آذربایجاناخبار

جمهوری آذربایجان مانور نظامی برگزار می کند/تصاویر

پایگاه اینترنتی ویرتوال اذ جمهوری آذربایجان در تحلیلی در خصوص درگیری های اخیر این کشور و ارمنستان و آمادگی دوطرف برای جنگ نوشت : «سرژ سرکیسیان، رییس جمهوری ارمنستان خود را برای پذیرش موج آوارگان (ارمنی) آماده می کند و الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان ارتش را به میادین نظامی می فرستد.»

به گزارش مرکز فرهنگی قفقازبه نقل از ویرتوال اذ،  این سایت در تیتری عنوان کرد که : « همانطور که وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد، ارتش جمهوری آذربایجان مانور بزرگی را شروع کرده است که یک هفته ادامه خواهد داشت.»
تحلیلگر ویرتوال اذ افزود:« این مانور بلافاصله پس از پایان مانور نظامی ارمنستان و پس از درگیریهای شدید در خط تماس نیروهای دو طرف برگزار می شود. اما، مانور ارتش جمهوری آذربایجان هم بخاطر عوامل بکارگرفته شده در آن و هم بخاطر سناریوی این مانور ، قابل قیاس با مانور ارمنستان نیست. بزرگی این مانور از آمار اعلام شده توسط وزارت دفاع جمهوری آذربایجان قابل فهم است.

در این مانور 65 هزار نیروی نظامی به علاوه شش هزار نیروی ذخیره که فراخوانده شده اند، شرکت دارند. 700 ماشین زرهی، 500 راکت انداز و خمپاره انداز، نزدیک به یکصد فروند جنگنده و بالگرد نظامی، نیروهای ویژه ، و نیروهای دفاع هوایی در این مانور بکار گرفته شده اند. در سناریوی مانور نیز محاصره دشمن ، عملیات دفاعی، حمله و ضدحمله و نیز وارد کردن ضربات هوایی و پرتاب راکتهای دوربرد در نظر گرفته شده است. این مانور طی روزهای ششم تا سیزدهم سپتامبر ادامه خواهد داشت.»

ویرتوال اذ تاکید کرد: «تعداد نیروهایی که ارتش جمهوری آذربایجان در این مانور بکار گرفته است با کل نیروهای ارتش ارمنستان و نیروهای نظامی جدایی طلبان قره باغ مساوی است. همچنین اگر تجهیزات نظامی بکارگیری شده در این مانور درنظر گرفته شود می توان گفت که جمهوری آذربایجان به مانور ارمنستان که تقریبا با کل ارتش برگزار شده بود، پاسخ می دهد. گرچه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که این مانور براساس طرحی که الهام علی اف، فرمانده عالی نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان برگزار می شود، اما آشکار است که زمان حاضر برای برگزاری این مانور بزرگ بطور اتفاقی برگزیده نشده است.»

تحلیلگر افزود : «طی یک سال و نیم گذشته ، نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان پس از انتصاب وزیر دفاع جدید (ذاکر حسن اف) ، بطور پی درپی مانورهای بزرگی را برای تمامی قوای مسلح این کشور برگزار می کند. هم اکنون نیز مانور نیروهای هوایی ترکیه و جمهوری آذربایجان با نام //عقاب ترکیه-آذربایجان 2015// در حال برگزاری است. تاکنون ، مانور بزرگی به اندازه مانور اخیر برگزار نشده بود. از این رو، مانوری که جمهوری آذربایجان شروع کرده است، نشانه ای از وخامت اوضاع برای ارمنستان در خط تماس نیروهاست.

اما، جزییات جالب دیگری نیز وجود دارد. ارمنستان در تمرینات نظامی خود، تخلیه اهالی از مناطق هم مرز با جمهوری آذربایجان ، انتقال کارکنان مراکز مهم (دولتی) در ارمنستان، استقرار اردوگاه های آوارگان در ایروان را تمرین کرده است. »

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا