آذربایجاناخبار

یک فعال سیاسی باکو ،تحولات و بحران جهانی را ناشی از جنگ بر سر منابع انرژی دانست

ˈبدرالدین قلی یف ˈ رییس حزب ˈجمهوری خلقˈ جمهوری آذربایجان دلیل بروز و ظهور تحولات در اوکراین و اقدامات تروریستی گروه داعش در عراق را جنگ بر سر منابع انرژی دانست.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، به نوشته پایگاه خبری ˈتلگراف.کامˈ این فعال سیاسی آذری معتقد است که تحولات جاری در جهان مطابق با طرح ˈخاورمیانه بزرگˈ آمریکا به پیش می رود.

وی اضافه کرد: تعدادی زیادی از مردم فکر می کردند که با حوادث اوکراین این روند متوقف شده است؛ این در حالی است که هم اکنون سومین جنگ اعلام نشده در جهان برای تصاحب منابع انرژی و به دست آوردن بازارهای جدید شروع شده است.

این فعال حزبی آذربایجان در ادامه به تحولات عراق اشاره می کند و می گوید: در حالی که هیچ کس انتظار نداشت، «داعش» در عراق به وجود آمد. و اکنون می بینیم که این کشور در شرف ویرانی است.

وی در ادامه به تاثیر نزدیکی بین ایران و آمریکا در برخی از تحولات جهان اشاره می کند و مدعی شد ،: مذاکراتی با ایران در سطح معاون وزیر خارجه آمریکا انجام شده و روسیه و عربستان سعودی از تفاهم بین ایران و آمریکا نگران هستند.

وی افزود: کشورهای بزرگ منطقه نیز برای تأمین نفوذ خود در خاورمیانه از درگیری های بین سنی و شیعه استفاده می کنند. این هم از نظر راهبردی باعث ایجاد اختلاف در کشورهای صاحب انرژی می شود.

وی در پایان پیش بینی می کند که این تنش ها،نقشه ارضی بسیاری از کشورهای خاورمیانه را تغییر خواهد داد و تحولات در رابطه با نظم نوین جهانی تا سال 2015 ادامه خواهد یافتˈ.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا