آذربایجاناخبارایرانعمومی

پیام تسلیت سفیر ایران در باکو بمناسبت درگذشت شرق شناس برجسته جمهوری آذربایجان

جواد جهانگیرزاده، سفیر  جمهوری اسلامی ایران در پیامی درگذشت آکادمیسین «واسیم محمدعلی اف» شرق شناس برجسته  و استاد زبان های عربی و فارسی، جمهوری آذربایجان را تسلیت گفت.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، جهانگیرزاده در این پیام با اشاره به این که محمدعلی اف فعالیت علمی بیش از پنجاه سال خود را وقف مطالعه قرآن مجید کرد و ترجمه و تفسیر قرآن وی به زبان آذری را کاری افتخارآمیز و جاودانه برای مردم جمهوری آذربایجان دانست.

در بخشی از این پیام آمده است: جمهوری اسلامی ایران یک دوست عزیز را از دست داده و درگذشت این دانشمند بزرگ ضایعه جبران ناپذیری برای جوامع علمی، ادبی و مذهبی جمهوری آذربایجان است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران درگذشت محمدعلی اف را به دولت و مردم  جمهوری آذربایجان و  نیز نزدیکان این شرق شناس برجسته تسلیت گفت.

آکادمیسین واسیم محمدعلی اف  متولد سال ۱۹۴۲ میلادی باکو طی سالهای طولانی رییس دانشکده های شرق شناسی و الهیات دانشگاه دولتی باکو  و نیز رییس شورای علمی و  دینی اداره مسلمانان قفقاز بود.

وی همچنین مترجم و مفسر نخستین ترجمه قرآن مجید به زبان آذری که در همکاری با آکادمیسین «ضیا بنیاداف» رییس فقید انستیتوی شرق شناسی فرهنگستان علوم ملی جمهوری آذربایجان و «الله شکور پاشازاده» رییس اداره مسلمانان قفقاز پس از استقلال این کشور منتشر شد،  به شمار می رود.

محمدعلی اف که نویسنده بیش از ۲۰ کتاب علمی است و آثار وی در ۱۵ کشور ترجمه و منتشر شده است، دیروز ( دوشنبه ) دار فانی را در سن ۷۷ سال وداع گفت.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا