آذربایجاناخبارعمومی

بر اساس گزارش بانک جهانی؛ فضای کسب و کار در جمهوری آذربایجان بهبود یافته است

بانک جهانی طی گزارشی اعلام کرد: جمهوری آذربایجان در شاخص بهبود فضای کسب و کار، رتبه ۲۵ را به خود اختصاص داد که بالاترین شاخص در میان کشورهای اروپا و آسیای مرکزی است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،پایگاه خبری ریپورت جمهوری آذربایجان نوشت: در گزارش ‘ Doing Business 2019: Training for Reform ‘ بانک جهانی،آمده است: جمهوری آذربایجان با اجرای هشت مورد اصلاحات جایگاه خود را بهبود داده است.
بر اساس این گزارش، کشورهای اروپا و آسیای مرکزی برای تکمیل فعالیت واحدهای اقتصادی کوچک و متوسط به آهنگ اصلاحات سرعت بخشیده اند.
برای بهبود فضای کسب و کار، در سال گذشته میلادی، ۵۴ مورد اصلاحات در این کشورها اجرا شده است.
همچنین در همه این ۲۳ کشور، اصلاحات کمک کننده به ایجاد اشتغال جدید و بهبود فعالیت واحدهای اقتصادی خصوصی انجام گرفته است.
بر اساس گزارش بانک جهانی، تسهیلات قابل توجه در فرآیند تجهیز واحد های تولیدی با نیروی برق در جمهوری آذربایجان به کار گرفته شده و مدت آن از ۵۶ روز قبلی به ۴۱ روز کاهش یافته است.
همچنین سرمایه گذاری های لازم در زیرساخت شبکه های برق انجام گرفته و سیستم ملی مدیریت انرژی برق در جمهوری آذربایجان ایجاد شده است.
یکی دیگر از اصلاحات اقتصادی در جمهوری آذربایجان بکار گیری تسهیلات جهت کسب مجوز برای امور ساختمان است.
در گزارش بانک جهانی اعلام شده است که ترکیه با اجرای هفت اصلاحات در رتبه بندی جهانی در رده ۴۳ قرار گرفته است و در این کشور لغو حداقل سرمایه مورد نیاز برای آغاز فعالیت های اقتصادی موجب آسان تر شدن کسب و کارها شده است.
ارسال اسناد مورد نیاز از طریق سیستم الکترونیکی ، ارایه اطلاعات بیشتر در رابطه با هزینه های مالیاتی ، ساده سازی روند دریافت وام از جمله موارد بهبود فضای کسب و کار در این کشور اعلام شده است . ولی افزایش هزینه های واگذاری اموال به دیگران موجب سخت تر شدن ثبت اموال در ترکیه شده است.
روسیه با اجرای چهار اصلاحات در رتبه بندی جهانی در رده ۳۱ قرار گرفته است و اصلاحات این کشور شامل کاهش هزینه های مالیاتی در شهرهای بزرگ از جمله مسکو و سنت پترزبورگ است.
بکارگیری سیستم آنلاین در امور گمرکی موجب آسان تر شدن تجارت بین المللی در روسیه شده است و در این کشور مدت کسب مجوز برای ساخت انبار ها تا ۱۳ روز کاهش یافته است.
بنا به این گزارش در گرجستان سه اصلاحات انجام گرفته و فرایند آغاز فعالیت های کسب و کار و تهیه اسناد حقوقی تسهیل شده ولی در این کشور هزینه های مربوط به مالیات مضاعف افزایش یافته است.
در گزارش بانک جهانی آمده است: به طور کلی کشورهای اروپا و آسیای مرکزی تجارت بین المللی و هزینه های مالیاتی را در کانون توجه قرار دادند و در ۱۰ سال اخیر به ترتیب ۹ و ۸ اصلاحات اجرا شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا