ایرانروسیه

تشریح ابعاد مختلف اقتصاد اسلامی در روسیه

نشست«تشريح ابعاد مختلف اقتصاد اسلامی» به همت رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در مسكو در محل انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه برگزار شد.

به گزارش گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، به نقل از ایکنا ،این نشست روز چهارشنبه، 20 شهریورماه، باحضور پژوهشگران روس و اساتید ایرانی برپا شد.

حجت‌الاسلام هادی عربی، معاون پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و عضو هيئت علمی دانشگاه تهران، در این نشست به تفصيل در خصوص اقتصاد اسلامی و ابعاد گوناگون آن به ايراد سخن پرداخت.

پروفسور نينا مامتوا، رئيس بخش ايران انستيتو شرق‌شناسی مسكو، در آغاز این گردهمایی با تشكر از رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران توضيحاتی در خصوص اهداف، عملكرد و فعاليت‌های مجموعه تحت مديريت خود ارائه داد و اظهار اميدواری کرد تعاملات دانشمندان و محققان ايرانی با اين بخش بيش از گذشته توسعه پیدا کند.

در ادامه، حسين طباطبايی، سرپرست رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در مسكو، اظهار اميدواری کرد حاصل اين نشست در تعميق و گسترش شناخت ايران‌شناسان روس از ايران امروز مؤثر و مفيد باشد.

هادی عربی، پس از معرفی تفصيلی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و زمينه‌های گسترده مطالعاتی و پژوهشی اين مركز علمی، به طرح كلياتی درباره اقتصاد اسلامی و معيارهای تميز بين اقتصاد اسلامی و ديگر مكاتب اقتصادی پرداخت.

در ادامه جلسه كه بخش عمده‌ای از این نشست را به خود اختصاص داد هادی عربی، به سؤالات متعدد محققان روس پاسخ داد.

بانكداری بدون ربا، عقود اسلامی، مبانی تئوريك اقتصاد اسلامی، تمايزات و تفاوت‌های نظام اقتصاد اسلامی با ديگر مكاتب اقتصادی، تئوری‌های توسعه در اقتصاد اسلامی، تشابهات و تفاوت‌های قرائت‌های متفاوت از اقتصاد اسلامی در ايران و ديگر كشورهای اسلامی از جمله مسائلی بود كه به صورت پرسش از سوی ايران‌شناسان حاضر در جلسه طرح شد و هادی عربی، محقق اقتصاد اسلامی به این سؤالات پاسخ داد.

نينا مامتوا، رئيس بخش ايران انستيتو شرق‌شناسی مسكو، در پايان اين نشست دو ساعته، با تشكر از رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران، از سطح مسائل و مطالب عرضه شده در اين جلسه ابراز رضايت کرد و اظهار اميدواری نمود اين نوع تعاملات با دانشمندان و محققان ايرانی تداوم داشته باشد.

یادآوری می‌شود، حجت‌‌الاسلام و المسلمين هادی عربی، برای شركت در يازدهمين كنفرانس بين‌المللی انجمن اقتصاد و تجارت اروپا، آسيا كه در يكاترينبورگ برگزار می‌شود با مقاله«ابعاد مغفول بانكداری اسلامی»، به روسيه سفر كرده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا