آذربایجاناخبارعمومی

سازمان صهیونیستی «آذیز» با حمایت کمیته دولتی امور دیاسپورا و «بنیاد حیدرعلی اف» باکو فعالیت می کند

«لِو اسپیواک»، رییس سازمان صهیونیستی «آذیز» AzIz ( انجمن بین المللی آذربایجان – اسراییل) تصریح کرد این سازمان با حمایت «کمیته دولتی امور دیاسپورا» و «بنیاد حیدرعلی اف» جمهوری آذربایجان فعالیت می کند و در سال گذشته با کمک «بنیاد حیدرعلی اف» حدود یکصد برنامه اجرا کرده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از «ریپورت» ، لو اسپیواک گفت:« نخستین نشست برای تشکیل «آذیز» در دسامبر ۲۰۰۶ برگزار شد و در ژانویه ۲۰۰۷ ، با حمایت «کمیته دولتی امور دیاسپورا» جمهوری آذربایجان نخستین گردهمایی سراسری آذیز برگزار شد. در این گردهمایی، از طرف جمهوری آذربایجان ، ناظم ابراهیم اف، رییس کمیته دولتی امور دیاسپورا و از طرف اسراییل ، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع کنونی اسراییل و وزیر وقت برنامه ریزی های راهبردی و ژنرال شائول موفاز، وزیر حمل و نقل اسراییل، حضور داشتند. در آن زمان، شمار زیادی از گروه ها و سازمان های متشکل از افرادی که اصالتا از آذربایجان بودند، در شهرهای حیفا، نتانیا، آشدود و آشکلون و سایر شهرهای اسراییل فعال بودند، اما درباره همدیگر اطلاعی نداشتند. چند سال بعد ، «بنیاد حیدرعلی اف» نیز حمایت از ما را آغاز کرد و با این حمایت، کیفیت فعالیت «آذیز » ارتقاء یافت. دولت جمهوری  آذربایجان از چهار عضو آذیز بخاطر فعالیت هایشان در این سازمان تقدیر کرده است. »
اسپیواک گفت : « آذیز ۶۶۲۸ عضو دارد و اعضای شش سازمان نیز بطور دستجمعی در آذیز عضو هستند که ۴۵ نفر از فعالان آن سازمان ها هم برای مشارکت در اداره آذیز برگزیده شده اند. در اسراییل بیش از ۷۰ هزار نفر آذربایجانی الاصل زندگی می کنند و تقریبا همه آنها در برنامه های آذیز حضور می یابند. در نتیجه فعالیت های آذیز، اسراییلی ها ، جمهوری آذربایجان را از نزدیک شناخته اند. در گذشته ، تمامی کسانی که از حوزه شوروی سابق بودند، به نام «روس» و کل این حوزه نیز به نام «روسیه» شناخته می شد. اکنون می توانید هر رهگذری را در اسراییل متوقف کنید و بپرسید که آذربایجان در کجا قرار دارد و چرا برای اسراییل اهمیت دارد؟ »
اسپیواک گفت : « در سال گذشته با حمایت بنیاد حیدرعلی اف ، تقریبا یکصد برنامه درباره فرهنگ چندملیتی آذربایجان، سنت های دیرین تساهل آن و اوضاع سیاسی و مناقشه قره باغ برگزار کرده ایم. هر سال در ماه فوریه نیز پویش «عدالت برای خوجالی» ( یکی از روستاهای جمهوری آذربایجان که باکو ارامنه را به نسل کشی در این روستا متهم می کند) برگزار می کنیم.»
اسپیواک درباره طرح های جدید و آتی سازمان «آذیز» نیز گفت : « در وهله نخست ، همه فعالیت هایی را که برای اطرافیان به سنت تبدیل شده اند، ادامه خواهیم داد. اعیاد و روزهای ماتم جمهوری آذربایجان را برگزار خواهیم کرد. علاوه بر این، در پنجم سپتامبر ، شهر شماخی با شهر طیره کرمل اسراییل خواهرخوانده خواهند شد. امیدوارم که تا پایان سال نیز شهر اسماعیلی با شهر «کیریات بیالیک» اسراییل خواهرخوانده شوند.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا