آذربایجاناخبارعمومی

کمیته دولتی امور گروه های مذهبی آذریایجان گزارش وزارت خارجه آمریکا مبنی بر محدویت بیشتر سازمان های اسلامی در مقایسه با سایر ادیان در این کشور را تکذیب کرد

مبارز قربانلی، رییس کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان ، گزارش وزارت خارجه آمریکا را مبنی بر اینکه  «سازمان های اسلامی در جمهوری آذربایجان در مقایسه با گروه های منتسب به سایر ادیان با محدودیت های بیشتری مواجه هستند» ، تکذیب کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،مبارز قربانلی در گفتگو با بخش آذری رادیو آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه « براساس گزارش سالانه « کمیسیون آزادی دینی بین المللی » آمریکا ، با حفظ موضع سرسختانه دولت جمهوری آذربایجان در قبال دین، ثبت رسمی جمعیت های دینی در این کشور دشوارتر شده و قوانین موجود ، اختیارات کامل و بی حد وحصری را در امور دینی به دولت می دهد » ، گفت : « ما گزارش « کمیسیون آزادی دینی بین المللی » آمریکا را بطور مفصل بررسی کرده ایم. متاسفانه در این گزارش مطالب نادرستی وجود دارد».

مبارز قربانلی در پاسخ به سوالی درباره «وجود محدودیت های بیشتر برای سازمان های اسلامی در جمهوری آذربایجان در مقایسه با گروه های منتسب به سایر ادیان و وجود حدود یکصد نفر زندانی دینی در این کشور» نیز گفت  : « در جمهوری آذربایجان  با اصطلاح «زندانی سیاسی » یا « زندانی دینی » موافق نیستیم.جمهوری ‌آذربایجان کشوری مسلمان است و ۹۶ درصد اهالی، مسلمان هستند. ۸۰۹ جمعیت دینی در کشور به ثبت رسیده اند که ۷۷۷ مورد آنها مسلمان و ۳۱ مورد نیز غیرمسلمان هستند».

رییس کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان افزود : « در  سیاست الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان ارزش های چندفرهنگ گرایی و تساهل تثبیت شده است. گرچه اهالی مسلمان در کشور ما موقعیت برتر دارند، در قوانین و قانون اساسی مان ، تعلق کشور به دین خاصی قید نشده است. با ادعای وجود فشار بر جمعیت های مسلمان یا اعمال فشار بر انسان های مومن نیز نمی توانیم موافق باشیم. ما با گروه های تندرو برخورد می کنیم. با گروه های تندرو از سه جنبه سازمانی ، ایدئولوژیک و اقتصادی مقابله می شود. جلوگیری از فعالیت گروه های تندرو دینی وظیفه دولت است».

مبارز قربانلی افزود : « اوضاع دینی در جمهوری آذربایجان ثبات دارد. «کمیته دولتی امور گروه های دینی» به همراه «اداره مسلمانان قفقاز» فعالیت می کند. ما برنامه های آگاهی بخش اجرا می کنیم. این  فعالیت  از طریق رسانه ها و همایش ها پیش برده می شود. کتاب های زیادی منتشر می کنیم. برای تامین ثبات دینی با  رهبران ادیان مختلف همکاری نزدیک داریم. در کشور ما ، جوامع دینی یهودی و مسیحی و بهایی وجود دارد. برای باثبات ماندن اوضاع دینی در کشور، با تمامی جوامع دینی همکاری می کنیم. دولت همه ساله به جمعیت های دینی کمک مالی می دهد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا