آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانتحليل هاترکیهعمومی

پنج معضل ترکیه از نظر مهمترین مخالف اردوغان/ تحلیل

رهبر حزب جمهوری خلق، به پنج معضل مهم ترکیه اشاره کرده و معتقد است که این معضلات، تمام گروه‌های سیاسی و اجتماعی را دربر می‌گیرد و باید آنها را همچون درد مشترک، قلمداد کرد.

پایگاه خبری حقایق قفقاز/ بحران اقتصادی و تنش سیاسی در ترکیه ادامه دارد و مخالفین اردوغان، در یک سازماندهی گسترده در اقصی نقاط کشور، در حال فعالیت و سخنرانی هستند تا هر چه زودتر، دولت را وادار به برگزاری انتخابات پیش از موعد کنند.

6 حزب مخالف اردوغان که ائتلاف گسترده ای را برای پیروزی در انتخابات آتی تشکیل داده اند، معتقدند که می توانند در صحنه رقابت سیاسی، اردوغان و باغچلی را از قدرت کنار بزنند.

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق (ج.ه.پ) که به عنوان مهمترین مخالف اردوغان شناخته می شود و سهم به سزایی در سازماندهی و اتحاد گروه های مخالف دارد، شب و روز در حال سخنرانی در شهرها و ایجاد پست و ارسال پیام در فضای مجازی است.

او روز شنبه در یک سخنرانی عمومی در جمع گروهی از پیشه وران صنعتی و سرمایه داران ترکیه در استانبول، به 5 معضل مهم ترکیه اشاره کرده و معتقد است که این معضلات، تمام گروه های سیاسی و اجتماعی ترکیه را در برمی گیرد و باید آنها را همچون درد مشترک، قلمداد کرد.

کلیچدار اوغلو گفت: «من و همکارانم، شب و روز در حال تحقیق، بررسی و کسب نظرات از مردم و کارشناسان هستیم. ما به این نتیجه رسیده ایم که ترکیه در حال حاضر 5 معضل بزرگ دارد. اینها معضلاتی نیست که فقط به چپ، راست یا محافظه کار و ملی گرا لطمه بزند. اینها دردهای مشترک ما هستند. بگذارید خیال شما را راحت کنم. وجه مشترک هر 5 معضل ما، بی کفایتی و ناتوانی دولت است و اگر یک دولت قدرتمند و شایسته سالار بر سر کار بود، چنین معضلاتی نداشتیم.»

1.فقدان دموکراسی

رهبر ج.ه.پ در سخنان خود، به این اشاره کرد که جمهوری ترکیه سال آینده صد سالگی خود را پشت سر می گذارد و وارد دومین سده عمر خود می شود. در سده دوم، باید برای گذار از مشکلات بزرگ، گام های بلندی برداشت.

رهبر حزب جمهوری خلق، معتقد است که فقدان دموکراسی، اولین و مهمترین معضل ترکیه است. او گفته است: «در جایی که دموکراسی وجود ندارد، رشد، آزادی فکر و مهمتر از آن، امنیت جانی و مالی شهروندان وجود ندارد. چرا که در چنین ساختاری، قوه قضاییه مستقل نیست. شما نمی توانید حقوق خود را مطالبه کنید. ابتدا باید آنچه را دموکراسی می نامیم بسازیم. ما باید ترکیه ای بسازیم که در آن به افکار، هویت، عقاید و سبک زندگی همه احترام بگذاریم.»

2.اقتصاد ناکارآمد

کلیچدار اوغلو در ادامه افزود: «دومین مشکل بزرگ ما، اقتصاد ضعیف و ناکارآمد است. وقتی دموکراسی نباشد و تصمیم و اقدام درباره هر چیزی و هر حوزه ای، کاملاً فردی و شخصی شود، مشکلات جدی در اقتصاد به وجود می آید. با وضعیتی که می بینیم، حقیقتاً نمی‌دانم اقتصاد امروز ترکیه به کجا می‌رود. شما فعال صنعتی، تجاری و اقتصادی هستید. شما قطعاً بهتر می‌دانید. ما فقط تماشا می کنیم و درد می کشیم. اما شما، فراتر از تماشا، در بطن تحولات بازار و در شرایط واقعی مرتبط با لطمات اقتصادی زندگی می کنید. شما، هم در مورد زندگی خود نگرانی دارید، هم در مورد هموطنانتان. بنابراین می خواهید این نگرانی ها برطرف شود.»

3.شکست و از دست دادن اعتبار در سیاست خارجی

رهبر حزب جمهوری خلق، سومین معضل مهم ترکیه را مرتبط با خطاهای دولت اردوغان در حوزه سیاست خارجی می داند.

او در این مورد گفته است: سومین معضل بزرگ کشور ما، بی اعتباری در حوزه سیاست خارجی است. باور کنید در تمام طول عمرم نشنیده ام که یک وزیر فاسد رشوه بگیر، رسوا و بی آبرو شود، اما تنها پس از چند ماه، او را بی سر و صدا به عنوان سفیر به یک کشور اروپایی بفرستند!( اگمن باغش وزیر ترکیه در امور مرتبط با اتحادیه اروپا، به جرم دریافت یک رشوه دویست هزار یورویی در داخل جعبه کفش، رسوا و کنار نهاده شد. اما اردوغان بعدها او را به عنوان سفیر ترکیه به پراگ فرستاد. او وزیری بود که در مورد سوره مبارکه بقره، عبارات موهنی به کار برده و موجب خشم مسلمانان ترکیه شده بود، اما اردوغان از این خطای او نیز گذشت.)

کلیچدار اوغلو در ادامه در مورد آسیب های وزارت امور خارجه ترکیه افزود:«متاسفانه در دستگاه دیپلماسی ما، می بینیم افرادی که دانش، مهارت و استعداد ندارند به عنوان سفیر منصوب می شوند. من هرگز روندی را تجربه نکرده ام که وزارت امور خارجه ترکیه، تا این حد فشل و از کار افتاده باشد. این همچنین به این معنی است که سیستم شایسته سالاری، به طور کامل در حکومت ما فروپاشیده و کنار گذاشته شده است. ما در این چند سال، روندی را طی کردیم که در آن افراد تحصیلکرده و کارشناس، عملاً تحقیر شدند و به تعبیری آنها را به حاشیه راندند. ترکیه در سیاست خارجی به کشوری تبدیل شده که جایگاه و اعتبار خود را از دست داده است.»

4.نظام آموزشی فشل

رهبر حزب جمهوری خلق، در ادامه و در ذکر چهارمین معضل بزرگ کنونی ترکیه گفت: «مشکل چهارم ما یک مشکل اساسی است که باید نامش را بگذاریم؛ نظام آموزشی فشل. می بینیم که در این کشور، دانشگاه های ما به جایی رسیده اند که نمی توانند علم تولید کنند. اگر دانشگاه نتواند علم تولید کند، شما در مقام صنعت گر و پیشه ور و تولیدکننده بزرگ اقتصادی، چگونه محصولی با ارزش افزوده بالا تولید می کنید؟ دیدیم که متاسفانه، به راحتی به خودشان اجازه می هند که یک استاد دانشگاه از دانشگاه اخراج شود، تنها به این دلیل که با دولت، اختلاف نظر دارد. این نوعی اداره پادگانی دانشگاه و دست زدن به کودتا است. دانشگاه ها مکان هایی هستند که باید در آنها، انواع ایده ها، از جمله ایده های متناقض، آزادانه مورد بحث قرار بگیرند. اگر دانشگاه جایی برای آزادی اندیشه نباشد و هر فکر و اندیشه مثبتی را نابود کند، این دیگر اسمش دانشگاه نیست.»

5.تهدید صلح اجتماعی

رهبر حزب جمهوری خلق، پنجمین مشکل ترکیه را از دست رفتن صلح اجتماعی و تهدید علیه انسجام جامعه می داند.

او در این مورد گفته است:«ما باید صلح اجتماعی و آرامش اجتماعی خود را تضمین کنیم. متاسفانه، ما در حال حاضر در ترکیه به جایی رسیده ایم که همسایه، به راحتی هویت، اعتقاد و سبک زندگی همسایه را زیر سوال می برد و او را «دیگری» و «غیرخودی» می داند. ترکیه باید از این وضعیت بیرون برود. ما بر این پنج مشکل غلبه خواهیم کرد، غیر از این چاره ای نداریم.»

کلیچدار اوغلو در پایان از همه مردم ترکیه خواست، در مورد آینده کشور ناامید نشوند و این واقعیت را به خاطر داشته باشند که تغییر، شدنی است و باید فارغ از هرگونه احساس خشم، انتقامجویی و ناامیدی، وضعیت کشور را تغییر داد

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا