آذربایجاناخبار

گزارش مشروح از دادگاه طالع باقراف روحانی محبوسی جمهوری آذربایجان

چند روز پیش  دادگاه محاکمه طالع باقراف، روحانی شناخته شده آذربایجانی در دادگاه منطقه صابونچی باکو برگزار شد؛ طالع باقر اف در این جلسه سه بار فرصت سخن گفتن یافت که در آنها پرده از ظلم های حکومت جمهوری آذربایجان برداشت..

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از اسلام آذری، بعد از ظهر دیروز(1 نوامبر) محاکمه طالع باقراف روحانی مبارز آذربایجانی در دادگاه منطقه صابونچی و به قضاوت سامیر علی اف به اتمام رسید.

در جلسه دادگاه ابتدا وکلای باقراف با ارائه ادله اثبات کردند که این وی بی گناه است و به صورت غیرقانونی در زندان نگه داشته شده است؛ شاکی دولتی با اعتراض به ادله ارائه شده  درخواست مجازات سه سال حبس را برای باقراف به قاضی دادگاه ارائه کرد. قاضی سپس برای مشاوره با معاونین خود؛ زمان تنفس اعلام کرد و از صحن دادگاه خارج شد.

در این زمان باقراف از فرصت استفاده کرد و در مقابل خبرنگاران و حضار سخنرانی کرد.

سخنرانی تاریخی حاجی طالع باقراف

روحانی شناخته شده آذربایجانی در این فرصت گفت: «خداوند ما را امتحان می کند؛به خاطر ملتمان، به خاطر جوانان مان ما به مبارزه خود ادامه می دهیم؛ این تاریخ شرف ماست؛ ما به سبب زندانی شدنمان ناراحت نیستیم؛ آنها هستند که به خاطر از دست دادن دنیاشان ناراحت هستند؛خداوند حامی ماست؛ حدیث داریم خدا عقل ظالم را زایل می کند؛  این حاکمیت رفتنی است؛ ارزش هایمان در حال از بین رفتن هستند؛ امروز مردم باید با هم متحد شوند؛ اسلام خواهان، دموکرات ها باید متحد شوند.»

وی ادامه داد: «خداوند نقاب این ها (حاکمان جمهوری آذربایجان) را در مقابل مؤمنین پاره کرد. آنها برای مبارزه با دین خدا تلاش می کنند؛ به دینداران اتهام حمل مواد مخدر می زنند؛ می خواهند از دین استفاده ابزاری کنند؛ به اذن خدا هرگز به آنها اجازه این کار را نخواهیم داد و چهره واقعی شان را آشکار خواهیم کرد. امروز جوانان آذربایجانی بیدار شده اند و آنها از این می ترسند. پرده ای که میان دینداران و غیردینداران کشیده اند در حال از بین رفتن است. امروز همه (مردم کشور) بدون توجه به دین و تعصبات شخصی باید در راه حق وارد مبارزه شوند. تا زمانی که در زندان با جوانان فعال در حرکت”ندا” آشنا نشده بودم در مورد آنها به گونه ای دیگر فکر می کردم ولی اکنون می بینم آنها نیز از بهترین مردمان و مبارزان آذربایجان هستند.»

طالع باقر اف از جمیل حسنلی گفت

روحانی مبارز آذربایجانی گفت: «آن سخنانی را که جمیل حسنلی در سخنرانی های خود بیان کرد در تاریخ ثبت شد؛ او مرد بزرگی است؛ او قبلا در مورد تاریخ کتاب می نوشت ولی امروز او “تاریخ” نوشت. پیغمبر اسلام در یکی از جنگ هایش با کفار همه آنها را به درک واصل کرد ولی یک نفر را نگه داشت؛ زمانی که او دلیل این کار پیامبر را پرسید؛ حضورت جواب داد: با وجود کافر بودنت به دلیل اخلاق، شجاعت و ویژگی های انسانی که در تو وجود دارد خداوند نمی خواهد کشته شوی. او سپس به خداوند و اسلام ایمان آورد.

امروز امور باید بر اصول و ارزش های انسانی استوار باشد.»

او ادامه داد: «دیروز با برادرانم که به پنج تا ده سال زندان محکوم شده بودند دیدار کردم؛ آنها به یکدیگر تبریک می گفتند. این تاریخ باشرافت است. دیگر از زندان ترساندن جوانان غیر ممکن است.»

پس از بازگشت قاضی به صحن دادگاه رسیدگی به این موضوع ادامه یافت.

طالع باقراف در این بخش از جلسه دادگاه با بیان این که مواد مخدر توسط افراد دیگری در جیب وی قرار داده شده است گفت: من آن دو نفر را که این کار را انجام داده اند می شناسم؛ آن دو نفر ذاکر قارال اف و رامیل عصوب اف هستند؛ شما می توانید آنها را به دادگاه بیاورید و از آنها سؤال کنید. البته اگر این کار را هم انجام ندهید طبیعی است؛ چرا که دست شما نیست!

در ادامه رئیس اداره پلیس صابونچی مجددا ادعای حمل مواد مخدر توسط طالع باقراف را مطرح کرد.

توصیه باقراف به قاضی

سپس باقراف رو به قاضی نمود و گفت: «قضاوت کسوت بزرگی و مهمی است؛قاضی اصلی دنیا خداوند است؛ این را به خاطر خودتان می گویم؛ وقتی حکم صادر می کنید متوجه باشید؛ یک قدم اشتباه شما می تواند سبب بدبختی ابدی شما شود. متوجه دعا ها و لعن های مؤمنان باشید. نمی گویم حکم بی گناهی مرا صادر کن؛ دست تونیست، سفارش شده است. تو فقط از قضاوت پرونده من امتناء کن. احکامی که برای مراجعین خود صادر می کنی وجدان را در نظر بگیر؛ متوجه آخرت خود باشید. برای من فرقی ندارد در زندان باشم یا در آزادی؛ ما فقط از خدا می ترسیم.»

در ادامه شاکی دولتی خواهان صدور حکم مجازات سه سال حبس برای باقر اف شد و قاضی مجددا به همراه معاونینش صحن دادگاه را برای مشاوره گرفتن ترک کرد.

طالع باقراف: ما مکتب خود را داریم

روحانی مبارز آذربایجانی باز هم از فرصت ایجاد شده استفاده کرد و با حضار سخن گفت.

وی با اشاره به اعتقادات دینی شیعه گفت: «از امام موسی کاظم(ع) سؤال کردند: زندانی بودن شما برتر است یا زندان حضرت یوسف؟ امام پاسخ گفت: من؛ چرا که حضرت یوسف برای آزادی از زندان پیام فرستاد ولی من این کار را انجام ندادم.
وی ادامه داد: به امام علی(ع) در هنگام جنگ با معاویه پیام آوردند که معاویه کشته شده است. ولی امام گفت: معاویه زنده است و پس از من قدرت را در دست خواهد گرفت. به امام گفتند پس ما برای چه جنگ می کنیم؟ امام(ع) فرمود: این وظیفه ماست؛ مبارزه با ظالم وظیفه ماست.»

این روحانی مشهور افزود: «ما نیز باید به وظیفه خود آگاه باشیم و به دنبال انجام وظایف خود باشیم. چرا سکوت می کنی؛ چرا می ترسی؛ حامی تو خداوند است. من در عرض این ماه ها نشانه های خداوند را آشکارا دیده ام. شما نیز اکنون می بینید خداوند چگونه اینها را رسوا می کند. همه ما یک روز خواهیم مرد ولی اکنون در میدان امتحان هستیم. خدا در قلب ماست یا در زبان ما؟ با نماز خواندن همه چیز درست نمی شود. ارتشیان یزید هم که امام حسین(ع) را در کربلا شهید کردند نماز می خواندند. مؤمن از هیچ چیز نمی هراسد؛ من دعا کرده ام خدایا! هر وقت که در مقابل ظالم تعظیم خواهم کرد همان روز جان از من بستان!»

سپس قاضی به صحن دادگاه بازگشت و حکم طالع باقراف را قرائت کرد که بر اساس ان این روحانی مبارز آذربایجانی به مدت دو سال حبس محکوم شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا