آذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغقره باغ

کارشناس و تحلیل گر سیاسی آذربایجان: کشورهای منطقه می توانند به حل مناقشه قره باغ کمک کنند

عاکف حیدرلی، کارشناس و تحلیل گر مسائل سیاسی جمهوری آذربایجان گفت: کشورهای منطقه می توانند به حل مناقشه قره باغ کوهستانی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان کمک کنند و گامهای موثری در این زمینه بردارند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، عاکف حیدرلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شکست کامل گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ کوهستانی، گفت: درگیری های اخیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی هر دو طرف شد، حاکی از ناتوانی این گروه برای حل و فصل مسالمت آمیز این مناقشه می باشد.

وی ابراز عقیده کرد که میانجیگران بین المللی و به خصوص غربی ها در برخی موارد در حل مسالمت آمیز این مناقشه استانداردهای دوگانه در پیش گرفته اند که آن هم مانعی برای رفع این معضل عمده منطقه می باشد.

گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ در سال ۱۹۹۲ میلادی تاسیس شد . آمریکا، فرانسه و روسیه از سال ۱۹۹۷ میلادی ریاست مشترک این  گروه را بر عهده دارند.

وی نگرانی کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران از بروز تنش و درگیری نظامی در منطقه میان دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان، افزود: کشورهای منطقه می توانند به حل مناقشه  کمک کنند چرا که آنها از ظرفیت ها و ساز و کارهای لازم در این زمینه برخوردار هستند.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه ایران بارها موضع خود را به صراحت در میان گذاشته و کمک به حل این مناقشه را نیز اعلام کرده است، افزود: مشارکت کشورهای منطقه از جمله ایران، ترکیه و روسیه در حل مناقشه قره باغ می تواند گامی موثری در راستای رفع این معضل در منطقه باشد.

حیدرلی با اشاره به این که تلاش های میانجیگران بین المللی در راستای حل این مناقشه تا به حال بی نتیجه بوده است و برخی ها نیز از ادامه چنین وضعیتی  بهره مند می شوند، گفت: ادامه این وضعیت به نفع جمهوری آذربایجان، منطقه و خود ارمنستان که هم اکنون از بسیاری از پروژه های اقتصادی منطقه ای کنار گذاشته شده و اقتصاد این کشور در شرایط نامطلوبی قرار گرفته است، نمی باشد.

وی با اشاره به اظهارات اخیر “نیکول پاشینیان” نخست وزیر ارمنستان مبنی بر این که باید یک سیستم بین المللی برای رصد قابل اطمینان جهت بر نظارت آتش بس ایجاد شود، گفت: نیروهای ارمنی با اشغال بخشی از سرزمین جمهوری آذربایجان، این مناطق را تحت کنترل خود درآوردند.

حیدرلی تصریح کرد: خروج نیروهای ارمنی از این مناطق که چند قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و مصوبات دیگر نهادهای بین المللی نیز بر آن تاکید دارند، می تواند گامی بسیار موثر در راستای حل مناقشه قره باغ کوهستانی باشد، ولی ارمنستان حاضر نیست نیروهای خود را از این سرزمینها خارج کند و نخست وزیر ارمنستان هم به  جای این که در این زمینه گام بردارد با دعوت از بیگانگان غربی تنها به گسترش بحران دامن می زند.

وی افزود: تاکید نخست وزیر ارمنستان برای جلب نیروهای بیگانه به منطقه به بهانه نظارت بر رعایت آتش بس تنها به نفع این کشور می باشد و هدف از آن نیز تثبیت کنترل غیر قانونی به بخشی از سرزمینهای جمهوری آذربایجان می باشد.

این کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان با اشاره به درگیری های اخیر در منطقه، ارمنستان را به طراحی از پیش این تحرکات نظامی متهم کرد و گفت: ارمنستان قصد داشت با این اقدام نظامی در مسیر شهرستان مرزی “تووز” که در خارج از منطقه مورد مناقشه قره باغ است، آن را به عنوان حمله نیروهای جمهوری آذربایجان به خاک ارمنستان معرفی کند و با این اقدام کشورهای عضو سازمان امنیت دسته جمعی که در آن عضویت دارد به این مناقشه جلب کند که این امیدهای ایروان نافرجام ماند.

سازمان پیمان امنیت دسته جمعی در ماه می سال ۲۰۰۲ میلادی تاسیس شده و در حال حاضر ۶ کشور از جمله روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و تاجیکستان عضو آن هستند و این سازمان موظف به تامین  امنیت کشورهایی عضو در مقابل تهیدیدات خارجی می باشد.

حیدرلی افزود: مناقشه قره باغ تهدید جدی برای صلح و ثبات و امنیت منطقه ایجاد کرد  و ادامه این مناقشه می توانست پیامدهای نامطلوبی برای خود منطقه و در خارج از آن داشته باشد.

این تحلیل گر سیاسی جمهوری آذربایجان همچنین خاطر نشان کرد، عمده مسیر عبور زیرساخت های انتقال نفت و  گاز جمهوری آذربایجان و دیگر کشورهای منطقه به بازارهای جهانی از جمله خط لوله نفتی باکو –  تفلیس –جیهان، خط لوله گازی قفقاز جنوبی، خط ریلی باکو –تفلیس –قارص از مسیر شهرستان تاووز عبور می کنند، گفت: ارمنستان با تحرکات نظامی در این مسیر درصدد ایجاد خطری برای این زیرساختهای حمل و نقل بود که این تحرکات نافرجام ماند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا