آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

یک مقام سابق گرجستان : چندین مرکز سلاح بیولوژیک امریکا و انگلیس در گرجستان فعال است

«جفری سیلورمان »مشاور آمریکایی تبار، رئیس جمهوری اسبق گرجستان -میخائیل ساآکاشویلی- گفت: در حال حاضر چندین آزمایشگاه سلاح های بیولوژیکی امریکا و انگلیس در گرجستان فعال است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،سیلورمان روز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتینک گرجستان ،افزود: علاوه بر مرکز آزمایشگاهی سلاح های بیولوژیکی «ریچارد لوگار » امریکا در حومه تفلیس ، مرکز « الیاوا » نیز در این شهر فعال است.
همچنین آزمایشگاهی در منطقه کوبولتی و یک مرکز تحت کنترل وزارت دفاع انگلیس که مشغول به تحقیق طاعون بوبونیک است در آجارستان فعال است.
وی افزود: علاوه بر این مراکز، یک شبکه متشکل از ۱۱ آزمایشگاه کوچک که با یکدیگر در ارتباط هستند در گرجستان فعال است.
سیلورمان که خبرگزاری اسپوتنیک گرجستان، وی را اولین افشاگر فعالیت های خطرناک آزمایشگاه های سلاح های بیولوژیک در گرجستان معرفی کرد ، ادامه داد : مرکز آزمایش های بیولوژیک لوگار آمریکا در حومه تفلیس متشکل از دو بخش است که از ابتدا به پرسنل گرجستانی اجازه ورود به یکی از بخش های آن داده نمی شد و فقط آمریکایی ها در آن فعال هستند.
وی ،با اشاره به اینکه همه این مراکز آزمایشی مرتبط با برنامه های نظامی آمریکا است گفت : در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ تحقیقایت در این ارتباط انجام دادم و همه اسناد در این ارتباط را در دست دارم.
به گفته سیلورمان ، تعدادی از آزمایشگاه مربوط به نیروی دریایی آمریکا است و این آزمایشگاه بر اساس توافق راه اندازی نشده بلکه مسئولان گرجستان را مجبور به امضای اسناد فعالیت این مراکز کرده اند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آمریکا چرا گرجستان را برای فعالیت این مراکز بیولوژیکی انتخاب کرده است، گفت: این کشور با توجه به نزدیکی جغرافیایی با ایران ، روسیه ، خاو میانه و ترکیه ، از موقعیت استراتژیک برخوردار است.
سیلورمان ادامه داد : از طرف دیگر، گرجستان تا به حال به کنوانسیون منع سلاح های بیولوژیکی ملحق نشده و این کشور با وجود اینکه سلاح های بیولوژیکی ندارد ولی در زمان شوروی ، دارای واحدهای تحقیقاتی بود که در آنها پاتوژن های خطرناک نگهداری می شد.
وی افزود: پس از فروپاشی شوروی این واحدها در گرجستان باقی مانده بود و آمریکایی ها اعلام کردند که حفاظت آنها را بر عهده خواهند داشت تا پاتوژنها در دست دیگران قرار نگیرد و به این ترتیب گرجستان به یک آزمایشگاه بزرگ تبدیل شد.
سیلورمان در ادامه مصاحبه با ‘ اسپوتنیک گرجستان ‘ گفت : بعنوان مهندس کشاورزی در اوایل ۱۹۹۰ میلادی برای فعالیت در شرکت دخانیات World Wide Tobacco Georgia وارد گرجستان شده و با خانواده میخائیل ساآکاشویلی که بعدها رئیس جمهوری گرجستان می شود ، آشنا شده است.
وی که در حال حاضر در گرجستان زندگی می کند ، افزود: در رابطه با طرح موضوع فعالیت آزمایشگاه های بیولوژیکی خطرناک در گرجستان بارها مورد فشار نهادهای امنیتی قرار گرفته است.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا