آذربایجاناخبارترکیهعمومی

افزایش صادرات گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به ترکیه

جمهوری آذربایجان در قالب مرحله دوم توسعه میدان گازی ‘ شاه دنیز ‘ حجم صادرات گاز طبیعی به ترکیه را افزایش داد.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آذرتاج، در چارچوب مرحله دوم توسعه میدان گازی ‘ شاه دنیز ‘ واقع در دریای خزر ، انتقال گاز طبیعی به ترکیه از ۳۰ ژوئن ( ۹ تیر ماه ) آغاز شده است.
بنا به این گزارش ، میدان «شاه دنیز» منبع انرژی عمده برای انتقال گاز طبیعی حوزه خزر به اروپا به شمار می رود و در قالب مرحله نخست توسعه این میدان گازی از سال ۲۰۰۷ میلادی سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب در آن استخراج و ۶٫۶ میلیارد متر مکعب به ترکیه صادر می شود.
مرحله دوم توسعه میدان گازی شاه دنیز به پیمانکاری شرکت بریتیش پترولیوم در سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز شده و در قالب آن ۱۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید و مجموع استخراج گاز طبیعی به ۲۶ میلیارد متر مکعب در سال خواهد رسید.
مرحله دوم توسعه میدان گازی شاه دنیز از سال ۲۰۱۳ شروع شده و تا سال جاری میلادی ۲۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.
بر اساس توافق حاصله شش میلیارد متر مکعب از مجموع ۱۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مرحله دوم توسعه میدان گازی شاه دنیز به ترکیه صادر می شود و ۱۰ میلیارد متر مکعب باقی مانده نیز از سال ۲۰۲۰ میلادی به اروپا منتقل خواهد شد.
میدان گازی ‘ شاه دنیز ‘ واقع در ۷۰ کیلومتری جنوب شرق باکو در دریای خزر یکی از بزرگترین منبع گازی منطقه به شمار می رود و دخایر آن یک تریلیون متر مکعب گاز طبیعی و دو میلیارد بشکه میعانات گازی را شامل می شود.
جمهوری اذربایجان با شرکای خارجی در راستای انتقال گاز طبیعی میدان ‘ شاه دنیز ‘ به اروپا طرح دالان گازی جنوب شامل ترمیم و بازسازی خطوط لوله گازی موجود در خاک این کشور و گرجستان ، ساخت خط لوله ترانس آنادولی ( تاناپ ) در خاک ترکیه و خط لوله ترانس آدریاتیک ( تاپ ) همکاری می کند.
خط لوله گازی تر انس آنادولی ( تاناپ ) اخیرا طی مراسمی با حضور روسای جمهوری آذربایجان و ترکیه در خاک این کشور افتتاح شد.
با احداث خط لوله ترانس آدریاتیک ( تاپ ) گاز طبیعی جمهوری آذربایجان قرار است در سال ۲۰۲۰ میلادی به اروپا صادر شود.
شرکت ملی نفت ایران با ۱۰ درصد سهم یکی از سهامداران طرح توسعه میدان گازی شاه دنیز جمهوری آذربایجان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا