آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانترکیهعمومیقره باغ

کارشناس سیاسی: صبر ایران در برابر حاکمیت آذربایجان حدی دارد

کارشناس مسائل بین الملل: علی‌اف قبل از هر گونه اشتباه باید به داخل آذربایجان و ترکیب جمعیتی‌اش نگاه کند که بیش از هفتاد درصد مردمش وابستگی روحی و روانی و معنوی به ایران دارند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، حسن هانی‌زاده درباره اظهارات و مواضع اخیر جمهوری آذربایجان و شخص الهام علی‌اف درباره ایران اظهار کرد: اظهارات آقای علی اف فراتر از حجم سیاسی و جغرافیای آذربایجان و با پشتوانه آمریکا، رژیم صهیونیستی و ترکیه است. متاسفانه آقای علی‌اف همان رفتار تهاجمی را پیش گرفته است که صدام حسین اوایل انقلاب اسلامی علیه ایران اتخاذ کرد اما بعد دیدیم که صدام چه سرنوشتی در سال ۲۰۳۳ پیدا کرد.

وی ادامه داد: تجربه ثابت کرده آمریکا برای رسیدن به اهداف خود از دولت های دیکتارتور برای جریان سازی علیه کشورهای منطقه استفاده می‌کند. آقای علی اف سعی دارد به لحاظ سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی با تکیه بر کمک‌های نظامی و مالی ترکیه، رژیم صهیونیستی و آمریکا به نوعی ایران بزرگ را تهدید کند اما ایران قدرتی غیرتهاجمی و دارای قدرت در منطقه و جهان است. علی‌اف قبل از هر گونه اشتباه باید به داخل آذربایجان و ترکیب جمعیتی‌اش نگاه کند که بیش از هفتاد درصد مردمش وابستگی روحی و روانی و معنوی به ایران دارند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که ایران به دنبال ایجاد مشکلاتی برای حاکمیت علی‌اف نیست و این سیاست را دنبال نمی‌کند، اظهار کرد: علی‌اف دچار غرور کاذب شده است و به نظر می‌رسد مواضع و تهدیدات او بیش از آنکه متکی بر قدرت خودش باشد، برگرفته از فشارهای ترکیه و آمریکا علیه ایران با هدف ایجاد شکاف بین ایران و جمهوری آذربایجان است.

هانی‌زاده موضع‌گیری‌های تند اخیر علی‌اف درباره ایران را در بخشی دیگر ناشی از پیروزی‌های سطحی آذربایجان در نبرد با ارمنستان دانست و گفت: این پیروزی‌ها باعث شده او دچار توهم و غرور شود و فکر کند از رهگذر تهدید ایران می‌تواند به اهداف خود و در نهایت آمریکا دست پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: اما آذربایجان و شخص آقای علی‌اف باید بداند که ایران تا کنون خویشتنداری کرده و سعی کرده است، وارد یک تنش مرزی با آذربایجان نشود، با این حال صبر ایران در برابر اظهارات او حدی دارد و اگر لازم باشد تنبیه سختی در انتظارش خواهد بود.

این کارشناس مسایل بین‌الملل تصریح کرد: منطقه تحمل یک جنگ جدید را ندارد، به ویژه اینکه منطقه آسیای میانه پیچیدگی زیادی دارد و ایران ارتباط گسترده‌ ای با این منطقه به لحاظ سیاسی و اقتصادی دارد، این مسائل موجب شده ایران با جمهوری آذربایجان و شخص علی‌اف مدارا کند، اما قطعا این رفتار ابدی نیست و در صورت نیاز ایران عکس‌العمل سریع و جدی نشان خواهد داد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا