آذربایجاناخبارعمومیویژه

چرایی عفو مقامات امنیتی سابق جمهوری آذربایجان

کارشناس مسایل امنیتی جمهوری آذربایجان در مورد عفو مقامات امنیتی سابق این کشور گفت: زمانی که آنها در رأس کار بودند، قدرتشان را از مقامشان می گرفتند و امروز نیز قدرت آنها ناشی از این است که اعمال جنایتکارانه شان صرفا مربوط به خودشان نیست.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سایت مدراتور در گزارشی به نقل از «ینی مساوات» خبر داد، از میان 22 نفر مقامات امنیتی پیشین و اعضای تیم ژنرال الدار محمودوف، وزیر پیشین امنیت ملی جمهوری آذربایجان که در سال 2015 برکنار و به خاطر جرایم سنگین دستگیر و زندانی شدند، به جز دو سه نفر همگی از زندان آزاد شده اند و با الدار محمودوف دیدار می کنند.  

الهام اسماعیل، کارشناس مسایل امنیتی و از ماموران پیشین وزارت امنیت جمهوری آذربایجان می گوید: « هیچ گاه فعالیت مشترک الدار محمودوف و عاکف چوداروف، معاون پیشین وزارت امنیت در امور امنیت انرژی و راه های ارتباطی، مطلوب نیست. در زمانی که آنها در رأس کار بودند، قدرتشان را از مقامشان می گرفتند و امروز نیز قدرت آنها ناشی از این است که اعمال جنایتکارانه شان صرفا مربوط به خودشان نیست. ( مقامات دیگری نیز در این جنایات دخیل هستند). امروز الدار محمودوف آزاد است. او به رغم این همه جنایت دستگیر نشد. عاکف چوداروف نیز که دستگیر شده بود، اکنون آزاد است. برای دیدار آنها هیچ منعی وجود ندارد. عاکف چوداروف در مقابل جنایات زنجیره ای خود فقط چهار سال و نیم در زندان ماند و به محض آزادی نیز بی خیال تمامی دنیا شروع به سخن گفتن کرد. این رفتارها از قدرت درونی این افراد ناشی نمی شود. آنها فقط به این دلیل خرد نمی شوند که کسی نمی تواند به خاطر اعمالی که مرتکب شده اند، به آنها ایرادی بگیرد. حبس چهار و نیم ساله عاکف چوداروف، فقط تظاهر بود. الدار محمودوف نیز فقط از مقامش برکنار شده است. حال آنکه این افراد به خاطر جنایاتی که مرتکب شده بودند، باید به حبس ابد محکوم می شدند. اکنون نمی توان گفت که آنها ضعیف شده اند. اعضای تیم الدار محمودوف در زمان تصدی مقامات وزارت امنیت ملی، پول و ثروت  هنگفتی جمع کرده اند. برخی از آنها زمانی که به وزارت امنیت ملی آمدند، خرده فروش بودند. عاکف چوداروف تخته فروش بود. اما، امروز او آنقدر ذخایر مادی دارد که دشوار به تخته فروشی باز گردد.»  

الهام اسماعیل درباره مرگ ایلقار علی اف، معاون شعبه مبارزه با تروریسم وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان چندی پس از برکناری و بازداشت در سال 2015 ( پس از برکنار الدار محمودوف از وزارت امنیت ملی) نیز گفت: « ایلقار علی اف گفته بود که من همه چیز را اعتراف خواهم کرد. ایلقار علی اف قربانی همین حرفش شد. من باور نمی کنم که او خودش را در زندان حلق آویز کرده  باشد. اگر ایلقار علی اف آنطور حرف نزده بود، عاکف چوداروف هم زودتر از این ها آزاد می شد. ( چوداروف اخیرا در میان زندانیانی که به خاطر شیوع کرونا آزاد شدند، از زندان آزاد شد.) افراد کمی از تیم الدار محمودوف هم اکنون در زندان به سر می برند. خانم ناتوان مروت اوا به خاطر بازجویی های غیرقانونی اصلا زندانی نشد. درست است که اثبات شد این خانم فقط مجری دستورات بوده است و براساس مقررات نظامی، هر دستوری باید اجرا شود. اما، آنها  براساس دستورات شفاهی بازجویی های غیرقانونی کرده اند. حال آنکه براساس قانون باید دستورات کتبی باشد. »

عاکف چوداروف، معاون امنیت انرژی و راه ها  و سایر مقامات وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان که به همراه او در دادگاه محاکمه شدند، به قلدری، باج گیری و حبس غیرقانونی کارفرمایان و سوء استفاده از مقامات دولتی و آدم ربایی در دوره تصدی معاونت ها و مقامات عالی رتبه وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان متهم و محکوم شده بودند.

در حالی که مقامات امنیتی پیشین جمهوری آذربایجان به رغم ارتکاب جرایم سنگین از زندان آزاد شده اند، رهبران بسیاری از سازمان های سیاسی و فرهنگی اسلامگرا از جمله دکتر محسن صمدوف، رهبر حزب اسلام آذربایجان، حاج طالع باقرزاده، رهبر جنبش اتحاد مسلمانان، حاج آبگل سلیمانف، موسس اتحادیه ارزش های ملی معنوی و دهها  تن دیگر از فعالان شیعی جمهوری آذربایجان و نیز شماری از فعالان سیاسی احزاب مخالف دولت در زندان به سر می برند. دستگیری انتقاد کنندگان از اوضاع نابسامان اقتصادی و معیشتی و فرهنگی جمهوری آذربایجان در هفته های اخیر همزمان با قرنطینه های اعمال شده به خاطر بیماری کرونا افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا