آذربایجاناخبارارمنستانروسیهقره باغ

مناقشه قره باغ فرصتی برای پوتین است تا به غرب نشان دهد نقش میانجیگرانه او جایگزینی ندارد

روز جمعه سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه با روسای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و همچنین نماینده ویژه ریاست این سازمان در مسکو دیدار کرده و پیرامون روند حل مناقشه قره باغ به رایزنی پرداخت.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، در خبر کوتاهی که از سوی وزارت خارجه روسیه پیرامون این دیدار منتشر شد آمده است.”مسائل مهم مربوط به روند حل مناقشه قره باغ از جمله روند اجرای توافقات به عمل آمده در دیدار روسای جمهوری ارمنستان و آذربایجان در 16 ماه می در وین و 20 ماه ژوئن در سنت پترزبورگ و همچنین وضعیت جاری در مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و خطوط تماس نیروهای دو طرف در قره باغ از موضوعات مطرح شده در این دیدار بوده اند.”

این در حالیست که جیمز وارلیک رئیس آمریکایی گروه مینسک در یادداشتی در صفحه توئیتر خود نوشت.”برقراری صلح در قره باغ امکان پذیر است.”

آخرین دیدار سه جانبه روسای جمهوری ارمنستان و آذربایجان با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه 20 ژوئن گذشته در سنت پترزبورگ برگزار شد و اگرچه قرار بود دیدار بعدی روسای جمهوری دو کشور در تابستان جاری در فرانسه برگزار شود، اما این دیدار انجام نگرفت.

کارشناسان معتقدند در حال حاضر ابتکار عمل در روند حل مناقشه قره باغ در دستان روسیه قرار گرفته است.

استانیسلاو بلکووسکی کارشناس روس در گفتگو با صدای آزادی ارمنستان تاکید کرد برای روسیه آن چه ارمنستان و یا جمهوری آذربایجان بدست خواهند آورد مهم نیست.

این کارشناس روس افزود.”پوتین آماده کمک به ارمنستان و جمهوری آذربایجان به صورت همزمان است، مهم آن چیزی است که پوتین بدست می آورد. از سوی دیگر رئیس جمهوری روسیه از ابزارهای واقعی برای اعمال فشار بر روی ارمنستان و جمهوری آذربایجان برخوردار نیست.”

به اعتقاد وی دیمیتری مدودف بیشتر به جمهوری آذربایجان تمایل داشت و علت آن ارتباط وی با افرادی بود که علاقه مندی های ویژه اقتصادی و سیاسی در جمهوری آذربایجان داشتند.

استانیسلاو بلکووسکی معتقد است مناقشه قره باغ فرصت مناسبی در اختیار پوتین قرار داده است تا به غرب نشان دهد به عنوان میانجی هیچ جایگزینی برای او وجود ندارد و او می تواند این نقش را به تنهایی ایفا نماید.

این کارشناس با اذعان به این موضوع که هیچ تصور درستی از چگونگی حل مناقشه قره باغ وجود ندارد، اظهار داشت.”در مسکو کسی نمی داند که چگونه می توان مناقشه قره باغ را حل کرد و این موضوع موجب افزایش احتمال عملیات نظامی جدید می شود، اگرچه این درگیری نظامی گسترده نبوده و برای مدت زمان کوتاهی رخ خواهد داد.”

این کارشناس روس افزود.”جمهوری آذربایجان تنها در صورتی می تواند از طریق نظامی اقدام به حل این مناقشه کند که از حمایت نظامی ترکیه برخوردار بوده و روسیه نیز چشم های خود را بر روی آن ببندد. چنین شرایطی در حال حاضر وجود ندارد و تنها احتمال بروز درگیری های کوتاه مدت وجود دارد.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا