آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعکسعمومیقره باغ

کارشناس روس: رهبران قره باغ راهی جز اجرای اوامر مسکو ندارند/ تصاویر

اولگ گوزنتسف، مورخ و کارشناس سیاسی روس در گفتگویی اظهار داشت: « آراییک هاروطونیان، رییس جمهوری خود خوانده قره باغ و ویتالی بالاسانیان، رییس شورای امنیت دولت خود خوانده حاکم بر قره باغ، هیچ راه دیگری جز اطاعت از اوامر مسکو ندارند.»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از اروپا.اینفو، اولگ گوزنتسف گفت: « فکر می کنم که دست کم افراد خیلی متناسبی در رأس بقایای رژیم جدایی طلب ارامنه ملی گرا در خان کندی حضور دارند و اینها کسانی هستند که می توانند وضعیت ایجاد شده را درست ارزیابی کنند. آراییک هاروطونیان و ویتالی بالاسانیان که تا درجه ژنرالی ارتش ارمنستان نیز ارتقاء یافته است، از نظر فکری خیلی باسوادتر هستند. به همین علت نیز قادرند وضعیت واقعی کنونی را به درستی ارزیابی کنند.

هم اکنون، ارامنه در خان کندی در شرایط روحی سرخورده ای زندگی می کنند. هم اکنون وضعیت اجتماعی ارامنه ای که در آن منطقه زندگی می کنند، در شرایط فروپاشی است. هنوز هم بقایای رژیم جدایی طلب در قره باغ قادر به مواجهه با شرایط اقتصادی خود نیست و حتی نمی تواند امنیت خود را تامین کند. در مجموع، ارامنه ای که در خان کندی و خوجالی زندگی می کنند، به کمک های انسان دوستانه فدراسیون روسیه وابسته هستند. به همین علت نیز بقایای رژیم جدایی طلب درک می کنند که از این پس چه کاری می توانند بکنند و در وضعیت کنونی چگونه می توانند آینده شان را تغییر بدهند.

روشن است که صلح بانان روسیه براساس دستوراتی که از مسکو می گیرند، بر این رژیم جدایی طلب فشارهایی را وارد می کنند. ارامنه باید درک کنند که نمی توان با صلح بانان نزاع کرد و رو در روی آنها ایستاد و لازم است که تمامی خواسته های صلح بانان اجرا شود. زیرا، آراییک آروطونیان و ویتالی بالاسانیان باید بفهمند که اگر با فرمانده صلح بانان مخالفت کنند و اگر میانشان رویارویی باشد، روزهای اندکی برای آزادی آنها در قره باغ باقی می ماند، حتی ممکن است دستگیر شوند و بدون این که به ایروان برده شوند، بطور مستقیم به باکو تحویل داده شوند! این اشخاص از طرف دادستانی کل جمهوری آذربایجان تحت پیگرد اینترپل قرار دارند. به همین علت نیز می توان آنها را به راحتی به باکو تحویل داد. به همین دلیل، آراییک هاروطونیان و بالاسانیان مجبورند که تمامی دستورات صلح بانان روسیه را اجرا کنند. اگر به این دستورات عمل نکنند، با عواقب سنگینی مواجه خواهند شد.»

این کارشناس روس افزود: « علت خارج کردن نیروهای مسلح و تجهیزات نظامی ارمنستان از خان کندی نیز برایم روشن است. اما، باید در نظر داشت که هنوز خروج نیروهای مسلح ارمنی و تجهیزات فنی آنها از خان کندی تایید نشده است. حتی، اگر تصاویر منتشر شده واقعیت داشته باشند، به معنای آن است که هم اکنون در ارمنستان، کمبود نیرو و تجهیزات نظامی وجود دارد و برای کنترل وضعیت داخل ارمنستان و برقراری موازنه در آنجا تلاش می کنند.»

اولگ کوزنتسف افزود: « تا زمانی که ارمنستان توافق 10 نوامبر و 11 ژانویه را اجرا نکند، روسیه نه هم اکنون و نه در آینده، ارمنستان را تسلیح نخواهد کرد. هم اکنون، ارمنستان مجبور به خارج کردن نیروها و تجهیزات نظامی خود از قره باغ است و باید این را مثبت تلقی کرد. این نیز نشان می دهد که آنها برای اجرای توافق های سه جانبه تلاش می کنند. این نیز اثبات می کند که آراییک هاروطونیان و ویتالی بالاسانیان باید خیلی محکم صندلی های خود را بچسبند. زیرا، آنها در این دنیا پناهگاه دیگری ندارند. به همین علت نیز این افراد هر دستوری را که از مسکو به صلح بانان داده شود، اجرا خواهند کرد و این دستورات و خواسته ها نیز نه از ایروان، بلکه از مسکو خواهد آمد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا