آذربایجاناخبارعمومی

بررسی صادرات بخشی از نفت و گاز قزاقستان از طریق خاک جمهوری آذربایجان

 صادرات بخشی از نفت و گاز مایع قزاقستان از طریق خاک جمهوری آذربایجان به بازارهای جهانی در نشست کمیسیون مشترک بین دولتی دو کشور در آستانه بررسی شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،وزارت انرژی جمهوری آذربایجان، روز چهارشنبه گزارش داد که در پانزدهمین نشست «کمیسیون بین دولتی همکاری های اقتصادی و بازرگانی جمهوری آذربایجان و قزاقستان» انتقال نفت قزاقستان از طریق خطوط لوله نفتی «باکو – تفلیس – جیهان» و «باکو – نوروسیسک» و نیز انتقال گاز مایع از طریق خطوط ریلی جمهوری آذربایجان به بازارهای جهانی مورد بررسی قرار گرفت.
این نشست با حضور « پرویز شاهبازاف » وزیر انرژی جمهوری آذربایجان و «کانات بوزومبایف » همتای قزاقستانی وی در آستانه برگزار شد.
در این نشست بخش انرژی از بخش های عمده همکاری دو کشور عنوان و اعلام شد: بر اساس توافق بدست آمده در چهاردهمین نشست کمیسیون بین دولتی، کارگروه ویژه ای برای ترانزیت بخشی از نفت و فرآورده های نفتی و نیز گاز مایع قزاقستان از طریق دریای خزر و خاک جمهوری آذربایجان تاسیس شده است.
حاضران این نشست همچنین وضعیت جاری روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور را بررسی و اعلام کردند:حجم گردش تجاری جمهوری آذربایجان و قزاقستان در ۹ ماه سال جاری ۶۵٫۱ درصد افزایش یافته و به ۱۶۹٫۸ میلیون دلار رسیده است.
همچنین دو کشور توافق کردند برای گسترش همکاری های متقابل مفید در حوزه های اقتصادی و بازرگانی ، انرژی ، حمل و نقل ، کشاورزی و فرهنگی ، همایش و نمایشگاه مشترک برگزار کنند.
برای افزایش حجم گردش تجاری دو کشور نیز مقرر شد محصولات صادراتی مشخص شوند و شرایط لازم برای مشارکت شرکت های جمهوری آذربایجان در اجرای پروژه های زیر ساختی در قزاقستان و نیز شرایط حضور شرکت های قزاقستانی در پارک صنعت شیمی فراهم شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا