آذربایجاناخبار

پشت پرده دوستی جدید آمریکا با دولت علیف

به نظر کارشناسان، ایالات متحده بر توسعه روابط دوجانبه با آذربایجان و تحکیم همکاری های متقابل نقش ویژه ای قائل است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آذر اینفروم، مرحله جدید روابط باکو- واشنگتن پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا در حال شکل گیری است. به طوری که این مرحله توسعه هرچه بیشتر روابط، اتحاد راهبردی، همکاری های برابر و سازنده دو کشور را شامل شده و در اظهارنظرهایی که ترامپ در گفتگو با علی اف، اظهار کرده خود را نشان داده است.
نخست اینکه دونالد ترامپ از سیاست های الهام علی اف در اقتصاد آذربایجان و اجرای تغییرات ساختاری حمایت کرده و خواستار برقراری مناسبات تجاری جدید میان دو کشور شده است.
از طرف دیگر اقدامات امنیتی آذربایجان در منطقه و جهان نیز از سوی ایالات متحده آمریکا مورد تشویق قرار گرفته است.
آمریکا حمایت خود از کلیه لوایح بزرگ انرژی از جمله خط لوله گاز دهلیز جنوب به رهبری آذربایجان را کماکان ادامه داده و از آذربایجان و کشورهای ذینفع خواسته تا تمام تلاش خود را در اتمام این طرح به کار بندند.
این درحالی است که دوستی جدید حاکمیت آذربایجان با ایالات متحده آمریکا باعث تقویت برنامه اجرای اصلاحات ساختاری در آذربایجان شده به نحوی که تغییرات در نهاد ریاست جمهوری آذربایجان گواهی بر این ادعا می باشد.
علی رغم عزم جدی دو کشور برای برقراری روابط دوجانبه بر مبنای اقدامات مشترک، در شرایط فعلی رویارویی روابط سیاسی با منافع ملی دو کشور در حال ارزیابی می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا