آذربایجاناخباراردبیلارمنستانایرانعمومیقره باغقره باغویژه

کارشناس مسائل قفقاز و آذربایجان: ارامنه با استفاده از اصل غافل گیری مواضع آذربایجانی ها را مورد حمله قرار داده اند

دکتر کفاش جمشید: با توجه  به استقرار ارتش ارمنستان در ارتفاعات مرزی و تسلط آنها بر مواضع ارتش آذربایجان در منطقه مرزی تووز می توان استنباط کرد ارامنه با استفاده از اصل غافل گیری مواضع آذربایجانی ها را مورد حمله قرار داده اند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، دکتر محمدرضا کفاش جمشید کارشناس مسائل قفقاز و جمهوری آذربایجان در میزگرد تخصصی “بررسی تحولات منطقه قفقاز با تاکید بر درگیری‌های نظامی منطقه تووز” که روز سه شنبه در محل مرکز فرهنگی قفقاز اردبیل برگزار شد، با ذکر دلایلی آغازگر این درگیری ها در منطقه تووز را ارتش ارمنستان دانست.

وی در این زمینه توضیح داد: در واقع با توجه  به استقرار ارتش ارمنستان در ارتفاعات مرزی و تسلط آنها بر مواضع ارتش آذربایجان در منطقه مرزی تووز می توان استنباط کرد ارامنه با استفاده از اصل غافل گیری مواضع آذربایجانی ها را مورد حمله قرار داده اند و تعدادی از افسران عالی رتبه جمهوری آذربایجان از جمله ژنرال پولاد هاشم اف را به شهادت رساندند.

مسئول مرکز فرهنگی اظهار داشت: اگر ارتش جمهوری آذربایجان می خواست حمله ای را تدارک ببیند بی تردید در منطقه اشغالی قره باغ و اطراف آن اقدام و مثل درگیری های آوریل ۲۰۱۶ حداقل بخشی از سرزمین های اشغالی خود را آزاد می کرد.

وی ادامه داد: افکار عمومی جمهوری آذربایجان هم نمی تواند جنگ در منطقه ای خارج از قره باغ را قبول کند، چون قره باغ و شهرستان های اشغالی اطراف آن اولویت اول مردم آذربایجان است. ضمن این که تهاجم ارتش آذربایجان به خاک ارمنستان از منطقه تووز یک اقدام نسنجیده تلقی می شد و می توانست این کشور را با دیگر اعضا “سازمان پیمان امنیت دسته جمعی” که ارمنستان عضوی از آن است، درگیر کند.

این کارشناس سیاسی در خصوص میانجی گری گروه مینسک هم گفت: این گروه به دلیل عملکرد ضعیفی که در طول 3 دهه گذشته از خود نشان داده، کارایی خود را از دست داده است و از آنجایی که روسا و اعضا این گروه میانجی مسیحی هستند، بی تردید مناطق اشغالی یک کشور مسلمان را برنمی گرانند و همیشه به نوعی از ارمنستان حمایت می کنند. از این رو جمهوری آذربایجان باید از ظرفیت های ملی و ظرفیت کشورهای اسلامی به ویژه جمهوری اسلامی ایران بیشتر استفاده نماید.

وی در خصوص مواضع کشور ترکیه در درگیری های اخیر گفت:  بررسی سوابق کشور ترکیه در جنگ قره باغ نشان می دهد سیاست های اعلامی این کشور با سیاست های اعمالی آن تفاوت زیادی دارد. دکتر کفاش در این خصوص به خاطرات دکتر جواد هیات در کتاب اش اشاره کرد و اظهار داشت: در این کتاب دکتر هیات عنوان می کند ترکیه علی رغم این که در زمان جنگ قره باغ اعلام نموده بود، می تواند از طریق خاک ایران به جمهوری آذربایجان سلاح بفرستد ولی با اعلام موافقت و آمادگی ایران در این زمینه از این کار امتناع کرده است.

دکتر کفاش همچنین با اشاره به اتهامات روز های اخیر برخی عناصر ضد ایرانی، که مدعی کمک ایران به ارمنستان و حضور نیروهای مسلح ایران در ارمنستان شده اند، اظهار داشتند: این ادعاهای دروغ توسط مخالفان توسعه روابط دو کشور مسلمان ایران و جمهوری آذربایجان عنوان می شود و کاملا بی پایه و بی اساس است.

وی گفت: مستندات و سوابق امر نشان می دهد در جنگ قره باغ مستشاران ایرانی در کنار ارتش جمهوری آذربایجان بوده اند و برخی از آن ها حتی به عنوان مشاور رئیس جمهور و وزیر دفاع آذربایجان خدمات بزرگی به ملت آذربایجان کرده اند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا