آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

گفتگوی باکو و عشق آباد درباره تقسیم بستر دریای خزر

نشست گروه کاری مشترک جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در خصوص تقسیم بستر دریای خزر طی روزهای 24 و 25 ژانویه در عشق آباد برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از آذرتاج، نشست گروه کاری مشترک جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در خصوص تقسیم بستر دریای خزر طی روزهای 24 و 25 ژانویه در عشق آباد برگزار شد.

در این نشست، خلف خلف اف، نماینده ویژه الهام علی اف در امور دریای خزر و معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان ریاست هیات این جمهوری را به عهده داشت و از طرف ترکمنستان نیز مراد آتاجانف، نماینده ویژه ترکمنستان در امور دریای خزر و مدیر موسسه دریای خزر در ترکمنستان، هیات ترکمنستانی را ریاست می کرد.

در این نشست، نمایندگان سازمان های ذیربط دو کشور حضور داشتند و درباره مفاد پیش نویس توافق نامه جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در خصوص تقسیم بستر دریای خزر میان دو کشور گفتگو کردند!

گفتنی است این گفتگوهای دوجانبه و غیرقانونی حتی با کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر که رسمیت ندارد و در مجلس شورای اسلامی ایران تصویب نشده است، مطابقت ندارد و حرکتی غیرحقوقی است که تعرض به حقوق سایر کشورهای ساحلی دریای خزر و بخصوص جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود، زیرا به خاطر مجاورت این دو کشور با ایران، هرگونه اقدام دوجانبه آنها در تقسیم خزر، حقوق کشورمان در دریای خزر را بیش از سایر کشورها تحت تاثیر قرار می دهد.

در دهه های گذشته انفعال و وادادگی سازمان ها و مسئولان ذیربط در امور دریای خزر در مقابل توافق های دوجانبه برخی جمهوری های ساحلی خزر در خصوص به اصطلاح تقسیم سطح آب این دریا و منابع نفت و گازآن، موجب انحراف شدید در فرایند تعیین رژیم حقوقی جدید برای دریای خزر شد که نهایتا به انعقاد توافق نامه «رژیم حقوقی دریای خزر» بدون در نظر گرفتن حقوق ایران در این دریا شد. اما، مجلس شورای اسلامی با خودداری از تصویب این کنوانسیون، از تداوم حقوقی این فرایند جلوگیری کرده است و کارشناسان انتظار دارند وزارت امور خارجه کشورمان نیز برای ابطال و خروج از کنوانسیونی که در مجلس کشورمان تصویب نخواهد شد، اقدام نماید. انعقاد این کنوانسیون بدون رعایت اصول حق و عدالت و حقوق تاریخی و قانونی ایران در دریای خزر، صرفا زمینه را برای حرکت های خطرناک و ضدمحیط زیستی جمهوری آذربایجان و حامیان غربی و صهیونیست آن را در زمینه تلاش برای پیشبرد طرح زیانبار کشیدن خط لوله گازی در زیر دریای خزر فراهم کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا