آذربایجاناخبارایران

گفتگو با مداح باکویی ” حاج سيدطالح برادیگاهی؛نیمی از شیعیان جمهوری آذربایجان مقلّد امام خامنه ای هستند

به مناسبت ایام سالروز ازدواج حضرت امیرالمومنین و حضرت زهرا سلام الله علیهم ، گفت و گویی با حاج سید طالح باکویی ، مداح آذربایجانی که با خواندن قطعه ” مفاخره مولا امیرالمومنین و حضرت زهرا علیهم السلام ” در ایران به شهرت رسید ، صورت گرفته که به شرح ذیل می باشد: 
 این اولین باریست که در یک هیئت بزرگ و با حضور مداحان بنام ایرانی قرار گرفته است. به رسم مهمان نوازی ایرانیان ، اول مراسم عزاداری با خواندی وی شروع می شود. احساس کردم تمام وجودش سرشار از استرس شده است. خودش می کفت تجربه حضور در یک مراسم عزاداری با این مقدار را ندارد! حدوداً 4 ساعت مراسم طول کشید!

فارسی را خوب نمی داند. البته سعی خودش را می کند ، اما مجبور شدیم برای گفتگو از مترجم استفاده کنیم. ” سید طالح ” جوانی مودب و موخوذ به حیاست چرا که در اوج خستگی درخواست ما را برای گفتگو رد نکرد و در پایان یک مراسم طولانی (!) فرصتی ایجاد شد تا برای دقایقی گفتگویی بسیار کوتاه با این مداح آذری زبان داشته باشیم.

س: اولین بار هست که به تهران آمده اید؟

خیر قبلا هم به ایران آمده ام ولی برای اولین بار هست که به هیئت خادم الرضا قم می آیم. به شهر اردبیل و تبریز و هیئت های خیلی مهم هم رفته ام. البته فقط برای عروسی خوانی آمده ام آن هم منظور این است که عروسی هایی که مدح امیرالمومنین علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برده می شده است.

س: نظر شما در مورد مراسمات هیئات در ایران به چه صورت بوده است؟

هیئت ها در ایران بسیار بزرگ و فعال هستند علاقه مند هستم که بیشتر به هیئات در ایران بیایم.

س: یک کلیپی از شما پخش شد که در سالگرد ازدواج حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) خوانده شده بود علی الظاهر و این باعث شد که در ایران شناخته شوید. عکس العمل مردم ایران بعد از پخش این کلیپ چگونه بوده است و همچنین آیا این شناخته شدن در روند کاری شما تاثیری داشته است؟

من ایران را خیلی دوست دارم و ایران از لحاظ مداح محوری بسیار نمونه است. مداح هایی که در آذربایجان هستند از ایران تقلید می کنند مخصوصا از استاد آقای سلیم موذن زاده که ایشان استاد بنده هستند.

س: اگر توصیه ای به مخاطبان ما دارند و اینکه شرایطی که در باکو است و شرایطی که در ایران است را مقایسه کنند. شنیدم که ایشان مرجعشان مقام معظم رهبری هستند. در مورد این قضیه هم توضیحی دهند.

ان شالله روزی برسد که سقف باکو و ایران یکی شود و ما بتوانیم حجابمان را مثل ایران کنیم. مرجع من حضرت آیت الله خامنه ای ( حفظه الله تعالی) است و من ایشان را از ته دل دوست دارم. دیدم که ایشان شخصی هستند که من می توانم ایشان را به عنوان مرجع تقلید انتخاب کنم. در بین مجتهدینی که هستند من ایشان را از همه بالاتر می دانم. البته نصفی از مردم شیعه باکو هم مقلد حضرت آقا هستند.

در ادامه بخشی از فیلم کوتاه مدیحه سرایی سید طالع را با عنوان مفاخره مولا امیرالمومنین و حضرت زهرا علیهم السلام ببینید و در پایان امکان دانلود فیلم کامل این مدیحه سرایی با مدت زمان 22 دقیقه و حجم 56MG نیز مهیا  شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا