آذربایجاناخبار

کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان اهداف سفر منطقه ای اولاند به قفقاز را تشریح کرد.

 «الخان شاهین اوغلو» رییس مرکز مطالعات سیاسی اطلس جمهوری آذربایجان روز سه شنبه سفر دوره ای «فرانسوا اولاند» رییس جمهوری فرانسه به منطقه قفقاز را یک «ژست جدی» توصیف کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه در چارچوب سفر منطقه ای خود روز یکشنبه گذشته در صدر هیاتی وارد جمهوری آذربایجان شد و عصر دوشنبه نیز به ایروان مرکز ارمنستان رفت. مقصد بعدی سفر اولاند گرجستان خواهد بود.

شاهین اوغلو در گفت و گو با روزنامه «ینی مساوات» نخستین مقصد سفر رییس جمهوری فرانسه به باکو را مهم ارزیابی کرد و گفت: فرانسه نزدیکترین مناسبات اقتصادی را در میان کشورهای قفقاز جنوبی با جمهوری آذربایجان دارد.

وی با استناد به تحرکاتی که از پنج سال پیش در روابط اقتصادی بین فرانسه و جمهوری آذربایجان آغاز شد، تقویت مناسبات اقتصادی بین دو کشور را از اهم مسایلی تعبیر کرد که رییس جمهوری فرانسه در مذاکراتش در باکو به آن اهمیت داده است.

به گفته این کارشناس، با اینکه شرکت های پیمانکار فرانسوی اغلب در بخش های غیرنفتی در جمهوری آذربایجان فعالیت می کنند، رییس جمهوری آذربایجان نیز توجه زیادی برای توسعه این نوع همکاری نشان می دهد، ولی همکاری دو کشور در زمینه انرژی در برخی مقاطع با مشکلاتی مواجه شده است.

شاهین اوغلو با اشاره به حضور دو کمپانی بزرگ نفتی فرانسه در جمهوری آذربایجان و علاقه مندی فرانسه به افزایش فعالیت های این شرکت ها، گفت: شرکت توتال فرانسه سه سال پیش حدود 350 میلیارد متر مکعب ترکیبات گازی در معدن «آبشرون» کشف کرد، ولی در چند ماه اخیر مشکلاتی در رابطه با فعالیت این شرکت در جمهوری آذربایجان ایجاد شده است و گزارشاتی در رابطه با اینکه توتال به فعالیت خود در جمهوری آذربایجان خاتمه خواهد داد، منتشر شده است.

شاهین اوغلو با بعید دانستن حصول هر گونه پیشرفتی در راستای حل مناقشه قره باغ در نتیجه سفر اولاند به باکو، گفت: این سفر زمانی می تواند برای حل مناقشه قره باغ دستاوردی داشته باشد که اولاند بتواند روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان را به مذاکره در پاریس متقاعد کند.

وی در رابطه با سفر اولاند به ارمنستان گفت: فرانسه نیز مانند آمریکا از خودداری ارمنستان از امضای پیمان مشارکت جمعی با اتحادیه اروپا و تبدیل شدن ارمنستان به کشوری که مجری اوامر روسیه باشد، نگران است و اولاند در جریان دیدارش از ایروان سعی خواهد کرد میزان علاقه مندی و سطح همکاری که ارمنستان می تواند با اروپا داشته باشد را ارزیابی کند.

به گفته این کارشناس، اولاند در عین حال ممکن است به صورت بسیار مودبانه ای به ایروان تفهیم بکند که ادامه اطاعت ایروان از روسیه و فاصله گیری از اروپا پیامدهای ناخوشایند اقتصادی برای ارمنستان در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا