آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

انتخاب اروپا؛ توافق با ایران و روسیه یا چالش زمستان سرد

نماینده اسبق ایران در اوپک: اروپا در صورت توافق نکردن با روسیه و ایران چاره‌ ای جز استفاده حداکثری از ذغال سنگ ندارد و در آستانه فصول سرد سال به لحاظ تأمین انرژی و افزایش قیمت آن با مخاطرات جدی مواجه است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در ادعای ضد ایرانی اخیر خود بار دیگر بدون توجه به واقعیت‌های جاری و همچنین بدعهدی و بی عملی هایی که در اجرای برجام داشته اند، عنوان کردند: هماهنگ کننده اروپایی در بسته اخیر تغییرات دیگری ایجاد کرد که ما را به حد انعطاف پذیری خود رساند. متأسفانه ایران ترجیح داده است از این فرصت حساس دیپلماتیک استفاده نکند.

تروئیکای اروپا در حالی از فرصت حساس صحبت می کنند که گویی بحران انرژی و زمستان سرد در انتظار ایران است و نه اروپا! آن‌ها با وجود همکاری‌های بسیار ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تداوم رفتار سیاسی و کاملاً جانبدارانه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کردند: برعهده ایران است از نظر فنی پاسخ‌های معتبری به سؤالات آژانس در زمینه محل نگهداری همه مواد هسته‌ای در خاک خود بدهد.
در بیانیه تروئیکای اروپایی بدون بیان گزارش‌های متعدد آژانس در زمینه اجرای دقیق همه تعهدات از سوی ایران و با تجاهل نسبت به فرار طرف‌های غربی از عمل به تعهداتشان در برابر ایران، آمده است: برجام به هیچ وجه نمی‌تواند برای رهایی ایران از تعهدات الزام‌آور قانونی استفاده شود.

در صورت حل نشدن چالش‌های آمریکا و اروپا با روسیه و ایران، اقتصادهای بزرگ جهان با رکودی بی سابقه مواجه می شوند

محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک درباره افزایش بحران انرژی در اروپا با نزدیک شدن به فصول سرد سال گفت: اروپایی ها به خوبی واقف اند با آغاز فصول سرد سال زمینه برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی اعم از نفت و گاز ایجاد می شود، لذا نه‌تنها سال جاری بلکه در موضوع جنگ اوکراین و چالش با روسیه زیر فشار شدید قیمت‌ها و کاهش توان تأمین انرژی مورد نیاز قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته با آغاز فصل پاییز روند افزایش قیمت نفت و تنش های اروپا آغاز می شد، افزود: اروپا به لحاظ تأمین انرژی و افزایش قیمت آن با مخاطرات جدی مواجه است. بی تردید اگر معضل تأمین انرژی اروپا و چالش‌هایی که با ایران و روسیه دارند لاینحل باقی بماند، نه تنها با بحران افزایش قیمت مواجه می شوند، بلکه عوامل تضعیف کننده دیگری مانند رکود اقتصادی ناشی از کاهش دسترسی به انرژی های مورد نیاز کارخانه ها و بنگاه های تولیدی و اقتصادی وضعیت را بیش از پیش خراب می کند.

این کارشناس بازار نفت و انرژی عنوان کرد: در صورت حل نشدن چالش‌های آمریکا و اروپا با روسیه و ایران، اقتصادهای بزرگ جهان با رکودی بی سابقه مواجه می شوند و همچنین نگران بازگشت شیوع کرونا و کاهش تقاضای کالاهای مختلف هستند‌؛ موضوعی که به کاهش رشد اقتصادی منجر می شود.

خطیبی گفت: اروپایی ها با بحران های جدی در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی مواجه هستند. افزایش قیمت نفت از هم‌اکنون چالش های بزرگی برای قاره سبز ایجاد کرده است به نحوی که پیش بینی وضعیت اروپا در هفته ها و ماه های آینده بسیار سخت خواهد بود.

نماینده اسبق ایران در اوپک درباره چالش های فرا روی قاره سبز با سرد شدن هوا گفت: امروز اروپا نگران افزایش ناامنی هایی است که در ماه های آینده ممکن است مشکلات مختلفی در این قاره ایجاد کند. به نظر می آید اروپا در صورت توافق نکردن با روسیه و ایران چاره ای جز استفاده حداکثری از ذغال سنگ نداشته باشد. این راهبرد نه تنها رکود و چالش های سیاسی و اقتصادی برای اروپا می آفریند، بلکه باعث تخریب محیط زیست، افزایش آلایندگی ها و اعتراضات فزاینده مردمی می شود.

منبع: راهبرد معاصر

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا