آذربایجاناخبارایران

ینی مساوات طی مقاله ای نوشت:ائتلاف ترامپ علیه ایران در حال فروپاشی است…

نشست مشترک رئیس جمهور آمریکا با رهبران کشورهای اسلامی و عربی در شهر ریاض هنوز هم یکی از موضوعات مهم سیاسی مورد توجه در جهان است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ینی مساوات، سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودی، دیدار با رهبران این کشور، انعقاد قرارداد نظامی به ارزش ۳۵۰ میلیارد دلار و توافق صورت گرفته در خصوص تشکیل یک ائتلاف ضد تروریسم با اعتراض تند جهان اسلام مواجه شده است.
چون تشکیل یک ائتلاف جدید نظامی در منطقه خاورمیانه به معنای زمینه سازی برای وقوع جنگی تازه در منطقه است. از طرف دیگر، عربستان سعودی به جای خرید اسلحه و تجهیزات نظامی به ارزش ۳۵۰ میلیارد دلار می توانست این مبلغ را برای توسعه و آبادانی کشور خودش خرج کند.
واقعیت این است که با تعمیق تنش میان عربستان سعودی و ایران کشورهای دیگر اسلامی در صدد دوری از این تنش و رویارویی هستند. در این میان کشورهای پاکستان و قطر قصد خروج از این ائتلاف را دارند و بر اساس گزارش های منتشر شده در رسانه های ایران، دولت پاکستان تصمیم گرفته است که در ائتلاف ضد ایرانی حضور نداشته باشد. قطر نیز به سیاست دولت عربستان سعودی علیه ایران معترض است.
موضع گیری دولت قطر علیه عربستان سعودی موجب اعتراض عربستان سعودی شده است و با اینکه قبلا گفته شده بود این خبر دروغ است اما به دنبال تماس تلفنی امیر قطر با حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران و تاکید بر همکاری دوجانبه برای تامین صلح در منطقه و ابراز نگرانی وی از بروز جنگ مذهبی در منطقه، موجب اعتراض تند عربستان سعودی به این کشور شده است. روشن است که قطر هیچگاه موافق رهبری عربستان سعودی بر جهان اسلام نمی باشد. از طرف دیگر، در صورت بروز جنگ در منطقه ممکن است کشورهای کوچکی مثل قطر زیر پا مانده و نابود شوند. به دنبال این رویداد در رسانه های عربستان سعودی مقالات و برنامه هایی بر ضد دولت قطر منتشر شده است و در خصوص فعالیت رسانه های قطری در عربستان سعودی محدودیت هایی اعمال شده است.
واقعیت این است که با وجود آمادگی رهبران کشورهای عربی و اسلامی برای همکاری با آمریکا، روحیه ضد آمریکایی در میان مردم این کشورها بسیار زیاد شده است.
دولت ایران نیز تا کنون تلاش خود را صرف این کرده است تا در قبال رفتار عربستان سعودی بیشتر به صورت دیپلماتیک پاسخ دهد. علاوه بر این در جهت تحکیم مواضع خود در سوریه نیز تلاش می کند و بر اساس خبرهای منتشر شده، «حشد الشعبی» مورد حمایت ایران با دستور نخست وزیر عراق به عنوان مسئول حفاظت از امنیت مرزهای سوریه و عراق تعیین شده است و گفته می شود که نیروهای مردمی و بسیجی عراق به مرزهای سوریه رسیده و در آنجا در کنار نیروهای دولتی سوریه قرار گرفته اند.
همچنین عجیب است که ترکیه نیز در حوادث اخیر مانند گذشته در کنار عربستان سعودی قرار ندارد. البته رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه به خاطر همزمان بودن نشست ریاض با نشست عمومی حزب «آ.ک.پ» در نشست ریاض شرکت ننمود و به جای خود وزیر امور خارجه ترکیه را به عربستان سعودی روانه کرد، با این وجود، در حال حاضر دولت ترکیه به جای رویارویی با ایران و برکناری بشار اسد از راس قدرت حکومت سوریه، بیشتر به فکر حل امورات داخلی خود است. دولت آنکارا امروز بیشتر به فکر توقف جنگ در منطقه و حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه است. علاوه بر آن، دولت ترکیه فعال شدن آمریکا در منطقه را بر ضد منافع خود می داند. چون در این صورت ممکن است برای ترکیه نیز مشکلات جدی چون تشدید موضوع جدایی طلبی کردها، رخ دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا