آذربایجاناخبار

حمایت های بی پرده ی وزارت امنیت از گروه های افراطی در آذربایجان

پس از برکناری الدار محموداف از سمت وزارت امنیت ملی آذربایجان در مهر ماه گذشته،هر روز اخبار جدیدی از علت برکناری وی و اقدامات پشت پرده وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان در رسانه ها منتشر می شود.

به گزارش قفقاز: الدار محمود اف بعد از استقلال آذربایجان چهارمین وزیر امنیت ملی این کشور بوده و از ۲۳ جولای سال ۲۰۰۴ میلادی مسئولیت دستگاه اطلاعاتی آذربایجان را برعهده داشت.الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در اواخر مهرماه بطور ناگهانی الدار محمود اف را بدون توضیح خاص،از سمت خود برکنار کرد.

در ابتدای امر برخی برکناری الدار محمود اف را به علت اقدامات خودسرانه وی در حوزه های مختلف از جمله در شنود مکالمات تلفنی مسئولان ارشد آذری بدون اطلاع الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان اعلام می کردند اما با گذشت زمان هر روز اخبار جدیدتری از اعمال غیرقانونی و قلدرمآبانه وی منتشر  می شود.

 

مافیای رانت و رشوه در وزارت امنیت

یکی از جدیدترین تخلفات الدار محمود اف مربوط به ارتقاء درجه مظاهیر یوسف اف از سرگردی به ژنرالی می باشد وی رییس بخش پزشکی وزارت امنیت ملی آذربایجان بوده و با تصویب و اصرار الدار محمود اف به درجه ژنرالی رسیده است.

در دوره وزارت نامیق عباس اف بر وزارت امنیت ملی، فضولی کریم اف جراح بیمارستان نیروهای مرزبانی، که نزدیک به ده سال رییس بیمارستان بود، و یک پزشک نظامی متخصص با سابقه طولانی خدمت، به سمت ریاست بخش اداره پزشکی وزارت امنیت ملی تعیین می شود ولی الدار محمود اف پس از تحویل وزارت امنیت علیرغم کارکرد مثبت فضولی کریم اف ،وی را از سمت خود عزل و مظاهر یوسف اف ابتدا به درجه سرگردی نائل می شود و پس از 5 سال ب وی به درجه سرلشکری ارتقاء پیدا می کند.

سوءاستفاده های مکرر مظاهر یوسف اف در سمت خود که به لطف وزیر امنیت به آن رسیده بود،باعث شد تا وی در کوتاه ترین زمان صاحب ثروتی قابل توجه شود.

همچنین در حوزه مسئولیت وی کلیه ضوابط و روابط در حوزه ریاست متحول می شود و انتصاب افراد غیر حرفه ای توسط وی باعث افزایش سوء استفاده مالی می شود، قوانین و ضوابط حاکم بر درمانگاه ها نیز کلا تغییر می کند که باعث می شود تا سوءاستفاده های مکرری در حوزه ریاست وی انجام گردد و بسیاری از امورات نیز با رشوه های کلان پیش برود.

در زمان ریاست الدار محمود اف بازگشایی کلینیک و درمانگاه های شخصی توسط افراد منتسب به یوسف اف به یکباره افزایش چشمگیری یافت و در این مدت بر خلاف دوران ریاست کریم اف، که جذب و استخدام کادر از طریق کمیسیون وزارت صورت می گرفت، افراد غیر حرفه ای و منتسب به یوسف اف جذب و  وارد بدنه وزارت شدند.

 

افشای برخی پروژه های وزارت امنیت در زمان الدار محمود اف

وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان در زمان الدار محمود اف  از دینداران افراطی وهابی حمایت کرده و برای تحکیم جایگاه وهابیون در راستای رسیدن به اهداف خاص این وزارت حتی در بین آنها شریعت جدید “سوکمه(تخریب)” ایجاد کرده بود.

به عنوان مثال در سال ۲۰۱۳ در درگیری خونینی که بین دو گروه وهابی در کافه سلطان سومقایت روی داده بود از این ترفند بهره جسته بود.

وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان و مقامات این وزارتخانه به بهانه حفظ اسرار عملیات، همه مسائلی را که به وهابی‌ها مربوط بوده است را خودشان پیگیری می کردند و اجازه دخالت پلیس را نیز نمی دادند.

اکنون مشخص شده است که گروه افراطی “کافیرلر دیاری” نیز یکی از گروه های افراطی سومقایت تحت حمایت الدار محموداف وزیر سابق امنیت ملی بوده و یکی از نزدیکان وی رهبری این گروه افراطی را بر عهده داشته است.

 

اعزام های سازمان دهی شده به سوریه و عراق

تشکیل دسته ها و گروها برای اعزام نیرو از سومقایت به عراق و سوریه و چشم پوشی وزارت امنیت ملی در این خصوص تصادفی نبوده است.

بازداشت یالچین محموداف نوه ی عموی الدار محموداف وزیر سابق امنیت ملی آذربایجان در کنار سهراب شیخ علی اف رهبر وهابیون سومقایت طی عملیات وزارت کشور آذربایجان تصدیق کننده این گواه می باشد.

نقش یالچین محمداف در این میان، حمایت از فعالیت های تشکل های وهابی، واسطه گری در حل اختلافات، کمک به گسترش گروه های وهابی و هدایت زیرزمینی فعالیت های وهابیون سومقایت بود.

همچنین وزارت امنیت ملی متعهد شده بود در صورت تهدید و بازداشت وهابیون توسط وزارت کشور آذربایجان نسبت به آزادی آنها از زندان اقدام نماید.

بعنوان مثال می توان به ورود وزارت امنیت به آزادی وهابیون، آزادی سهراب شیخ علی اف، رهبر وهابیون سومقایت پس از بازداشت ۶ماهه توسط وزارت کشور و ارگان های حقوقی به اتهام حمل و پنهان نمودن سلاح گرم در منزل می توان اشاره کرد. همچنین سهراب شیخ علی اف در سایه حمایت های وزارت امنیت ملی به طور غیر قانونی در ویلای شخصی خود اقدام به احداث مسجد کرده بود!

 

پروژه MTN برای تخریب چهره شیعیان در جمهوری آذربایجان

بطور کلی می توان گفت وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان(MTN) از مدت ها قبل از تشکیل داعش ، با حمایت از گروه های تندروی اسلامی سعی داشت تا چهره مخدوشی از اسلام و تشیع را در جامعه جمهوری آذربایجان نشان دهد و بدین ترتیب در واقع قصد داشت تا اقدامات این گروه های تندور را بعنوان پاشنه آشیل دیگر گروه های شیعی معرفی نماید و آنها را از اقدامات و برنامه های اصیل خود بازدارد.برای این منظور با آشفته شدن اوضاع خاورمیانه مسئولان ارشد وزارت امنیت ملی آذربایجان سعی کردند تا برخی از افراد تندروی گروه های افراطی را به سوریه اعزام کنند که البته بعدها کنترل خود را بر روی این افراد از دست دادند و از حدود یک  سال پیش با احساس خطر جدی از سوی تندروها ، سعی کردند تا جلوی این اعزام ها را بگیرند به این ترتیب می توان مدعی شد یکی از عناصر فعال در شکل گیری و سازمان دهی گروه های قفقازی داعش،همین وزارت امنیت جمهوری آذربایجان بوده که کمک های بالقوه ای به پرورش “سگ هار داعش” در منطقه کرده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا