آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانتحليل هاروسیهعمومی

سرانجام بحران اوکراین چه خواهد شد؟/ تحلیل

کارشناس مسائل اوراسیا: روس‌ها حمله‌ ای هدفمند را در برهه کنونی به اوکراین انجام دادند و احتمالا مجموع شرایط اروپایی‌ها را با رسیدن فصل سرما به سر عقل بیاورد تا به سمت فضای مذاکره و مصالحه با روسیه پیش بروند

پایگاه خبری حقایق قفقاز/ با گذشت بیش از هفت ماه از جنگ اوکراین، نشانه ای از افول تنش و برقراری آتش بس به چشم نمی خورد، بلکه روند تحولات به سمتی پیش می رود که گویی آتش زیر خاکستر جنگ بار دیگر در حال شعله ور شدن است.

پل راهبردی کرچ که شبه جزیره کریمه را به روسیه ملحق می کرد، به تازگی در انفجار یک کامیون منفجر شد. روس ها بلافاصله اعلام کردند اوکراین این اقدام را انجام داد و البته ابراز خرسندی معاون رئیس جمهور اوکراین از این حادثه بر قوت موضوع افزود. معاون رئیس جمهور اوکراین پس از انفجار پل کریمه اعلام کرد «این تازه آغاز ماجراست».

پل کرچ، همان پلی است که چند سال پیش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با نشستن بر پشت فرمان کامیونی آن را به عنوان نقطه اتصال کریمه به روسیه افتتاح کرد. روس ها که کریمه را بخشی از خاک خود می دانند، در پاسخ به این انفجار حملات گسترده ای را علیه پایتخت اوکراین ترتیب دادند، حملاتی که بسیاری از زیرساخت ها را در کی یف هدف قرار داد. حملات همه جانبه روسیه به کی یف را باید حاوی پیام های مهمی برای اوکراین، اروپا و دیگر کشورهای غربی دانست.

مهدی خورسند، کارشناس مسائل اوراسیا درباره اهداف روسیه از حمله اخیر اظهار داشت: حملات اخیر به کی یف از سوی روسیه بعد از هدف قرار گرفتن پل کریمه انجام شد؛ اقدامی که خشم روس ها را برانگیخت و آن را اقدام علیه منافع ملی و جغرافیای سرزمینی خود عنوان کردند و مستوجب حمله تشخیص دادند.

وی افزود: روسیه با این اقدام چند هدف را دنبال می کرد و به دنبال ارسال پیام به وسیله حمله به کی یف بود. تمایل نداشتن روسیه به تصرف نقاط مختلف اوکراین، آن هم بعد از دفاع و حمایت نیروهای روس از روس تبارها در برابر حملات اوکراین، این تصور غلط را به وجود آورد که روسیه در تحقق اهدافش ناکام مانده است. بر مبنای این انگاره نادرست نیروهای اوکراینی سرعت پیش روی خود به سمت مواضع روسیه را بیشتر کردند و به تعبیر مقام های روس، «گستاخی مقام های اوکراینی به شکل قابل توجهی افزایش یافت».

این کارشناس مسائل اوراسیا عنوان کرد: نخستین پیام روسیه از حملات برای ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور و مقام های اوکراین است که اگر به منافع مسکو یا جغرافیای روسیه (ازجمله کریمه) حمله شود، یا حتی اگر اوکراینی ها به چهار منطقه تازه الحاق شده به خاک روسیه حمله کنند، با واکنش بسیار تند و قاطع روس ها مواجه خواهد شد.

خورسند به دیگر اهداف حمله روسیه به کی یف پرداخت و گفت: پیام دیگر حمله به کی یف برای کشورهای غربی است و روسیه می خواهد این موضوع را برای اوکراین اثبات کند که کی یف به زمین بازی غرب علیه روسیه تبدیل شده است و قرار نیست مسکو حضور و اقدام جدی غربی ها برای حمایت از اوکراین را در اطراف خاک خود بپذیرد. همچنین با توجه به فرارسیدن فصل سرما، این پیام به اروپایی ها صادر می شود که باید بدانند با روسیه ای مواجه اند که در اهداف خود مصمم است و اگر روزی اروپا قصد داشته باشد با فشار و تهدید و به وسیله اوکراین علیه روسیه اقدام کند، باید تجدیدنظر و نسبت به دغدغه های امنیتی مسکو تمکین کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تحولات اخیر رویکرد غرب در قبال حملات روسیه چگونه خواهد بود، عنوان کرد: به تازگی چند اتفاق عمده رخ داد و غربی ها عملاً هیچ اقدامی نکردند. غربی هایی که در قالب ناتو تنش با روسیه را کلید زدند و اوکراین با وعده پیوستن به ناتو دست به این تنش زد، نتوانستند هیچ اتفاقی را رقم بزنند. از زمانی که فضاسازی ها علیه روسیه آغاز شد، ناتو اعلام کرد امکان پیوستن اوکراین به این سازمان وجود ندارد؛ همه پرسی برگزار و چهار منطقه روس نشین جغرافیای اوکراین به روسیه ملحق شدند، اما باز هم اوکراین با دست رد ناتو و کشورهای غربی مواجه شد.

منبع: راهبرد معاصر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا