اخبارایرانترکیه

نشست تخصصی روابط تجاری ترکیه- ایران در وان

سومین نشست تخصصی همکاری‌‌های تجاری ترکیه- ایران از 16 تا 18 نوامبر در استان وان ترکیه برگزار می شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، سومین نشست تخصصی همکاری‌های تجاری ترکیه – ایران از سوی مرکز تحقیقات استراتژیک ترکیه «تاسام»، استانداری وان و آژانس توسعه آناتولی شرقی «داکا» در راستای مذاکره برای ارتقای روابط اقتصادی دوجانبه از 16 تا 18 نوامبر جاری در استان وان ترکیه برگزار خواهد شد.

هدف از برگزاری این نشست مشارکت استراتژیک در تعمیق متقابل روابط اقتصادی به طور اعم در شهرها و مناطق مرزی و به طور اخص در دو کشور اعلام شده است.

در این زمینه امین یاشار دمیرجی، رئیس امور اجرایی داکا در گفتگو با خبرگزاران اظهار داشت:

حجم اقتصادی ایران و ترکیه با هم برابر است، اما مجموع آن یک پانزدهم کشورهای اتحادیه اروپا است. ارزش اقتصادی تولید اتحادیه اروپا به 16 تریلیون دلار می رسد در حالی که مجموع ارزش کل تولید ایران و ترکیه یک پانزدهم این رقم است.

اگر روند اقتصاد کشورهای اتحادیه اروپا را بررسی کنید متوجه می شوید که بیش از 30 درصد از آن میان خود این کشورها صورت می گیرد. همین امر موجب می شود که رفاه میان این کشورها باقی مانده و یکپارچگی اقتصادی صورت بگیرد.

گسترش روابط ترکیه با ایران از اهمیت ویژه‎‌ای برخوردار است. اهمیت ایران و اقتصاد آن به عنوان کشور همسایه به اندازه ای است که نمی توان از آن صرف نظر کرد. ایران نیز به ما نیازمند داشته و نمی تواند ما را نادیده بگیرد.

در ادامه نجدت تقوا، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع وان نیز گفت:

برگزاری این نشست بعد جدیدی در روابط ترکیه و ایران خواهد بود. فعالیت‌های بسیاری برای گسترش روابط دوجانبه و دسترسی به بازارهای کشور همسایه در حال انجام است.

ایران مهمترین شریک ما برای توسعه منطقه ای است، ابتکارعمل در وان به عنوان شهری که 300 کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. فقط وان نیست که به این موضوع احتیاج دارد بلکه ترکیه نیز نیازمند آن است و برطرف کردن آن منوط به حل مشکلات موجود است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا