آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغقفقاز جنوبی

گزارش سایت آذربایجانی از تبلیغات رسانه های ایران علیه کریدور زنگزور

سایت “آذپلیتیکا” جمهوری آذربایجان نوشت: «رسانه های ایران برغم توافق تهران و باکو درباره “کریدور زنگزور” ( دالان توران) علیه این دالان تبلیغات می کنند.»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، این سایت در گزارشی تحت عنوان «رئیسی با باکو توافق کرد، اما چه کسی تبلیغات علیه کریدور زنگزور در ایران را سازماندهی می کند؟»، نوشت: « رسانه های ایرانی در بررسی بیانیه سه جانبه امضا شده بین سران ارمنستان، آذربایجان و روسیه در مورد گشایش مسیرهای ترانزیتی در منطقه قفقاز جنوبی در اجلاس سوچی در 26 نوامبر، موج پویش جدیدی را علیه کریدور زنگزور آغاز کرده اند. برخی از آنها کریدور زنگزور را «مسیر جعلی» خواندند و نوشتند که این پیشنهاد تهدیدهای متعددی برای تهران به همراه دارد. مقاله ای در روزنامه اصلاح طلب “آرمان ملی” این بیانیه سه جانبه را «اخراج ایران از قفقاز» توصیف کرد. این روزنامه مدعی است کریدور زنگزور که آذربایجان را به نخجوان متصل می کند، پیامدهای منفی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی برای ایران خواهد داشت.
در همین راستا، این روزنامه با میرقاسم مومنی، تحلیلگر ارشد قفقاز مصاحبه کرده است.»

این تحلیلگر سیاسی گفت: «ارتش روسیه مسئولیت امنیت کریدور زنگزور را که قرار است در امتداد مرز ایران ساخته شود، بر عهده خواهد داشت.»

این تحلیلگر با توصیف این اقدام به عنوان تلاش کرملین برای ایجاد مرز مستقیم با ایران، وضعیت جدید را یک “فاجعه ژئوپلیتیک” برای ایران خواند. اعتماد، یکی دیگر از رسانه های اصلاح طلب ایرانی نیز مقاله ای در مورد کریدور زنگزور منتشر کرده است. در این روزنامه مطلبی با عنوان “آیا ایران از مرز ارمنستان محروم می شود؟” به دیدگاه احمد کاظمی، کارشناس قفقاز» اختصاص یافته است. وی با اشاره به احتمال افزایش فعالیت نیروهای ناتو در شمال غرب ایران، کریدور زنگزور را کریدور تورانچی خواند. احمد کاظمی گفته است: این خط ارتباطی با منافع حمل و نقل، انرژی، امنیت و قومیتی ایران در تضاد است. این مفسر سیاسی ایرانی با تاکید بر اینکه نه تنها تهران ، بلکه مسکو و پکن نیز در این زمینه ها با تهدیدات جدی مواجه خواهند شد. او تاکید کرده است: «دالان جعلی زنگزور یک طرح ضدایرانی در سطح منطقه و بین المللی است.»
قصد رسانه‌های نزدیک به دولت (ایران) برای برهم زدن مجدد اوضاع پس از توافقات اخیر ایران و آذربایجان چه چیزی را نشان می‌دهد؟ آیا رسانه های ایران آنقدر «مستقل» هستند که با سیاست آشتی “تهران” مخالفت کنند؟ توافق ابراهیم رئیسی با باکو خواب چه کسانی را آشفته کرده است؟
عزیز علی‌بیگلو، رئیس واحد مطبوعاتی مرکز تحقیقات اجتماعی و مفسر روابط بین‌الملل، با اشاره به اهداف واقعی همسایه جنوبی مان گفت: «در واقع در اجلاس عشق آباد، رییسی با موضع جمهوری آذربایجان در مورد کریدور زنگزور موافقت کرد. همانطور که می دانید سیاست ایران در قبال کشورهای همسایه مبتنی بر تاریخ است. آنها معتقدند با ورود روسیه به منطقه، کریدور زنگزور تحت کنترل روسیه قرار خواهد گرفت. آنها به تاریخ برمی گردند و به جنگ تزار با قاجارها نگاه می کنند و از این زاویه به موضوع می پردازند. اما اینها تعیین کننده نیستند. کریدور زنگزور راه اندازی می شود و طرف ایرانی نیز در آن جای خواهد داشت. اکنون ایران فقط می خواهد با مطرح کردن موضع خود نشان دهد که می خواهد سهام داشته باشد. به طور خلاصه، ایران قصد دارد به امتیازاتی دست یابد. اینگونه اظهارات طرف ایرانی را صرفا باید به عنوان شگردی دیپلماتیک و سیاستی برای امتیازگیری قبول کنیم. اگر روابط با آذربایجان در سطح مطلوب توسعه پیدا نکند، ممکن است طرف ایرانی در تمام مرزهای خود با مشکل مواجه شود. در واقع همسایه جنوبی ما با مشکلات جدی مواجه است. اضافه شدن آذربایجان نیز به این مشکلات نمی تواند برای تهران رسمی مطلوب باشد. در اینجا، عواملی مانند “آذربایجان جنوبی” و اسرائیل وجود دارد. همچنین عامل حمایت جدی حمل و نقل بین المللی از آذربایجان نیز وجود دارد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا