آخرین اخبارآذربایجاناخبارعمومیقره باغقره باغ

پهپادهایی که جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ استفاده کرد

سایت آذری دیفنس جمهوری آذربایجان در گزارشی درباره ” استفاده از تسلیحات و تجهیزات نظامی تولید داخل جمهوی آذربایجان در جنگ قراباغ”، نوشت پهپادهای “Orbiter-2” və “Orbiter-3” در موسسه مشترک وزارت صنایع دفاعی جمهوری آذربایجان و شرکت  اسراییلی “Aeronautics Defense Systems” در داخل جمهوری آذربایجان تولید می شوند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، آذری دیفنس نوشت: « در جنگ قره باغ از پهپادها بطور خیلی گسترده استفاده شد. پهپادهای تجسسی و تجسسی – حمله و استفاده از پهپادهای انتحاری به شکل شبکه ای و استفاده تعاملی پهپادها و واحدهای توپخانه، موثر واقع شد و هم در خط مقدم و هم در عمق، تجهیزات نظامی و توپخانه و تانک ها و سامانه های ضدموشکی و انبارهای تسلیحات و مهمات دشمن نابود شد. در این نبردها، پهپادهای تاکتیکی Aerostar که تولید داخلی ارتش جمهوری آذربایجان است و پهپادهای مینی تاکتیکی Orbiter-3 و مینی پهپادهای تجسسی Orbiter-2 و پهپادهای انتحاری “ضربه” Zərbə و پهپادهای ” ایتی قووان” ( به معنای پهپادهای دور کننده سگ – الهام علی اف برای تحقیر ارتش ارمنستان، نیروهای ارمنی را به سگ و پهپادهای حمله کننده و فراری دهنده آنها را  پهپادهای فراری دهنده یا اخراج کننده سگ نامید و این نام بر روی پهپادها حک شد)، بطور فعال استفاده شده اند. استفاده گسترده از پهپادهای انتحاری ارتش جمهوری آذربایجان، برای نابود کردن تجهیزات نظامی و نیروها و مراکز نظامی دشمن در ویدئوهای منتشر شده وزارت دفاع جمهوری آذربایجان آشکارا دیده می شود.»

در هدایت سیستم های دیده بانی و نظارت و آتش توپخانه و “مهمات در حال گردش” ارتش جمهوری آذربایجان از  پهپادهای Orbiter-2 و Orbiter-3 استفاده شده است.  این پهپادها در درگیری های محلی و کوچک طی سال های 2014 تا 2016 و بعد از آن نیز بطور گسترده استفاده شده اند. این پهپادها که در دنیا به عنوان پهپادهای جدید مورد پذیرش است، توسط موسسه مشترک وزارت صنایع دفاعی جمهوری آذربایجان و شرکت اسراییلی Aeronautics Defense Systems تولید می شود.

از تصاویر منتشر شده توسط وزارت دفاع جمهوری آذربایجان معلوم می شود که ارتش جمهوری آذربایجان به میزان زیادی از پهپادهای انتحاری “ضربه” در جنگ قره باغ استفاده کرده است.

تحلیل این ویدئوها نشان می دهد که جمهوری آذربایجان با بهره گیری از تجربه ترکیه در عملیات “سپر بهار” در سوریه ، پهپادهای انتحاری خود را بطور هماهنگ شده با پهپادهای تجسسی  “Orbiter 2” və “Orbiter 3” استفاده کرده است و پس از کشف اهداف دشمن توسط پهپادهای تجسسی،  پهپادهای انتحاری برای حمله اعزام شده اند و این حمله ها تا پایان عملیات نیز لحظه به لحظه ثبت شده اند.

پهپاد انتحاری “ضربه” که بر پایه فناوری پهپاد Orbiter 1K شرکت Aeronautics Defense Systems اسراییل در موسسه مشترک تولید می شود، کلاهک های انفجاری به وزن یک و نیم کیلوگرم را حمل می کند. پهپادهای “ضربه”  که برای نابود کردن نیروی انسانی و ماشین های فاقد زره پوش تولید می شود، برای نخستین بار در صحنه واقعی جنگ آزمایش شد. سقف پروازی این پهپادها 5500 متر و شجاع رزمی آن 50 کیلومتر و حداکثر سرعت آن نیز 140 کیلومتر در ساعت  و مدت پرواز آن نیز نزدیک به 3 ساعت است.

هم اکنون در موسسه مشترک وزارت صنایع دفاعی جمهوری آذربایجان و شرکت اسراییلی ، مینی پهپادهای نوع Orbiter-2 و پهپادهای مینی تاکتیکی نوع Orbiter-3 و پهپادهای تاکتیکی نوع Aerostar و نیز سیستم هدایت این پهپادها  تولید می شود.  پهپادهای تاکتیکی Aerostar که در اختیار ارتش جمهوری آذربایجان هستند، در طبقه بندی پهپادهای چندکاره  تجسسی و نظارت و هدف گیری قرار می گیرند.

پهپادهای T-STAMP که تولید شرکت Controp است و قابلیت تجهیز با  بار مفید را دارد، بنا بر نوع ماموریت ، امکان نصب رادارهای  SAR  و  سیستم سینگال رسانی  تجسسی SIGINT و سیستم های رادیوالکترونیک ELINT را دارند. براساس اطلاعات درج شده در کاتالوگ های وزارت صنایع دفاعی جمهوری آذربایجان، در پهپادهای تاکتیکی Aerostar، پهنای بال 8,7 متر، دارازی پهپاد 4,7 ، وزن آن 230 کیلوگرم، قابلیت حمل بار مفید 50 کیلوگرم، شجاع نبرد 250 کیلومتر  و مدت باقی ماندن در آسمان 12 ساعت و حداکثر سقف پروازی 5486 متر است. این پهپاد که به موتور Zanzottera 498i با قدرت 38 اسب مجهز است، دارای حداقل سرعت  110 کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت 203 کیلومتر در ساعت است. 

در مینی پهپادهای Orbiter-2 ، پهنای بال سه متر ، بار مفید یک و نیم کیلو ، حداکثر سرعت 110 کیلومتر و شجاع عملیاتی 100کیلومتر و ارتفاع پروازی 5500 متر است.

پهپادهای مینی تاکتیکی Orbiter-3 که تولید انبوه آن در سال 2017 شروع شده است ، برای انجام ماموریت های تجسس و نظارت و هدف گیری و جستجو ( ISTAR ) اختصاص دارند.  در این نوع پهپاد، پهنای بال 4,40 متر ، وزن 30 کیلوگرم ، قابیت حمل بار مفید 5,5 کیلوگرم است و مدت پروازی آن 7 ساعت و سرعت آن 130 کیلومتر و شجاع عملیاتی اش 150 کیلومتر است. این پهپاد که توسط پرتاب کننده به پرواز درمی آید، در زمان فرود از چتر و بالشت هوایی استفاده می کند.  پهپادهای مینی تاکتیکی Orbiter 4  نیز بر پایه ساختار آیرودینامیک پهپادهای  Orbiter 3 ساخته شده است، 24 ساعت در آسمان باقی می مانند. سقف پروازی آن بیش از 5400 متر و ظرفیت حمل بار مفید آن 50 کیلوگرم است. یکی دیگر از خصوصیات این نوع پهپاد از خانواده Orbiter ، امکان صعود خودکار، پایداری و هزینه حداقلی تولید آن است.  مطابق با نوع ماموریت ، پهپادهای “Orbiter-2”, “Orbiter-3” ،  “Orbiter-4” می توانند به بارهای مفید T-STAMP, D-STAMP, UZ-STAMP, M-STAMP  و  HD- Lite تجهیز شوند. 

در موسسه تولید سلاح وزارت صنایع دفاعی جمهوری آذربایجان ، تولید انبوه پهپادهای ” ایتی قووان” ( پهپادهایی که سگ را دور می کنند) با قدرت تخریب بیشتر شروع شده است.  این اصطلاح ( پهپادهایی که سگ را دور می کنند) فرمانده عالی قوا، الهام علی اف که در تاریخ ثبت شد، بر روی بال های این پهپاد نوشته می شود و هم اکنون مورد استفاده ارتش جمهوری آذربایجان است. براساس گزارش وزارت صنایع دفاعی جمهوری آذربایجان، کارشناسان این وزارت خانه با همکاری نیروهای مسلح ، آزمایش این پهپادها را در شرایط واقعی جنگی انجام داده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا