دهد یا ترکیه باید خود را از دست آن خلاص کند». در این رابطه اظهارات دمیرتاش حاکی از یک حاکمیت دموکراتیک جایگزین است، که مستلزم همکاری CHP و MHP است.

«رأی های اروپا با ارزش هستند»

دمیرتاش ضمن بیان اینکه HDP اهمیت زیادی برای آرای خارج از کشور قائل است، افزود در این دورۀ انتخابات حتی یک رأی یا یک تغییر جزئی در تعداد نمایندگان پارلمان می تواند تعادل حساب و کتاب های پارلمانی را به هم بزند.

دمیرتاش گفت به دلیل تعداد قابل توجه رأی دهندگان ترکیه ای اصل در آلمان، حزب وی اقدام به برگزاری کمپین انتخاباتی با توجه ویژه به آلمان کرده است.

وی همچنین به نقش آلمان در ارتباط با مسألۀ بحران پناهندگان در اروپا اشاره کرد که مسأله ای جهانی است و به شدت تحت تأثیر فضای برخورد و درگیری در ترکیه قرار گرفته است.

دمیرتاش ضمن تأکید ب نقشی که آلمان می تواند در برقراری صلح و حل مسألۀ کرد ها داشته باشد، گفت: «جوامع بین المللی باید برای برقراری ثبات در ترکیه تلاش بیشتری به عمل بیاورند». «ترکیه برای حل مسألۀ کرد ها نیاز به حمایت تشویقی و انگیزشی دارد و آلمان در این مورد می تواند نقش مثبتی ایفا کند».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا