آذربایجاناخبارایرانعمومی

کارشناسان سیاسی جمهوری آذربایجان: سیاست آمریکا در قبال ایران منجر به شکست است

جمعی از صاحب نظران و کارشناسان سیاسی جمهوری آذربایجان روز جمعه در نشست «ایران در سیاست خارجی جمهوری آذربایجان و دیگر کشورهای منطقه خزر» اظهار کردند که آمریکا با تحریم ایران نمی تواند به اهداف خود دست یابد و این سیاست منجر به شکست است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، در این نشست که از سوی مرکز مطالعاتی «اتنوگلبوس» برگزار شد، تصمیم اخیر دولت آمریکا برای لغو معافیت خرید نفت از ایران، جایگاه ایران در منطقه و چشم انداز روابط کشورهای حوزه خزر با جمهوری اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
«صالح دوستعلی اف» کارشناس انستیتوی شرق شناسی فرهنگستان علوم جمهوری آذربایجان با اشاره به جایگاه ویژه ایران در منطقه گفت: تحریم های آمریکا علیه ایران برای واشنگتن نتایجی نداشته است.
وی افزود: ایران در شرایط تحریم های طولانی توانست به خود کفایی هایی دست یابد و در حال حاضر در حوزه های مختلف از کشورهای پیشروی جهان است.
«علی اسکندراف» رهبر مرکز مطالعاتی «وکتور» نیز بر این باور است که نباید نگران تحریم های آمریکا شد.
وی با اشاره به این که سیاست های کاخ سفید در سطح بین المللی بیش از پیش دچار شکست می شود گفت: این شکست ها در سوریه، عراق، اوکراین و دیگر مناطق جهان قابل مشاهده است.
وی افزود، دولت ترامپ در جلوگیری از صادرات نفت ایران نیز نمی تواند موفق شود.
وی تصریح کرد، این در حالی است که تعداد کشورهای ناراضی از تحریم های آمریکا علیه ایران، بیش از پیش افزایش می یابد.
«رامیل رستم اف» کارشناس فرهنگستان علوم ملی جمهوری آذربایجان نیز از ایران به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند منطقه و جهان یاد کرد و گفت، ایران مشترکات تاریخی، فرهنگی، دینی و معنوی با جمهوری آذربایجان و دیگر کشورهای منطقه دارد.
وی افزود: اشتراکات ایران و جمهوری آذربایجان و نیز علاقه مندی دو کشور برای تقویت همکاری ها، ایجاب می کند که روابط سیاسی و اقتصادی دو جانبه هر چه بیشتر تقویت شود.
در این نشست همچنین اعلام شد که برخلاف اقدامات واشنگتن علیه تهران، باکو بارها اعلام کرده است که هرگز به کسی اجازه استفاده از خاک این کشورعلیه ایران نخواهد داد.
«حسن گلی» نماینده سفارت کشورمان نیز ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این نشست به تشریح توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف علمی، پزشکی، اقتصادی و نظامی پرداخته و اظهار کرد: همه این توانمندی ها که در مجموع به قدرتمند شدن ایران اسلامی منجر شده در شرایط تحریم به دست آمده و ایران توانسته است با اتکاء به ظرفیت های داخلی خود از تحریم های ظالمانه به عنوان فرصتی برای توسعه و پیشرفت همه جانبه استفاده کند.
وی با بیان اینکه البته این تحریم ها برخی مشکلات و محدودیت هایی را برای مردم ما ایجاد کرده است به اقدام غیر انسانی و مغایر با حقوق بین الملل آمریکا در ایجاد موانع در مسیر کمکهای بین المللی به سیل زدگان اخیر اشاره و بیان کرد: این اقدام یکبار دیگر ماهیت ضد انسانی آنها و دروغ بودن شعارهای حقوق بشری آنان را به نمایش گذاشت.
گلی تصریح کرد: تجربه ۴۰ سال گذشته ایران به خوبی نشان داده است که امکان تحریم کامل کشوری همچون جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و اکنون نیز ادعای آمریکا مبنی بر به صفر رساندن نفت ایران اقدامی غیر ممکن است چرا که برخی کشورها به طور اساسی برای تداوم حرکت صنعتی و اقتصادی خود نیازمند نفت ایران هستند.
وی به روابط خوب و رو به رشد ایران و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و بر آمادگی سفارت کشورمان در جمهوری آذربایجان به منظور برگزاری نشست های علمی با اساتید دانشگاه و فعالان سیاسی – اجتماعی جمهوری آذربایجان تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا