آذربایجاناخبارایران

مصاحبه علی‌اف با مرکز صدا و سیمای ایران در آستانه سفر به تهران؛ ایجاد زمینه برای بهبود روابط ایران و آذربایجان با سفر به تهران

رئیس جمهور آذربایجان در مصاحبه ای با مرکز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران جزئیات سفر خود به ایران را اعلام داشت.
 

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سحر آذری، الهام علی اف در مصاحبه ای که با مرکز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران داشت، به سوالاتی در خصوص جزئیات سفر رسمی خود به تهران در تاریخ 23 فوریه (سه شنبه 4 اسفند 1394 ) و همچنین اهداف سفر خود به ایران و روابط بین دو کشور پاسخ داد.

متن کامل این مصاحبه را در ادامه می خوانید:

زمینه بهبود روابط ایران و آذربایجان با سفرم به تهران فراهم می شود

 سفر جنابعالی به ایران دارای چه اهداف سیاسی و منطقه ای خواهند بود؟ برای گسترش روابط خود با ایران چه برنامه هایی دارید؟

سفر اینجانب به ایران با دعوت رسمی جناب آقای حسن روحانی رییس جمهور محترم ایران در تاریخ 23 فوریه انجام خواهد گرفت. یاد آور می شوم، پیش از این با رئیس جمهور ایران 4 دیدار نیز داشته ام. طی سفرهای گذشته من و ایشان در سال 2014 تفاهم نامه های زیادی در بخش های سیاسی، اقتصادی، بشری و دیگر زمینه ها در راستای خدمت و توسعه بین دو کشور امضا گردید.

چارچوب این سفر رسمی نیز با هدف بررسی مسائل دنیا و منطقه، حوادث اخیر مربوطه، روابط  سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بین دو کشور و همچنین متمرکز بر امضای تفاهم نامه ها و اسناد در طیف وسیعی از روابط فرهنگی ایران و آذربایجان انجام خواهد گرفت. مطمئن هستم که این سفر زمینه هایی برای گسترش و بهبود روابط آذربایجان با کشور دوست و همسایه خود یعنی ایران ایجاد خواهد کرد، به گونه ای که پله های توسعه و کیفی در حد مطلوبی طی خواهد شد.

توسعه حمل و نقل و ترانزیت کالا برای رشد و پویایی

ایران و جمهوری آذربایجان همکاری های مشهود و حائز اهمیتی در زمینه اقتصادی با یکدیگر دارند، لذا با توجه مرز طولانی مشترک بین دو کشور و وجود پتانسیل های اقتصادی مطلوب مشترک، حجم معاملات تجاری در حد قابل قبولی مشاهده نمی شود. در چنین شرایطی برای افزایش حجم معاملات تجاری چه برنامه هایی دارید؟

 بعد از به دست آمدن استقلال دولتی آذربایجان، روابط بین کشور ایران و آذربایجان مخصوصا در زمینه های اقتصادی – تجاری رشد خوبی در توسعه روابط به خود گرفت. با توجه به این، حجم معاملات تجاری کنونی بسیار پایین تر از سطح پتانسیل های موجود دو کشور می باشد. البته به منظور توسعه و پایداری در همکاری های دوطرفه و حل مشکلات کنونی در وضعیت روابط تجاری نیز تدابیری صورت خواهد گرفت.

برای کاهش تاثیر روند منفی اقتصاد جهانی، همچنین حفظ رشد پویایی و توسعه، اصلاحات اقتصادی گسترده ای در آذربایجان به سرعت انجام می گیرد. در حال حاضر، طیف گسترده ای از برنامه های سرمایه گذاری و خصوصی سازی نیز در دست انجام است که به منظور بهبود هرچه بیشتر محیط کسب و کار بازرگانان محلی و خارجی اقداماتی درحال طرح ریزیست. برای فعالیت سرمایه گذاران و بازرگانان تجاری ایرانی نیز امکانات و محیط مناسب و بهتری در نظر گرفته ایم. در عین حال، کمیسیون مشترک دولتی با طرح پیشنهادهای جدیدی در راستای همکاری های اقتصادی، تجاری و بشر دوستانه بین ایران و آذربایجان در حد مطلوبی در حال فعالیت است.

در سال های اخیر، ایران و آذربایجان در زمینه کریدور حمل و نقل شمال – جنوب به شرکای مهم و با اهمیتی تبدیل شده اند. ما با اجرای اقدامات  لازم و تدابیر ضروری به منظور توسعه دادن امکانات ترانزیتی و پتانسیل های حمل و نقل کشورمان، زیرساخت های حمل و نقل مان را منطبق بر استانداردهای مدرن امروزی بازسازی نموده ایم. یقین داریم که، بهره برداری از خط آهن و افتتاح راه آهن احداث شده بین شهرهای آستارا در ایران و آذربایجان، پنجره ای نو بر روی حمل و نقل شمال – جنوب باز خواهد کرد.

به طور کلی کشورهای شرکت کننده در کمیسیون ارتباطات و راهروهای حمل و نقل برای ما اهمیت سیاسی و ارزش ژئوپلتیک ویژه ای دارد. همین راهروهای حمل و نقل، علاوه بر افزایش اعتبار دولت هایمان در ترانزیت بارهای بین المللی، از سویی نیز سبب تقویت روابط دو جانبه در حوزه اقتصادی خواهد شد.

تشکیلات تروریستی ارمنستان ، تا کنون به بیش از 300 اقدام تروریستی در آذربایجان دست زده است

– با توجه به تلاش گروه های تکفیری به نفوذ در منطقه و نیز مقابله با پدیده شوم تروریسم، همکاری های ایران و آذربایجان را در این زمینه چگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر تروریسم، تهدیدی برای سیستم روابط بین المللی متمدن، و یکی از جدی ترین مشکلات برای نا امنی منطقه و حفظ ثبات کشورهای دنیا به شمار می رود. گسترش جغرافیای تروریسم بین المللی، سبب نگرانی های جدی در کشورهای دنیا و خصوصا در منطقه ما شده است. درواقع با شکستن سیستم های اقتصادی ملی، آوارگی میلیون ها نفر از سرزمین های خود در نتیجه جنگها و حوادث مسلح در قاره آفریقا و اتحاد جماهیر شوروی سابق، به واقعیات تلخ فاجعه های انسانی روز تبدیل شده است.

گفتنی است آذربایجان که در اوایل سالهای 1990، به تازگی استقلال خود را بنا نهاده بود، با توجه به سیاست اشغال گرانه همسایه خود ارمنستان و فاجعه انسانی متعاقب از این اشغال، متحمل موج جدی تروریستی از ارامنه شده است. تشکیلات تروریستی ارمنستان ، تا کنون به بیش از 300 اقدام تروریستی در آذربایجان دست زده اند. با این مقاصد شهر ها و روستاهایمان در اطراف قره باغ با خاک یکسان شده است که نتیجه آن شهادت، زخمی و آواره شدن هزاران هموطنمان بود. اشغال گری، تروریست و تبعیض مذهبی و قومی، سیاست دولتی ارمنستان شده است که متاسفانه تا امروز هم ادامه دارد. بنابراین ما ، کشور ها و ملت های رنج کشیده از تروریسم را به خوبی درک میکنیم. آذربایجان با حمایت از اقدامات و ابتکارات واقع گرانه طرفدار مبارزه با تروریسم بین المللی ست.

ما چه در چارچوب تشکیلات بین المللی و چه در روابط دوطرفه، به مسائل و همکاری هایی در زمینه تأمین امنیت، اهمیت ویژه ای قائل هستیم. زیرا هر کشوری تنها در ثبات، امنیت و شرایط صلح می تواند بر مشکلات خود غلبه کرده و راه توسعه را پیش بگیرد. آذربایجان همراه با ایران و دیگر کشورها آمادگی خود را در حمایت از مبارزه با تروریسم و حل این مسئله اعلام می دارد.

فعالیت های گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری در حل و فصل مناقشه هیچ نتیجه ای نداشته است

واسطه گری گروه مینسک را در حل مناقشه قره باغ چگونه ارزیابی میکنید؟ به منظور حل این مناقشه برای استفاده از امکانات کشورهای اسلامی و منطقه چه تدبیری در نظر دارید؟

در نتیجه تجاوز ارمنستان به آذربایجان در اوایل سالهای 1990، 20 درصد از اراضی به رسمیت شناخته شده آذربایجان در سطح بین المللی، توسط ارامنه اشغال شد، که مردم در معرض پاکسازی قومی قرار گرفته، بیش از یک میلیون آذربایجانی در پناهندگی و کوچ اجباری،  آواره شدند. در خاک های اشغال شده‌مان زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی، بناهای فرهنگی از جمله بیشتر مساجدمان نیز تخریب شدند. ارمنستان حاضر به پیروی از قطعنامه های تصویب شده از طرف سازمان ملل متحد مبنی بر آزادسازی سرزمین های اشغالی نیست و از این تصمیمات ابلاغی سر باز میزند و متاسفانه جامعه بین المللی تا به امروز هیچ اقدامی در چارچوب اصول و موازین حقوق بین المللی به ارمنستان اعمال نکرده است. به همین منظور ، فعالیت های گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری در حل و فصل مناقشه هیچ نتیجه ای نداشته است. با اطمینان میتوان گفت، تاثیر سیاست دوگانه جهانی در ادامه داشتن اشغالی که بیش از 20 سال به طول انجامیده است، کم نبود. حقایق ثابت می کند که جامعه بین المللی به حوادث مشابه در بخش های مختلفی از دنیا رویکرد انتخابی را از خود به نمایش میگذارد. متاسفانه آذربایجان – ارمنستان، در حضور خود در مناقشه قره باغ شاهد رویکرد منفعلی هستند، به طوریکه نگرش یکسانی به کشور اشغال گر و اشغال شده ارائه می شود.

این بی عدالتی ها و رویکردهای متفاوت علیه کشور اسلامی چون آذربایجان از تبعیض های مذهبی سرچشمه می گیرد. ما تا این حد بی احترامی به حقوق بین المللی، و تا این اندازه تلاش های واضح و آشکار برای توجیه سیاست تهاجمی را نمی توانیم درک کنیم.

باید ذکر کنم، کشورهای اسلامی از جمله ایران چه در تشکل های بین المللی و چه در چارچوب دوطرفه حمایت مستمر خود را در تمامیت ارضی آذربایجان ابراز کرده است. بنابراین ما قدردانی خود را به جمهوری اسلامی ایران اعلام میداریم و این را، علاوه بر نشانه ای از روابط دوستانه و برادری، نگرش ایران را در سطح بالای روابط بین المللی ارزشمند می شماریم.

بسیاری از تصمیمات و قطعنامه های سازمان کنفرانس اسلامی، اشغال ارمنستان را محکوم کرده و پایان دادن به این سیاست را درخواست نمودند. ما دراین باره، از تلاشهای انجام گرفته با هدف حل هنجارهای بین المللی در چارچوب اصول کشورهای اسلامی و منطقه، همچنین پشتیبانی و ارائه پیشنهادات و طرح های مطرح شده قدردانی می کنیم. زین پس به حمایت ها و پشتیبانی هایی در خصوص حل عادلانه مناقشه نیز ایمان داریم.

در طول تاریخ هیچ زمان تبعیض دینی و قومی در آذربایجان رخ نداده است

برخی شایعات در خصوص محدودیت شیعیان آذربایجان به ویژه در اجرای فعالیت های مذهبی – شیعی آنها این روزها خبر ساز شده است. در این باره چه می توانید بگویید؟

این اطلاعات تنها یک سری شایعه می باشد. در طول تاریخ هیچ زمان تبعیض دینی و قومی در آذربایجان رخ نداده است. قومیت های مختلف، نمایندگان جریان های دینی همیشه در صلح و آرامش و با درک متقابل در کنار یکدیگر زندگی کرده اند. قانون اساسی کشور در حال حاضر آزادی دینی و وجدان را تضمین می کند و در زندگی روزمره نیز هیچ محدودیت و منعی برای فعالیت دینداران ایجاد نشده است.

در دوران شوروی سابق تنها 17 مسجد فعال وجود داشت که در سالهای استقلال آذربایجان تعداد مساجد و معابد مذهبی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در حال حاضر در باکو و دیگر شهرهای کشورمان  بیش از 2 هزار مسجد وجود دارد. ” مسجد حیدر ” بزرگترین مسجد کشور آذربایجان به دستور و سفارش من و با هزینه دولتی احداث شده و در اختیار دینداران و مؤمنان کشورمان قرار داده شده است.

آذربایجان دقت ویژه ای به تبلیغ فرهنگ اسلامی در سطح جهانی قائل است و در این زمینه نیز هزینه های مالی جداگانه ای را به این بخش اختصاص می دهد. برای مثال، می توان اقدامات مذهبی آذربایجان در اروپا و دیگر مناطق دنیا، همچنین برگزاری نمایشگاه ها را در این راستا برشمرد. در آذربایجان متمدن ترین همزیستی ملی و مذهبی موجود است به گونه ای که روابط مثال زدنی “دولت – دین” برای تمام دنیا مقبول واقع شده ا ست. تشکیلات سازمان کنفرانس اسلامی در آذربایجان، همیشه به روابط بین مذاهب، ادیان و وضیعت موجود دین اسلام در درجه عالی پرداخت کرده است. با توجه به درگیری هایی که در روابط بین شیعه و سنی در برخی کشورها اتفاق می افتد، لیکن در ماه ژانویه سال جاری همه شیعیان و اهل سنت آذربایجان در “مسجد حیدر” گرد هم آماده، نماز وحدت خواندند.

با وجود اسلام هراسی شایع در جهان معاصر، ما برای همبستگی میان کشورهای اسلامی و تقویت اتحاد در حال کمک هستیم. درک متقابل، ایجاد فضای اعتماد، منافع مشترک و مبارزه علیه اسلام هراسی و دیگر گرایش های منفی، سنگ بنای وحدت اسلامی‌ را تشکیل می دهد. جمهوری آذربایجان به ادامه تلاش های خود در این راستا مصمم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا