آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

کاربران فارس من: دستگاه دیپلماسی به ادعای بی‌اساس الهام علی‌اف واکنش نشان دهد

در پی طرح ادعای بی‌اساس از سوی رئیس جمهور آذربایجان علیه ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه این ادعا را ساختگی خواند و در اظهاراتی دیگر به مقامات این کشور توصیه کرد که اجازه ندهند طرف‌های ثالث برای آنها دام پهن کنند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری فارس، کاربران فارس من در کمپینی خواستار واکنش دستگاه دیپلماسی به اتهام‌زنی‌‌های اخیر الهام علی‌اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان علیه جمهوری اسلامی ایران شدند.

در این درخواست عنوان شده است: مدتی است که از سمت جمهوری آذربایجان سنگ‌اندازی‌هایی در امور ایران شروع کرده که نمونه‌ای از این سنگ‌اندازی‌ها ایجاد خلل در رفت و آمد کامیون‌های ایرانی و اخذ عوارض از آنها برای عبور و مرور از جاده گوریس‌کاپان که جنوب ارمنستان را به شمال آن متصل می‌کند کرده است. گذرگاه لاچین گذرگاهی است که خاک ارمنستان را به قره‌باغ متصل می‌کند و تحت کنترل ارمنستان است در اختیار صلح‌بان‌های کشور روسیه است که چندی پیش آذربایجان اعتراضی به روسیه مبنی بر عبور و مرور کامیون‌های غیر ارمنستانی به قره‌باغ کرده که این اعتراض همزمان با رزمایش مشترک ترکیه و آذربایجان در نزدیکی لاچین صورت گرفته است. رئیس جمهور آذربایجان نیز طی گفت‌و‌گو با رسانه ترکیه‌ای اتهاماتی را مبنی بر ورود غیرقانونی کامیون‌های ایرانی وارد کرده و با شیطنت‌های تحریک‌آمیزی درباره رزمایش قانونی و حق ایران سخن گفته است. به اینها اضافه کنید لفاظی‌های برخی از نمایندگان آذربایجان درباره خاک ایران (گویی فراموششان شده جزیی از خاک ایران بوده‌اند).

کاربران فارس من، در همین خصوص از دستگاه دیپلماسی انتظار برخورد قاطع داشته‌اند.

در همین خصوص لازم به ذکر است بعد از ادعای بی اساس اخیر الهام علی‌اف علیه جمهوری اسلامی ایران، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ادعاهای تعجب برانگیز جدید الهام علی اف علیه جمهوری اسلامی ایران در نشست سران کشورهای مشترک‌ المنافع را قویا تکذیب کرد و ساختگی خواند.

خطیب‌زاده ضمن تاکید بر روابط مستحکم برادارنه بین دو ملت تصریح  کرد: متاسفانه به نظر می‌رسد به رغم پیام‌های خصوصی و مثبتی که از باکو در تماس‌های مختلف دریافت می‌شود، تعمدی برای طرح اظهارات رسانه‌ای بی‌مبنا از سوی باکو وجود دارد که البته در جای خود پاسخ مقتضی داده خواهد شد.

البته پس از آن نیز علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی بی توجهی به اصول و الزامات همسایگی و بیان اظهارات کذب و غیرسازنده را نشانه حسن نیت و تدبیر ندانست و به الهام علی اف توصیه کرد که مراقب دام‌های پرهزینه شیاطین باشد.

علاوه بر این، سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه ۲۶ مهر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات رئیس جمهور آذربایجان و ایران را متهم به قاچاق مواد مخدر به همراه ارمنستان به اروپا کرده است نیز اظهار داشت: توصیه‌ام به برادران در جمهوری آذربایجان این است که بیش از پرداختن به اظهارات رسانه‌ای اجازه دهند در کانال‌های دیپلماتیک که پیام‌های مثبت و دوستانه می‌فرستند در همان مسیر ادامه یابد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به تأیید و اعتراف نهادهای ذیربط بین‌المللی به خرد همه کنشگران که در فضای بین‌المللی آشنا به موضوعات هستند در مبارزه با پدیده شوم قاچاق مواد مخدر پیشرو است. ما شهدایی را در این مسیر داده‌ایم. شاید روشن باشد برخی اظهارنظرات رسانه‌ای از سوی مسئولان آذربایجان با چه هدفی صورت می‌گیرند. توصیه می‌کنم مقامات آذربایجان عنان کلام را داشته باشند و اجازه ندهند طرف‌های ثالث برای آ‌نها دام پهن کنند. روابط ایران و جمهوری آذربایجان روابط بسیار طبیعی است و آنها باید مراقبت کنند و اجازه ندهند که این روابط طبیعی با دست‌های مصنوعی به هم بریزد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا