آذربایجاناخباراردبیلایران

گزارشی از حمله به هیئت ایرانی حاضر در کنفرانس قره‌باغ؛ رابطه عیان داستان‌سرایان با باشگاه آرارات/ عاملِ جایگاه نامتوازن ایران در جمهوری آذربایجان

در بخشی از جوابیه هیئت ایرانی به یک وبگاه آمده است: در بیان حقانیت و وطن دوستی این گروه همین بس که از یک سو باید با جریان قوم گرای افراطی و تجزیه طلب مقابله کند و از سویی دیگر با لابی ارامنه.

از پنج سال پیش کنگره ای جهانی با محوریت سازمان های مردم نهاد بین المللی جهت تلاش برای تنویر افکار عمومی در موضوع اشغال قره باغ تشکیل یافته که هیئت ایرانی از سال دوم به عضویت این کنگره در آمده است. پنجمین کنفرانس بین‌المللی ” قره باغ” با میزبانی تشکیلات آزادسازی قره باغ طی روزهای هفتم و هشتم شهریورماه در شهر باکو شرکت نمایندگانی از ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه، روسیه و گرجستان در شهر باکو برگزار شد.

در این کنفرانس هیئتی ۵ نفره از اساتید دانشگاه، مستندساز و روزنامه نگار نیز از سوی جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس شرکت داشتند که با حفظ موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن هر نوع اشغالگری در اراضی مسلمانان از حق مظلومین در فلسطین، یمن و قره باغ حمایت کردند. لازم به ذکر است که جمهوری اسلامی ایران مناطق اشغالی قره باغ را جزء لاینفک خاک جمهوری آذربایجان می داند و بر ضرورت حل و فصل این مناقشه تاکید دارد.

پس از اتمام این کنفرانس با انتشارقطعنامه پایانی ضمن محکومیت تحریم های آمریکا علیه ایران، روسیه و ترکیه در بند دوم از توافق بین کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان بر سر رژیم حقوقی دریای خزر استقبال شده است. و همچنین قطعنامه پایانی، نزدیکی سه کشور روسیه، ایران و ترکیه را فرصتی برای حل مناقشه قره باغ عنوان کرده و بر ناتوانی گروه موسوم به مینسک در حل این مناقشه تاکید کرده است.

اما گو اینکه این نشست های مردم نهاد که چهارمین اجلاس آن در خاک کشورمان و در دانشگاه محققی اردبیل برگزار شده بود به مزاج عده ای خوش نیامده است. گواه این مدعا انتشار مطالب جانبدارانه و خارج از موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران از طریق وبگاه آذری ها در دفاع از اشغالگری ارامنه در ۲۰ درصد از اراضی شیعیان جمهوری آذربایجان است که بارها و بارها به صورت علنی منتشر شده است.

از انتشار مصاحبه با وزیر امورخارجه خود خوانده جمهوری جعلی قره باغ گرفته تا استفاده از نام های جعلی ارمنی برای اراضی مسلمانان در قره باغ، دفاع از موضع ارامنه در اشغالگری، وارونه جلوه دادن حقایق قره باغ به نفع ارمنی ها، جعل جغرافیای قره باغ و تلاش برای به رسمیت شناختن جمهوری خودخوانده قره باغ از سوی جمهوری اسلامی ایران در حالی که خود ارمنستان جرات به رسمیت شناختن آن را نداشته است و نیز تلاش برای برهم زدن روابط نزدیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان تنها گوشه ای از فعالیت های مسموم این وبگاه است که مخاطب بی طرف با یک دور نگاه اجمالی پی به افکار مسموم این وبگاه و گردانندگان آن خواهد برد و شور و شعف گردانندگان آن را از اشغال اراضی مسلمانان را در لابلای سطور مطالب انتشار یافته خواهد دید.

اما در آخرین مورد گردانندگان این سایت که هیچ بهانه ای برای مخالفت با حضور هیئت ایرانی در کنفرانس بین المللی قره باغ نداشته اند، حضور مستندساز و روزنامه نگار تبریزی در قبرستان فخری باکو به منظور تهیه گزارش میدانی را دستاویز حمله به هیئت ایرانی قرار داده اند. در واقع این قوم در پس پرده ایراندوستی، اقدام به استحاله ایدئولوژیک جمهوری اسلامی ایران از درون کرده و هر اقدامی را که در جهت نزدیکی بین کشورهای مسلمان در منطقه و تقویت بنیه و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام باشد را با هوچی گری و با توسل به بی اخلاق ترین متدها از بین می برند.

داستانسرایی هدفمند

این وبگاه در بخشی از دروغ‌پردازی خود می نویسد:

“برخی از اعضای اعزام شده به این کنفرانس ، فورا سر از قبرستان فخری و مزار پیشه وری خائن درآوردند. همان کسی که حین اشغال کشور توسط ارتش سرخ سعی کرد استان های شمالی ایران را تجزیه کند و در این مسیر بسیاری از مردم مخالف را کشت و ماموران دولتی را قتل عام و دست آخر با دزدیدن پول های بانک ملی، صدها تخته قالیچه نفیس از خانه مردم و هزاران راس گوسفند به شوروی گریخت!

مراسم ادای احترام هیات اعزامی ایرانی! برای آزادی قرهباغ در مزار “نماد خیانت به کشور و اشغال” و سوز و ناله هایی که در “زیارت” از  مجسمه پیشه وری کرده اند، این پرسش را به وجود می آورد که شمایی که مخالف اشغال اراضی کشورهای دیگر هستید، چرا از اشغال سرزمین خودتان توسط ارتش سرخ و نماینده آنها یعنی جعفر پیشه وری حمایت می کنید؟

عجیب است که برخی ارگان های فرهنگی کشور، بودجه عمومی را آن هم در این شرایط اقتصادی برای این وطن فروشان هزینه میکنند. شاید برای نخستین بار در تاریخ کشور باشد که می بینیم بودجه عمومی خرج منافع دیگر کشورها و خودزنی میشود.

این حادثه یکبار دیگر ثابت کرد که قرهباغ در حقیقت پوشش جریان های نفوذی و پان ترکی است که قصد دارند با بهانه کردن اشغال قراباغ، طرح اشغال ایران و تجزیه را زمینه سازی کنند.”

شهادت در راه آزادسازی اراضی اسلامی آرزوی ماست

هیئت ایرانی حاضر در کنفرانس نیز در پاسخ به این مطالب جوابیه ای منتشر کرده است که متن بدین شرح می باشد:

جناب سالار (علیرضا) سیف الدینی، سردبیر سایت آذری ها

در پی انتشار مطلبی با عنوان «هیات ایرانی! از مزار پیشه وری سر در آورد!» توضیحات زیر به عنوان جوابیه اعضای این هیات جهت درج به موجب قانون مطبوعات در آن تارنما ارسال می گردد.

از آنجا که سیاست اتخاذی وب گاه موسوم به «آذری ها» در موضوع مناقشه قره باغ جانبداری از دولت ارمنستان می باشد و تیتر اخبار و نحوه پوشش اخبار مربوط به این مناقشه گویای این مطلب است، حمله به شرکت هیاتی از ایران که با اطلاع سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو در این کنگره، جای تعجب ندارد. نیت گردانندگان سایت در سخنرانی های مسبوق به سابقه در باشگاه آرارات تهران عیان گردیده است.

داستان سرایی و دروغ پردازی انجام گرفته توسط نویسنده آن سایت در خصوص ادای احترام و زیارت مزار جعفر پیشه وری توسط هیئت اعزامی از جمهوری اسلامی ایران، کذب محض است. صرفا دو تن از اعضا پس از اتمام برنامه رسمی و برای تهیه گزارشی در خصوص برچیده شدن نقشه جعلی موسوم به آذربایجان واحد از سنگ قبر ابوالفضل ایلچی بیگ رئیس جمهور پیشین آذربایجان به خیابان فخری (مفاخر) رفته و در این بازدید و طی تهیه مستندات، یکی از اعضا طی پستی در شبکه های اجتماعی از عاقبت کار پیشه وری به همراه عکسی از مقبره او مطلبی منتشر کرده است.

جمهوری اسلامی ایران به گواه ده ها شاهد زنده در جنگ قره باغ در قالب امدادی، لجستیکی و مستشاری نظامی همراه مردم مسلمان کشور آذربایجان بوده است و در سال های گذشته نیز با وجود گلایه و انتقادهایی از رفتار دولتمردان جمهوری آذربایجان، حق بازگشت به سرزمین های رانده شده را برای مسلمانان این خاک محفوظ دانسته است. جمله «قره باغ خاک اسلام است.» مقام معظم رهبری و ده ها جمله مشابه، خاطرات آیت الله موسوی اردبیلی، خاطرات مهندس عبدالعلی زاده استاندار وقت آذربایجان شرقی، خاطرات تصویری سرداران نظامی کشور، همه موید این ادعاها هستند.

یکی از دلایل عدم توازن جایگاه فعلی ایران در منطقه قفقاز و بخصوص در دومین کشور با جمعیت غالب شیعه جهان (جمهوری آذربایجان) را در برخی نگاه های مشابه دیدگاه های سایت آذری ها در داخل کشور میدانیم.

مجمع بین المللی قره باغ، با هدف همفکری سازمان های غیر دولتی عضو از سال ۲۰۱۵ تاسیس و چهارمین اجلاسیه آن، سال گذشته به میزبانی دانشگاه محقق اردبیلی در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. پنجمین اجلاس نیز در شهریور ماه سال جاری در باکو برگزار گردید.

لازم به ذکر است اولین بند قطعنامه پایانی این اجلاسیه، محکومیت تحریم های آمریکا علیه ایران، روسیه و ترکیه بوده و در بند دوم از توافق بین کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان بر سر رژیم حقوقی دریای خزر استقبال شده است.

در بیان حقانیت و وطن دوستی این گروه همین بس که از یک سو باید با جریان قوم گرای افراطی و تجزیه طلب مقابله کند و از سویی دیگر با لابی ارامنه.

فرزندان انقلابی ایران اسلامی در صدر آرزوهایشان، آزادی سرزمین های اشغالی مسلمانان منجمله فلسطین، قره باغ و کشمیر را دارند و شهادت در این مسیر را آرزوی خود می دانند. نمی دانیم با چه حقی، نویسنده سایت با جانبداری از سوی دیگر مناقشه  قره باغ، خود را میزان وطن دوستی و هیئت اعزامی را «وطن فروش» نام می نهد.

اعضای هیئت ایرانی شرکت کننده در پنجمین نشست بین المللی قره باغ “

دکتر روح اله متفکر آزاد
دکتر حسن اسدی
دکتر مهدی میرزا رسول زاده
محسن هادی
حامد خسروشاهی

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا