ترکیه

درگیری شدید پلیس ترکیه و معترضین در میدان تقسیم استانبول+عکس

شهروندان و نمایندگان احزاب ترکیه در پی کشته شدن احمد آتاکان، خواستار برگزاری مراسم گرامیداشت برای وی شدند. پلیس ترکیه به مقابله با این گرده برخاست و به دنبال آن تظاهرات عظیمی در استانبول به وقوع پیوست.

به نقل از پایگاه خبری ” کانال د” در پی کشته شدن یک شهروند ترکیه، در وقایع استان هاتای تظاهرات عظیمی در استانبول به وقوع پیوست.

گروهی از نمایندگان و شهروندان ترکیه، در پی کشته شدن احمد آتاکان، خواستار بزرگداشت خاطره ی وی شدند. بدین ترتیب که، دیروز گروه مذکور درصدد نثار گل، جهت گرامی داشت وی، در میدان تقسیم استانبول برآمدند.

پلیس استانبول به مقابله با این گروه پرداخت و تظاهرات را به خشونت کشید و سبب درگیری مردم معترض با پلیس شد.

نمایندگان احزاب جمهوری خواه خلق و صلح و دموکراسی ترکیه نیز در این تظاهرات مردم را همراهی کردند.

به دنبال مقاومت معترضین، پلیس ترکیه گاز با گاز فلفل سعی در متفرق نمودن مردم نمود.

رسانه های ترکیه در دو سه روز گذشته موضوع کشته شدن آتاکان و اعتراضات پس از آن در شهرهای استانبول و آنکارا را پوشش می دهند.

آتاکان در جریان اعتراضات روز دوشنبه در شهر آنتاکیه در شهر آنتاکیه در استان هاتای در جنوب ترکیه بر اثر ضربه مغزی مصدوم و راهی بیمارستان شد و به دلیل شدت ضربه وارده جان سپرد.

خانواده او می گویند او از سوی نیروهای پلیس مضروب شده بود اما پلیس ترکیه با رد این اتهام می گوید وی در حالی که تلاش داشت به سمت نیروهای پلیس سنگ پرتاب کند از پشت بام یک ساختمان سقوط کرده است، اما نزدیکان و شاهدان عینی می گویند سر آتاکان هدف اصابت گاز اشک آور قرار گرفته است.

نتایج اولیه کالبد شکافی ها نیز اثر ضربه مغزی در آتاکان را تایید می کند.

از زمان انتشار خبر مرگ آتاکان شهرهای استانبول و آنکارا صحنه اعتراضات ضد دولتی بوده است و شب ها معترضان نقاب دار بار دیگر در میدان تقسیم استانبول گردهم آمده و با نیروهای پلیس درگیر می شوند.

از زمان آغاز ماه رمضان که اعتراضات ضد دولتی در ترکیه فروکش کرده بود ، این نخستین بار است که به بهانه مرگ یک معترض در جریان اعتراضات ضد دولتی علیه دولت رجب طیب اردوغان ، معترضان در دسته های چند هزار تایی به خیابان های شهرهای مهم ترکیه از جمله استانبول و آنکارا باز می گردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا