آذربایجاناخبار

انتصاب دیپلماتی کهنه کار با تخصص نظامی به عنوان سفیر جدید آمریکا در باکو ، هدف دار است

­پایگاه اینترنتی روزنامه ” ینی مساوات” چاپ باکو ، اقدام دونالد ترامپ ، رییس جمهوری آمریکا در انتصاب دیپلماتی کهنه کار با تخصص نظامی را به عنوان سفیر جدید آمریکا در باکو ، هدف دار دانست.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، پایگاه اینترنتی روزنامه ” ینی مساوات” نوشت : « پس از حدود یک سال و نیم خالی ماندن کرسی سفیر آمریکا در باکو ، دونالد ترامپ ، دیپلماتی کهنه کار به نام ایرل لیتزنبرگر را برای تصدی مقام سفارت آمریکا در باکو برگزید. کنگره باید با این پینشهاد ترامپ موافقت کند. ایرل لیتزنبرگر، از ژانویه ۲۰۱۸ مشاور ارشد دفتر امور نظامی – سیاسی وزارت خارجه آمریکا بوده است. به هنگام غیبت معاون اول دستیار وزیرخارجه آمریکا، ایرل لیتزنبرگر ، وظایف او را به عهده داشته است. ایرل لیتزنبرگر پیش تر از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ نیز معاون رییس هیات نمایندگی آمریکا در ناتو بوده است و در سفارتخانه های آمریکا در صربستان و قرقیزستان نیز کار کرده است. از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ معاون نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان بوده است. او در هیات نمایندگی آمریکا در اتحادیه اروپا ، قزاقستان و بلغارستن و الجزایر و کنسول گری آمریکا در شهر مارسی فرانسه نیز کار کرده است. در دفتر وزارت خارجه آمریکا در امور غرب آسیا و دفتر امور نظامی – سیاسی این وزارتخانه کار کرده است. او زبان های فرانسوی، روسی ، بلغاری و صربی – کرواتی را می داند. »
ینی مساوات افزوده است : « زمانی ، حضور سفیر آمریکا در ( جمهوری) آذربایجان خیلی اهمیت داشت. سیاستمداران و نمایندگان سازمان های غیردولتی و رسانه ها بی صبرانه در انتظار سفیر جدید بودند و به بررسی هویت او توجه نشان می دادند. اما، چندسالی است که حضور یا عدم حضور سفیر آمریکا در ( جمهوری) آذربایجان حساسیتی را برنمی انگیزد. گرچه برخی سفرا به علت مواضع به یادماندنی شان در ( جمهوری ) آذربایجان ، متمایز شده اند، عظمت برخی از سفرای آمریکا به میزان زیادی از بین رفت. بی تردید، دستورات واشنگتن در نوع فعالیت آنها در باکو تاثیر داشته است. اما، اکنون تعیین سفیر آمریکا در جمهوری آذربایجان، واکنش های قبلی را درپی نمی آورد. بی تردید، مشکلاتی که هر از گاهی در روابط دو کشور بروز می کند، در این زمینه تاثیر داشته است. فعالیت لابی ارمنی در آمریکا ضد جمهوری آذربایجان، تریبون دادن به جدایی طلبان قره باغ در کنگره آمریکا ، کمک مالی به اشغال گران ( ارامنه) و خودداری آمریکا به عنوان رییس گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا از شناسایی ارمنستان به عنوان طرف اشغالگر، تامین تجهیزات نظامی برای ارامنه از طرف آمریکا و خودداری آمریکا از اتخاذ موضع اصولی در جهت آزادسازی اراضی ( جمهوری) آذربایجان ، اعتماد به آمریکا را به طور کامل نابود کرد. به همین علت، گام های احتمالی سفیر جدید آمریکا در باکو برای احیای اعتماد از دست رفته به کشورش قابل توجه است. »
ینی مساوات افزوده است : « به باور ناظران، اعزام سفیری به باکو که پیش تر دوره جریان داشتن مسایل ایران و روسیه و سوریه ، در وزارت خارجه آمریکا در دفتر امور نظامی و سیاسی فعال بوده است، تصادفی نیست. »
حکمت حاجی زاده، سفیر پیشین جمهوری آذربایجان در روسیه در این باره گفت : « در زمان کنونی، مساله اصلی آمریکا، مساله ایران و کره شمالی و روسیه است. به همین علت، سفیر جدید آمریکا در مسایل سایر کشورها در امور نظامی، کمتر دخالت خواهد کرد و برای کشیدن حکومت ( جمهوری) آذربایجان به سمت آمریکا در حرکت های ضدروسی و ضدایرانی تلاش خواهد کرد. »
ینی مساوات افزوده است : « آمریکا در نظر دارد در دوره ریاست خود بر شورای امنیت در ماه سپتامبر ، نشست هایی را درباره فساد مالی ، نیروهای صلح بانی ، سوریه ، ایران و مبارزه با مواد مخدر برگزار کند. برای ترامپ ، مسایل ایران و روسیه و سوریه اولویت دارد و طبیعی است که این عامل در گزینش او درباره اعزام سفیر به باکو نیز اهمیت دارد.»
عاصم ملازاده، نماینده مجلس و رییس “حزب اصلاحات دموکراتیک” جمهوری آذربایجان نیز گفت : « فعالیت سفیری با تخصص در امور نظامی – سیاسی در منطقه ای پیچیده که جمهوری آذربایجان نیز در آنجا قرار دارد، مطابق با منافع جمهوری آذربایجان است. »
ینی مساوات افزوده است : « باید دید که تحولات به چه سمتی پیش خواهد رفت. در روز گذشته ، ریچارد میلز، سفیر آمریکا در ایروان، سخنانی بیان کرده که در آن از ارمنستان در مقابل روسیه حمایت کرده است. علاوه بر آن، طی دو ماه اخیر ، ناتو دو مانور در گرجستان برگزار کرده است. به نظر می رسد که رقابت جدی میان آمریکا و روسیه بر سر قفقاز جنوبی در جریان است. ممکن است انتصاب ایرل لیتزنبرگر نیز در همین چارچوب باشد. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا