آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

چرا جمهوری آذربایجان شریک مهمی برای اسرائیل است؟

با افزایش احتمال امضای توافق هسته ای جدید با ایران، رژیم صهیونیستی به دنبال راه های جدیدی برای به چالش کشیدن تهران بوده و بدین منظور در حال بررسی تقویت روابط نظامی-دفاعی خود با جمهوری آذربایجان است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از Sfera.az، سایت نظامی «Breakingdefense.com» آمریکا در گزارشی با اشاره به این مطالب نوشت: «اسراییل اگرچه تلاش های خود را برای جلوگیری از تحقق توافق هسته ای جدید افزایش داده است، اما امید چندانی به رسیدن به خواسته خود ندارد. بنابراین در حال آماده سازی گزینه های خود است و یکی از این گزینه های اصلی، گسترش همکاری نظامی با جمهوری آذربایجان است.»

این منبع خبری نوشت: «جمهوری آذربایجان که نزدیک به 420 مایل (676 کیلومتر) مرز مشترک با ایران دارد، سال‌ها روابط پرتنشی با این کشور داشته است. اکنون رژیم صهیونیستی امیدوار است از تنش نهفته میان روابط باکو و تهران برای اهداف خود استفاده کند. به طور رسمی، نهاد دفاعی اسرائیل در مورد اینکه چگونه آذربایجان می تواند به این رژیم در مناقشه آینده با ایران کمک کند، اظهار نظر نمی کند. یک منبع به Breaking Defence گفت: این موضوع بسیار حساسی است و بهتر است سکوت کنیم.»

یک مقام سابق دفاعی رژیم صهیونیستی که با Breaking Defence ارتباط دارد و نخواست نامش فاش شود، گفت که اهمیت روابط دفاعی نزدیک اسرائیل و جمهوری آذربایجان در بالاترین سطح است، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.
علیرغم ماهیت نزدیک گفتگوها، واضح است که روابط دفاعی نزدیک با آذربایجان برخی از مزایای احتمالی اسرائیل را به همراه داشته است، از جمله توانایی استفاده از مرز طولانی خود با ایران برای استقرار حسگرها در خاک آذربایجان یا اجازه دادن به نیروهای ویژه برای نفوذ بهتر به ایران. از نظر تئوری، آذربایجان می تواند در صورت لزوم حریم هوایی خود را برای ورود هواپیماهای صهیونیستی به خاک ایران باز کند.
به نوشته این وب سایت، روابط رژیم اشغالگر قدس و جمهوری آذربایجان در زمینه دفاعی رو به رشد است و این روابط دارای چندین سال تجربه است. آذربایجان سال‌ها مشتری قابل اعتماد سامانه‌های تسلیحاتی ساخت اسرائیل بوده است. تحقیقات موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم نشان می دهد که بین سال های 2011 تا 2020، سهم رژیم صهیونیستی در واردات تسلیحات اصلی جمهوری آذربایجان 27 درصد بوده است. این شاخص بین سال‌های 2016 تا 2020 به 69 درصد افزایش یافت که 17 درصد از صادرات تسلیحات رژیم در همین دوره است.
این گزارش همچنین با اشاره به تحقیقات روسیف حسین اف مدیر مرکز توپچوباشوف آذربایجان منتشر شده در در وب سایت مرکز موشه دایان نوشت: «با وجود اینکه آذربایجان یک کشور عمدتاً مسلمان شیعه است، یک جامعه یهودی قدیمی در این کشور وجود دارد و هیچ مناقشه ای بین دو طرف وجود ندارد.»
حسین اف در تحقیقات خود خاطرنشان کرد که وقتی آذربایجان در نوامبر 2020 بر ارمنستان پیروز و این پیروزی توسط مردم جشن گرفته شد، پرچم های اسرائیل در میان مردم دیده می شد. حسین اف می نویسد: اگرچه باکو اغلب می گوید که شراکت آذربایجان و اسرائیل علیه طرف ثالث نمی باشد، اما جمهوری اسلامی ایران احساس ناراحتی و ضعف می کند.
حسین اف در ادامه خاطرنشان می کند: برای نظام تهران از نظر روانی دشوار است که این واقعیت را بپذیرد که ملتی که اکثریت آن شیعه است، روابط در سطح بالا با دولت یهودی برقرار کرده است. به همین دلیل است که از اواسط دهه 1990 تهدید مقامات عالی رتبه ایران علیه آذربایجان کاملاً رایج شده است.
در سپتامبر 2021 طرف ایرانی هزاران نیرو را در امتداد مرز آذربایجان گردآوری کرد و یک رزمایش بزرگ نظامی ترتیب داد. این تهدید باعث شد باکو فورا واکنش نشان دهد. الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان با ارسال پیامی به تهران با پهپاد کامیکازه «هاروپ» ساخت اسرائیل در مقابل دوربین ها دیده شد.
ایرانی ها از روابط نزدیک آذربایجان و رژیم صهیونیستی آگاه هستند و نگرانی های تهران را در مقاطع مختلف آشکارا اعلام کرده اند. سفیر ایران در آذربایجان در آخرین مصاحبه با روزنامه «تهران تایمز» نگرانی ایران را ابراز کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا