آذربایجاناخبارایرانتحليل هاناردارانویژه

چرایی های برگزار نشدن راهپیمایی روز جهانی قدس در نارداران

امسال روز جهانی قدس در قصبه نارداران برگزار نگردید.
به گزازش مرکز فرهنگی قفقاز، در طی بیست سال اخیر برای اولین بار نارداران در روز جهانی قدس ساکت ماند ،امسال برای اولین بار هیچ کس صدای نارداران را که با فریادهای محکم و کوبنده خود علیه اشغالگری صهیونیست ها در قفقاز مشهور بودند نشنید!!!
چه بر سر صدای نارداران که فریاد هویت قفقاز بود آمد؟ مردان با غیرت آن دیار را چه شد؟ آیا نارداران نیز به سرنوشت قره باغ دچار شد؟آیا میدان امام حسین(ع)نارداران که با فریادهای مرگ بر اسرائیلش مشهور است به تسخیر سربازان صهیونیزم در آمد؟ جان مردانی را که پرچم اسرائیل را آتش می زدند در گوشه ی کدامین زندان خاکستر شد؟یا للمسلمین ،نارداران به سرنوشت فلسطین اشغالی دچار شد…
اینها همگی سوالاتی هستند که در ذهن هر انسانی که به منطقه واقف بوده و از نارداران که بعنوان نماد دینداری در قفقاز شناخته شده بود پیش می آید. با تمامی این تفاسیر می توان گفت عدم برگزار نشدن راهپیمایی روز جهانی قدس در نارداران به عوامل مختلفی از قبیل زندانی شدن رهبران دینی منطقه ، جلوگیری حاکمیت از برپایی این راهپیمایی که در جای جای آذربایجان به این شکل بود و نیز ترس مردم بستگی داشت.
ولی مهمترین عامل در برگزار نشدن راهپیمایی روز جهانی قدس در نارداران مقابله نمودن حکومت آذربایجان با دینداران و فعالان آزادی خواه این منطقه است همانطور که می دانید علما و رهبران جنبش های دینی در این منطقه هم اکنون در زندانهای مخوف این کشور در حبس به سر می برند پس از حوادث سال گذشته در نارداران و دستگیری دینداران در این قصبه و در راس آنها حاج طالع باقرزاده حکومت آذربایجان کسانی را که با وی ارتباط داشته و دست به فعالیت های مذهبی می زند با اتهامات واهی دستگیر و روانه زندان نمود.
سپس در ادامه این سیاست های خود سعی کردند تا منطقه را تحت نظارت شدید امنیتی خود قرار دهند که تا حدودی نیز در این امر موفق عمل نمودند زیرا آنها پیش بینی های لازم را در این زمینه از قبل طراحی نموده بودند. ماموران حکومتی با جمع آوری پرچم های مذهبی بر سر دیوارها این قصبه و تغییر نام خیابانهای که مزین به نام امامان معصوم (ع) بود آن را بطور آشکار نشان داده و اسم آن را مقابله با افراط گری دینی نام گذاری نمودند.
متاسفانه حکومت آذربایجان با توجه به اینکه با رژیم غاصب صهیونیستی مراودات زیادی را گاهی بصورت آشکار و گاهی نیز به طور پنهان دارد تلاش می کند با توجه به اینکه مردم در منطقه روز به روز به اعتقادات دینی خود نسبت به گذشته بیش از پیش عمل می نمایند و به نوعی بیدار اسلامی در منطقه نقش بسته بود و منافع اسرائیل به خطر می افتاد دست به چنینی رفتارهای وقاهت آمیز بر علیه مردم دیندار ناراداران زدند.
جالب است ميليخ يئودايوف، رهبر يهوديان کوهستاني جمهوري آذربايجان با انتشار مقاله اي در «جوييش ژورنال» jewish journal تحت عنوان « يک نماينده يهودي در يک سرزمين مسلمان» نوشت در حالي که يهودستيزي در آمريکا در سال 2015 سه درصد افزايش يافته است، چنين مساله اي در جمهوري آذربايجان که اکثريت جمعيت آن مسلمان هستند، هيچ گاه نمي تواند روي دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا