آذربایجاناخبارعمومی

روسای چند سازمان حامی روزنامه نگاران جمهوری آذربایجان خواهان آزادی مدیر خبرگزاری«توران» شدند

روسای چند سازمان حامی روزنامه نگاران جمهوری آذربایجان با امضای نامه ای خواستار آزادی میهمان علی اف، مدیر « خبرگزاری توران » این کشور شدند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی «میدان تی وی» ، در نامه ای که عارف علی اف، رییس اتحادیه روزنامه نگاری «ینی نسل» ، الچین شیخلی، رییس «اتحادیه روزنامه نگاران آذربایجان» و« قلی محرملی» ، رییس «مرکز حمایت از توسعه روزنامه نگاری» آن را امضاء کردند، آمده است : « میهمان علی اف، به مدت ۲۶ سال نخستین خبرگزاری غیردولتی جمهوری آذربایجان را مدیریت و پیش از آن نیز در رسانه های حرفه ای و مشهور کشور فعالیت کرده است. از سوی دیگر، بازرسی های مالیاتی از خبرگزاری توران ، در صورت آزاد بودن میهمان علی اف نیز بدون هیچ مانعی می تواند پیش برده شود و میهمان علی اف هیچ دخالتی در آن نکرده و نخواهد کرد. »
این روزنامه نگاران مشهور جمهوری آذربایجان همچنین برای ضمانت کردن میهمان علی اف اعلام آمادگی کرده و افزوده اند : « گرچه اتهامات مطرح شده علیه این روزنامه نگار ماهیت اقتصادی دارند، اما این نظر بر افکار عمومی حاکم شده است که علت حبس وی ، فعالیت های حرفه ای روزنامه نگاری اوست. میهمان علی اف همواره از فعالیت های حاکمیت انتقاد کرده است، اما انتقادهای او در چارچوب های اخلاقی و با رعایت احترام مطرح شده است.»
از سوی دیگر، عین الله فتح الله اف، مدیر سایت های «ویرتوالاذ» و «حاققین» از سایت های پربازدید در جمهوری آذربایجان گفت پولی را که سفارتخانه های آلمان و نروژ در باکو و «بنیاد سوروس» به « بنیاد نجف نجف اف» ( بنیاد غیردولتی تحت ریاست میهمان علی اف که از فعالیت روزنامه نگاران در جمهوری آذربایجان حمایت می کند) داده بودند، میهمان علی اف (رییس هیات مدیره بنیاد نجف نجف اف) دریافت نکرده است، بلکه سفارتخانه های آلمان و نروژ در باکو و بنیاد سوروس ، دویست هزار دلار ( در سال ۲۰۱۱) برای راه اندازی سایت های «ویرتوالاذ» و «حاققین» پرداخت کرده اند.
عین الله فتح الله اف افزود : « برخلاف تصور موجود، من پول راه اندازی این سایت ها را از حکومت دریافت نکرده ام، بلکه از غرب گرفته ام. من از میهمان علی اف و شاهین حاجی اف ( معاون خبرگزاری توران ) درخواست کمک کردم و از آنها هم بخاطر یاری من برای دریافت این کمک، ممنون هستم. زیرا، زمانی که من در زندان بودم، هیچ سازمان ثبت شده ای نداشتم که بتوانم به نام آن، کمک مالی بلاعوض برای راه اندازی سایت از غربی ها دریافت کنم. از طرف دیگر، یکی از وظایف «بنیاد نجف نجف اف» نیز حمایت از طرح های روزنامه نگاری است. آنها ( میهمان علی اف و شاهین حاجی اف) کمک کردند و من توانستم این پول را برای راه اندازی این سایت ها دریافت کنم. یعنی، پول را من گرفته ام، نه میهمان علی اف.»
گفتنی است میهمان علی اف که در روز ۲۴ آگوست دستگیر شد، به فعالیت های غیرقانونی اقتصادی و سوء استفاده از موقعیت شغلی خود متهم شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا