آذربایجاناخبار

چرا با لیبرمن در جمهوری آذربایجان سرد برخورد شد؟

آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه رژیم اشغال گر قدس به باکو سفر کرد

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از اسلام آذری .آذ ، این سفر از سفرهای قبلی این مقام اسرائیلی به باکو متفاوت بود چرا که هم زمان شدن سفر رییس دیپلماسی رژیم اسرائیل به جمهوری آذربایجان با دوره ای که شاهد توسعه ی روابط دوستانه و برادرانه ی دو کشور آذربایجان – ایران هستیم، به معنای تشویش و نگرانی این رژیم از نزدیکی دو کشور دوست و برادر می باشد.

رژیم اسرائیل برای بررسی و تحلیل این نزدیکی از منظر این که این نزدیکی «دیپلماتیک» است و یا «صمیمی»، لیبرمن را به آذربایجان اعزام کرده است. چرا که آویگدور لیبرمن همان وزیر اسرائیلی است که به موضع گیری تند علیه ایران و فراخوان جامعه ی جهانی به ویژه ایالات متحده ی آمریکا برای حمله به ایران و اقدام نظامی علیه آن، مشهور است.

اما آن چه در سفر اخیر لیبرمن به جمهوری آذربایجان جلب توجه می کند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در اخبار مربوط به سفر وی به جمهوری آذربایجان چه در خبرگزاری های رسمی جمهوری آذربایجان، چه در سایت رسمی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان و چه در سایت رسمی ریاست جمهوری آذربایجان به مانند گذشته از کلمه ی «دوست» در مورد لیبرمن استفاده نشد.
  2. در تصاویر و فیلم هایی که از دیدار وزیر خارجه ی رژیم اسرائیل با رییس جمهور آذربایجان پخش شد، شاهد دست دادن این دو مقام نبودیم.

اما در سفر اخیر الهام علیف رییس جمهور آذربایجان به ایران حتی در سایت رسمی رییس جمهور آذربایجان (president.az) شاهد به کارگیری و استعمال کلمه ی «دوست» بودیم. علاوه بر آن، در دیدار رییس جمهور آذربایجان با آیت الله [العظمی] خامنه ای رهبر عالی دینی ایران شاهد گفت و گوهای صمیمانه با تأکید بر مشترکات دینی، تاریخی، فرهنگی و… بودیم که در آن به توسعه ی روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… بین دو کشور تأکید شد و نقش کمیسیون اقتصادی بین دو کشور در توسعه ی این روابط مورد تأکید قرار گرفت. هم چنین، در دیدار الهام علیف با حسن روحانی رییس جمهور ایران به اهمیت توسعه ی روابط بین دو کشور دوست و برادر تأکید شد و عنوان شد، برای گسترش روابط و سرمایه ی مشترک در تمامی زمینه ها به ویژه در بخش توریسم، انرژی و حمل و نقل شرایط و امکانات خوبی وجود دارد که این شرایط باید به منصه ی ظهور و بروز برسد و موانع توسعه ی همکاری بین دو کشور برطرف شود و اقدامات لازم در این خصوص به عمل آید.

 بعد از سفر الهام علیف به ایران، سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به این کشور و پیشنهاد کمک نظامی ایران به جمهوری آذربایجان، می تواند نمونه ی دیگری از توسعه ی روابط بین دو کشور باشد.

برخورد سرد با سفر وزیر اسرائیلی به آذربایجان بعد از این دوره ی نزدیکی بین دو کشور [ایران و آذربایجان] طبیعی است.

 منبع: سایت اسلام آذری. آذ

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا