آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

کشف ابعاد جدیدی از آتش‌ سوزی‌ های ترکیه و افزایش انتقادات از دولت اردوغان

با انتشار تصاویری از پخش مواد خاص قابل اشتعال در مناطق جنگلی در رسانه های ترکیه، گروه‌ های مردمی با گشت‌ زنی در مناطق مشکوک در حال پاک‌ سازی این مناطق هستند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در حالی که آتش‌ سوزی‌ های ترکیه وارد هفتمین روز خود شده است و بخش قابل توجهی از آن کنترل شده، روز گذشته اخباری مبنی بر آغاز برخی آتش‌ سوزی‌ ها در مناطق دریای سیاه منتشر شده است.

بر اساس اخبار منتشر شده، این آتش‌ سوزی‌ ها در منطقه «آرتوین» بوده و بلافاصله روستاهای اطراف منطقه تخلیه شده است و آتش‌ نشانان به همراه نیروهای مردمی‌ در تلاش برای جلوگیری از افزایش دامنه آتش هستند.

گفتنی است یک گروه تروریستی وابسته به پ.ک.ک مسئولیت تعدادی از این آتش‌ سوزی‌ ها را بر عهده گرفته و آن را بخشی از مقاومت خود در برابر دولت ترکیه عنوان کرده است.

برخی رسانه‌ های ترکیه با انتشار تصاویری خبر از پخش مواد خاص قابل اشتعال در مناطق جنگلی کشور خبر داده‌ اند که این مواد با استفاده از گرمای خورشید به یکباره شروع به آتش‌ سوزی می‌ کند. در همین رابطه گروه‌ های مردمی‌ با گشت‌ زنی در مناطق مشکوک در حال پاک‌ سازی این مناطق هستند.

در عین حال، کارشناسان تُرک نسبت به تأثیر تغییرات اقلیمی‌ در کشور هشدار داده و از لزوم آمادگی بیشتر دولت برای مقابله با آتش‌ سوزی‌ ها، سیل‌ ها و برف‌ های سنگینی که پس از این می‌ تواند در فصول مختلف سال اتفاق بیفتد سخن می‌ گویند.

در این میان کمپین‌ های مختلف مردمی‌ برای ارسال کمک به مردم مناطق آتش گرفته، آغاز شده است.

در ادامه کمک‌ های بین‌ المللی جمهوری آذربایجان علاوه بر ۱۰۰ نیروی آموزش‌ دیده مجهز که چند روز پیش اعزام کرده بود، ده‌ ها دستگاه ماشین آتش‌ نشانی نیز از طریق گرجستان به ترکیه اعزام کرد.

در کنار مبارزه با آتش، جناح مخالفان دولت اردوغان با انتقاد از ناتوانی دولت در مهار آتش سوزی ها، به دلیل عدم پیش بینی های لازم برای مقابله با چنین حوادثی، دولت اردوغان را متهم به کم‌ کاری می‌ کنند.

کمال قیلیچدار اوغلو، رئیس حزب جمهوری خلق با برگزاری یک نشست خبری، حزب حاکم بر کشور را متهم به ناتوانی از فهم شرایط جدید طبیعی در ترکیه دانست.

قیلیچدار اوغلو با حمله مستقیم به شخص اردوغان و با بیان این که اگر یک رئیس‌ جمهور نمی‌ تواند بفهمد که در پنج سال گذشته آتش‌ سوزی‌ ها در مناطق جنگلی سیر صعودی داشته و باید برای آن برنامه‌ ریزی شود، چنین رئیس‌ جمهوری توان مهار آتش را نیز نخواهد داشت.

ایلهان تاشچی، عضو شورای نظارت بر رادیو تلویزیون‌ های ترکیه که همچنین عضو حزب جمهوری خلق نیز است، در حساب توییتری خود از فشار رئیس این سازمان دولتی به شبکه‌ های تلویزیونی برای عدم نشان دادن تصاویر آتش‌ سوزی‌ ها و تهدید آنها به مجازات به دلیل تشویش اذهان عمومی‌خبر داد.

یادآور می شود، اعزام هواپیمای آتش‌ نشان متعلق به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی‌ ایران به ترکیه نیز در رسانه‌ های اجتماعی این کشور واکنش‌ های مثبت قابل توجهی در پی داشته است.

برخی کاربران شبکه‌ های اجتماعی با اشاره به کمک‌ های ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان به ترکیه در کنار سکوت و انفعال اروپا، روزهای جاری را بهترین زمان ممکن برای بازشناسی دوست از دشمن دانستند.

منبع: آناج

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا