آذربایجاناخبارترکیهقره باغ

هر آنچه در سفر رئيس جمهور آذربايجان به ترکیه گذشت/از اهدای نشان های دولتی تا مذاکرات قره باغ

رئیس جمهور آذربایجان شب هنگام 11 نوامبر، جمهوری آذربایجان را به همراه همسرش از طریق فرودگاه بین المللی حیدر علی یف باکو به قصد ترکیه ترک کرد…

به گزارش مركز فرهنگي قفقاز،الهام علی یف، رئیس جمهور آذربایجان شب هنگام 11 نوامبر، جمهوری آذربایجان را از طریق فرودگاه بین المللی حیدر علی یف باکو به قصد ترکیه در حالی ترک کرد که آرتور راثی زاده نخست وزیر، رامیز مهدی یف  رئیس دفتر ریاست جمهوری و  حاجی بالا ابوطالب اف شهردار باکو وی را بدرقه می کردند.

هواپیمای حامل الهام علی یف رئیس جمهور و همسرش مهربان علی اوا بامداد 12 نوامبر در فرودگاه اسنبوغا آنکارا به زمین نشست و مقامات عالی رتبه دولتی ترکیه از آنها استقبال کردند.

رئیس جمهور آذربایجان صبح دیروز با حضور در مزار مصطفی کمال پاشا آتاترک و اهدای دسته گل به زیارتگاه وی به بنیان گذار جمهوری ترکیه ادای احترام کرد.

سپس الهام علی یف به کاخ ریاست جمهوری ترکیه رفت و توسط عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه مورد استقبال قرار گرفت؛ پس از برگزاری مراسم مفصل استقبال عبدالله گل عالی ترین نشان افتخار ترکیه را بر سینه الهام علی یف نسب کرد؛ الهام علی یف نیز نشان درجه یک جمهوری آذربایجان(مدال حیدر علی یف) را به گردن همتای ترکیه ای خود آویخت.

پس از مراسم اهدای نشان دو رئیس جمهور در جمع حضار به سخنرانی پرداختند.

عبد الله گل در سخنرانی خود گفت: ما برای توسعه روابط دوستانه و برادرانه با جمهوری آذربایجان اهمیت فراوانی قائل هستیم.

وی با تأکید بر نقش تأثیر گذار الهام علی یف در پیشرفت و آبادی جمهوری آذربایجان گفت: طی ده سال اخیر هر بار که به آذربایجان سفر کرده ام شاهد تحولات اساسی شکل گرفته در این کشور بوده ام.

گل با اشاره به انتخاب جمهوری آذربایجان به عنوان رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: این موضوع سبب ثبات هرچه بیشتر توان دیپلماتیک جمهوری آذربایجان خواهد شد.

وی با اشاره به طرح ها و قرار داد های انرژی امضا شده بین دو کشور افزود: امروزه دوستی و برادری موجود بین ترکیه و آذربایجان با همکاری های پایدار در زمینه های مختلف همراه شده است.

الهام علی یف، رئیس جمهور آذربایجان نیز در سخنرانی خود در کاخ ریاست جمهوری ترکیه گفت: امروز، روز مهمی در طول زندگی من است؛ امروز عالی ترین نشان افتخار دولتی ترکیه به من اعطا شد؛ من باری دیگر به همه شما قول می دهم، هرچه در توان دارم برای توسعه هرچه بیشتر روابط بین جمهوری آذربایجان و ترکیه تلاش کنم.

رئیس جمهور آذربایجان با بی نظیر دانستن روابط جمهوری آذربایجان و ترکیه گفت: چیزی که ما را با هم متحد می کند تاریخ، فرهنگ و تمدن مشترک است و همین موضوع سبب شده است تا هیچ دو کشوری در جهان هر قدر هم که با هم مناسبات سازنده ای داشته باشند تا این حد به یکدیگر نزدیک نیستند.

الهام علی یف توسعه روابط کشورش با جمهوری ترکیه را اولویت اول سیاست خارجی جمهوری آذربایجان دانست و افزود: امروز مناسبات آذربایجان و ترکیه نه تنها برای ما، که برای کل منطقه و بلکه دنیا موضوعی مهم و فاکتوری تعیین کننده به حساب می آید.

وی ادامه داد: امروز ترکیه هرقدر قدرتمتند تر باشد جمهوری آذربایجان نیز همانقدر احساس اطمینان می کند.

در جریات سفر کاری رئیس جمهور آذربایجان به ترکیه، همسر وی مهربان علی اوا نیز به گرمی توسط همسران رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیر امور خارجه ترکیه مورد استقبال قرار گرفت.

در ادامه یک مهمانی کوچک نیز توسط همسران مقامات ترکیه به افتخار بانوی اول جمهوری آذربایجان در محل کاخ ریاست جمهوری ترکیه ترتیب داده شد.

بازدید از کاخ ریاست جمهوری ترکیه نیز برنامه دیگر مهربان علی اوا در آنکارا بود.

بعد از ظهر امروز رئیس جمهور آذربایجان در ادامه برنامه سفر کاری خود به ترکیه با همتای ترکیه ای خود دیداری دو جانبه انجام داد که در آن طرفین در مورد مسائل و موضوعات مختلف به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این دیدار طرفین بر لزوم توسعه پایدار و بیش از پیش روابط و مناسبات دوجانبه تأکید کردند.

رؤسای جمهور آذربایجان و ترکیه پس از این دیدار که پشت در های بسته انجام گرفت با ترتیب دادن یک کنفرانس مطبوعاتی در جمع خبر نگاران حاضر شدند و به سؤالات آنها پاسخ گفتند.

الهام علی یف، رئیس جمهور آذربایجان در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما امروز موضعات مختلفی را مورد مذاکره قرار دادیم ولی در وحله اول موضوع مناقشه قره باغ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان و راه های حل آن مهم ترین موضوع مورد تبادل نظر بین ما بود و من باری دیگر باید تشکر خود را از مواضع عادلانه ترکیه در رابطه با این موضوع اعلام می کنم.

وی با بیان این که ترکیه در مورد مسئله قره باغ همواره کنار جمهوری آذربایجان و حقیقت است؛ افزود: دلیل این مسئله این است که ارمنستان اراضی ما را به ناحق و برای مدت های مدیدی تحت اشغال خود نگاه داشته است و این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون چهار قطع نامه در این خصوص صادر کرده است.

رئیس جمهور آذربایجان همچنین با اشاره به آواره و بی خانمان شدن یک میلیون آذربایجان بر اثر جنگ قره باغ و اضغال شدن سرزمین های مادریشان گفت: این مواضع ارمنستان است که با مواضع خود مانع حل عادلانه و قانونی این مناقشه می شود.

وی با تأکید بر نقش تأثیر گذار ترکیه در معادلات و تصمیم گیری های جهانی مدیریت صحیح سردمداران ترکیه را دلیل اصلی این قدرت و نفوذ دانست و گفت: من همواره تلاش دارم روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان محکم تر شود؛برادرم، رئیس جمهور عبدالله گل نیز در این مسیر نیز کار های بزرگی انجام داده است.

وی در انتهای سخنانش با تشکر از مهمان نوازی ترکیه گفت: همان طور که اعلام کرده بودم من اولین سفر کاری خود پس از انتخابات را به ترکیه انجام دادم.

الهام علی یف دیشب همچنین با جمیل چیچک، رئیس جملس ملی ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار طرفین چشمنداز توسعه مناسبات دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند و دلیل روابط خوب دو کشور را ریشه های مشترک تاریخی و فرهنگی دانستند.

آنها همچنین بر لزوم افزایش همکاری های پارلمان های دو کشور تأکید کردند و حمایت مجلس ملی ترکیه از حقوق حقه جمهوری آذربایجان در زمینه جنگ قره باغ مورد مذاکره قرار گرفت.

دیدار با احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه که تازه از عراق برگشته بود برنامه دیگر دیشب رئیس جمهور آذربایجان در آنکارا بود.

طرفین در این دیدار بر توسعه هرچه بیشتر روابط سیاسی دو کشور و همکاری در زمینه های مختلف از جمله تلاش های همسو با یکدیگر در مجامع بین المللی تأکید کردند.

انتهاي پيام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا