آذربایجاناخبارایرانعمومی

افتتاح طرح تیر الکترونیکی گمرگات ایران و جمهوری آذربایجان در آستارا

 طرح تیر الکترونیکی برای دومین بار در جهان، بین گمرکات ایران و جمهوری آذربایجان با هدف تسهیل و تسریع مبادلات تجاری این دو کشور در بندر آستارا به بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در آئین بهره برداری آزمایشی از این طرح در پل مرزی بندر آستارا گفت: ۲۰ هزار میلیارد دلار حجم تجارت بین المللی در جهان گویای اهمیت مرزهاست و کشورهایی نظیر چین، هند، ایران و آذربایجان به دلیل قرار گرفتن در موقعیت ممتاز جهانی باید از این فرصت‌ها استفاده کنند.

مهدی میر اشرفی افزود: ایران و جمهوری آذربایجان استثنایی‌ترین کشور در مسیر کریدورهای شمال-جنوب و غرب – شرق هستند و مناسبات تجاری دو کشور باید روز به روز گسترش پیدا کند.

وی بیان کرد: دو ماه گذشته کنوانسیون تیر الکترونیکی گمرگ ایران در مرز میر جاوه، افغانستان، چابهار و بمبئی اجرایی شد و این طرح برای دومین بار در جهان، در مسیر حمل و نقل ایران و جمهوری آذربایجان به بهره برداری رسید و در آینده در مرز گرجستان نیز عملیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: اشتراکات فرهنگی، قومی و زبانی ایران و جمهوری آذربایجان، توسعه روابط تجاری و برخورداری ملت هر دو کشور از رفاه بیشتر را ایجاب می‌کند و یکی از راه‌های افزایش سطح رفاه دولت‌ها، بالا بردن مبادلات تجاری با استفاده از ظرفیت گمرکات است.

میر اشرفی گفت: شعار سازمان جهانی گمرک، داشتن مرزها و گمرکات هوشمند است و افتتاح آزمایشی تیر الکترونیکی در آستارا باعث حذف کاغذبازی، تسریع امور بازرگانی و کاهش تخلفات خواهد شد.

رئیس کل گمرک ایران گفت: تلاش ما گسترش مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان است و سطوح همکاری‌های گمرکی با ایجاد گروه‌های کاری در کلیه بخش‌های گمرکی امکانپذیر شده است.

رئیس گمرک جمهوری آذربایجان نیز در این آئین بیان کرد: توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان زمینه تجهیز مرز این دو کشور به تیر الکترونیک را فراهم کرد و در سال‌های اخیر، روابط حسنه رؤسای جمهوری دو کشور در روابط تجاری تأثیرگذار بوده است.

صفر مهدی اف گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر مشکلات خاصی در حوزه گمرکات با ایران نداشته‌ایم و تیر الکترونیک نیز باعث تأمین امنیت کالاها و تسریع حمل و نقل و تجارت خواهد شد.

بعد از افتتاح سامانه هوشمند تیر الکترونیکی گمرکات ایران و جمهوری آذربایجان در آستارا، یک کامیون حامل بار به صورت نمادین با حضور مسئولان دو کشور، از پل ریلی آستارا به گمرک جمهوری آذربایجان حرکت کرد و جمعی از مسئولان دو کشور نیز برای گفت و گو های تکمیلی به آستارای جمهوری آذربایجان رهسپار شدند.

اداره کل گمرک آستارا در واردات و صادرات قطعی کالا، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، حمل و نقل داخلی و خارجی، صدور موافقت نامه تجارت بین المللی و برگ خروج خودرو، امور مسافری، مرجوعی، امانت‌های پستی و قضائی فعالیت می‌کند و راه آهن برون مرزی این شهرستان بین ایران و جمهوری آذربایجان، در فروردین ماه سال قبل افتتاح شده است.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا