آذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

گسترش مناسبات مرزی ایران و ترکیه

فرمانده هنگ مرزی و کلانتر مرز درجه یک جمهوری اسلامی در ماکو و والی استان ایغدیر ترکیه بر حسن همجواری وگسترش امنیت در مرزهای دو کشور تاکید کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، سرهنگ شیرزاد حاجی زاده روز چهارشنبه در این ملاقات مرزی با تاکید بر تلاش بی وقفه و شبانه روزی مرزبانان در حفظ و حراست از مرزها بیان کرد: مرزبانان در تمامی مرزهای خاک مقدس جمهوری اسلامی با جان دل تلاش می کنند و آماده جانفشانی هستند.
وی افزود: با توجه به تحرک و شرارت برخی گروهک ها در مرزهای شمال غرب کشور و مرز ترکیه، مرزبانان کشور ترکیه برای جلوگیری از فعالیت و تردد آنان در این مرزها همکاری لازم را داشته باشند.
وی ادامه داد: مرزهای جمهوری اسلامی برای نیروهای نظامی و انتظامی مقدس بوده و برای حفظ و حراست از آنها شهدای زیادی را تقدیم اسلام و انقلاب کرده اند.
حاجی زاده با اشاره به جان باختن یکی از مرزبانان کشور ترکیه در درگیری با گروهک ها طی هفته گذشته اظهار داشت: مرزبانان دو کشور برای حفظ و حراست از مرزهای دو کشور جان خود را فدا می کنند.
«انور اونلو» والی استان ایغدیر ترکیه و رییس هیات ترکیه نیز در این ملاقات به ارتباط و دوستی تاریخی بین ملت و دولت ایران و ترکیه اشاره کرد و افزود: این دوستی ها عامل آرامش و امنیت در مرزهای دو کشور است.
وی با اشاره به اهمیت همکاری مرزبانان دو طرف در مرزها تاکید کرد: امنیت و آرامش به وجود آمده باعث شده است تا ساکنان دو سوی مرز تبادلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی خوبی با همدیگر داشته باشند.
در این ملاقات طرفین در مورد تسهیل در تردد مسافر و خودرو در گمرکات بازرگان و گوربلاغ، تلاش برای امنیت بیش از پیش مرزها و جلوگیری از قاچاق انسان و کالا در مرزها همچنین مقابله با اشرار در مرزهای دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.
ماکو در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این کشورها به ترتیب ۱۳۰ و ۱۴۰ کیلومتر است.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا