ایرانروسیه

یک دیپلمات ایرانی از ادامه رایزنی‌های ایران و روسیه درباره سوریه خبر داد

یک مقام مسئول در سفارت ایران در روسیه گفت: ایران رایزنی‌هایش را با روسیه درباره سوریه ادامه می‌دهد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایسنا، وی با اشاره به تماس تلفنی وزیران خارجه دو کشور در روزهای گذشته خاطرنشان کرد: کانال‌های رایزنی بین ایران و روسیه درباره مساله روسیه وجود دارد و دو طرف در تماس‌های مکرر با یکدیگر رویدادها را بررسی می‌کنند. ایران و روسیه درباره تمامی رویدادها تفاهم و اشتراک نظر دارند. دو طرف معتقدند که استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه از جانب مخالفان این کشور صورت گرفته است و مخالف دخالت نظامی در سوریه هستند و آن را غیرقانونی می‌دانند. این دیپلمات ایرانی گفت: ایران و روسیه معتقدند ا‌ز آن جا که شرایط میدانی به نفع ارتش و دولت سوریه رقم خورده است سناریویی ترتیب داد شده‌ که از طریق اقدام نظامی خارجی در سوریه اوضاع میدانی علیه دولت و ارتش این کشور تغییر کند. او به رایزنی‌های حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه کشورمان و میخائیل باگدانوف، نماینده ویژه پوتین در امور سوریه اشاره کرد و گفت: تماس‌ها به صورت دائم بین دو کشور وجود دارد. وی ادامه داد: در عرصه منطقه و بین‌الملل تلاشی در حال انجام است که سناریوی کوزوو که در دهه 90 انجام شد را تکرار کنند، در دهه90 کشتاری در یکی از دهکده‌های کوزو انجام شد که باعث شد ناتو به بهانه‌های انسان دوستانه علیه یوگسلاوی و بدون اجماع نظر در شورای امنیت اقدام نظامی انجام دهد. در بحران سوریه طرف مقابل دولت از ابتدا مکررا تلاش کرد که شبیه آن سناریوی کوزوو در دهه 90 را در سوریه پیاده کند.

این مقام مسئول در سفارت ایران در مسکو توضیح داد: بارها اعلام شد که ارتش سوریه کشتارهای دسته جمعی و نقض حقوق بشر را مرتکب شده است و به این بهانه‌ها تلاش می‌کردند که ناتو اتحادیه اروپا و آمریکا اقدامی علیه سوریه انجام دهند. اما هیچ کدام از سناریوها تاکنون جواب نداده است. اخیرا اوضاع میدانی کاملا به نفع ارتش و دولت سوریه رقم خورده است. دولت سوریه نه تنها تعهد دارد به هیچ وجه از سلاح‌های شیمیایی استفاده نکند بلکه در این شرایط نیازی نداشته است که این سلاح‌ها را به کار ببرد.

این منبع آگاه در سفارت ایران در روسیه گفت: برداشت مشترک روسیه و ایران این است که مخالفان می‌خواهند با این اقدام اوضاع سوریه را مانند کوزوو در دهه 90 به نقطه بحرانی برسانند تا کشورها به صورت یک‌جانبه و خارج از مجوز شورای امنیت، اقدامی علیه ارتش سوریه انجام دهند. هدف مخالفان دولت سوریه تکرار سناریوی کوزوو در دهه 90 است و روس‌ها هم تاکید می‌کنند هدف مخالفان تکرار سناریوی عراق 2003 علیه حکومت فعلی سوریه است.

او تاکید کرد: ایران و روسیه معتقدند سناریوی ساختگی وجود دارد و سلاح شیمیایی توسط مخالفان و علیه انسان‌های بی‌گناه در اطراف دمشق به کار گرفته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا