اخبارترکیهعمومی

پس از کودتای ۲ سال پیش؛ ۱۵ هزار نفر از نیروهای مسلح ترکیه اخراج شدند

وبسایت خبر.۷ ترکیه اعلام کرد که پس از کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶(۲۵ تیرماه ۱۳۹۵)، بیش از ۱۵ هزار نفر از نیروهای مسلح ترکیه به علت مشارکت مستقیم و غیرمستقیم در کودتا از کار اخراج شده اند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از وبسایت خبر. ۷ ترکیه، از این تعداد ۱۵۰ نفر درجه ژنرالی سرتیپ به بالا و هفت هزار و ۶۰۲ نفر نیز درجه افسری داشته اند.
براساس این گزارش، طی دو سال گذشته هشت هزار و ۲۰۱ نفر از عوامل نیروی زمینی ارتش ترکیه شامل ۸۷ ژنرال و چهار هزار و ۱۷۹ افسر از کار خود اجرا شده و پنج هزار و ۷۸۳ نفر نیز بازداشت و زندانی شده اند.
بر اساس آمار اعلام شده، دو هزار و ۵۹۲ نفر از عوامل نیروی دریایی ترکیه نیز شامل ۳۱ دریادار و یک هزار و ۳۶۴ افسر از کار خود اخراج شده اند.
به گزارش خبر.۷، طی دو سال گذشته چهار هزار و ۲۱۵ نفر از عوامل نیروی هوایی ترکیه هم شامل ۳۲ ژنرال و دو هزار و ۵۹ افسر به اتهام مشارکت در کودتا و عضویت در گروه کودتاگر گولن از کار اخراج شده اند.
این رسانه تعداد نظامیان فراری و پناهنده ترکیه به کشورهای خارجی پس از کودتای نافرجام دو سال پیش را ۴۶۶ نفر اعلام کرد.
به گزارش این رسانه، در جلسه شورای عالی نظامی ترکیه که چند روز پیش به ریاست رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه تشکیل شد، مقامات عالی نظامی و سیاسی ترکیه نحوه برخورد با عوامل گولن و کودتاگران در داخل یگان های نظامی را بررسی کردند.
بر اساس مصوبات این جلسه، از این پس اخراج نظامیان با تایید وزارت دفاع ملی ترکیه انجام خواهد شد.
بر اساس تصمیم شورای عالی نظامی ترکیه، نحوه مبارزه با گروه های تروریستی پس از لغو وضعیت فوق العاده و در سه سال آینده با مدیریت وزارت دفاع ملی پیگیری می شود و اخراج عوامل نظامی مرتبط با ترور و کودتا نیز با تایید این وزارتخانه ممکن خواهد بود.
خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه ۱۰ روز پیش اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور هنوز به طور کامل از وجود عوامل گولن پاکسازی نشده و مبارزه برای دستگیری و نابودی آنها ادامه خواهد یافت.
دولت ترکیه پس از کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶(۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۵) با برقراری هشت دوره وضعیت فوق العاده سه ماهه، بیش از ۲۲۸ هزار نفر را دستگیر کرده و ۱۳۴ هزار نفر را از مشاغل دولتی اخراج و عملا بیکار کرد.
همه این تصمیمات با استفاده از اختیارات قانون وضعیت فوق العاده و با صدور ‘بخشنامه در حکم قانون’ به اجرا در آمد و در نهایت موجب تنزل جایگاه ترکیه در خصوص وضعیت حقوق بشر، آزادی بیان، آزادی مطبوعات و فعالیت نهادهای مدنی و اجتماعی شد.
ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به گولن(فتو) و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای ۱۵ جولای(۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۵) را سازماندهی کرده است.
در کودتای ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ (۲۵ تیرماه ۱۳۹۵) ترکیه ۲۴۹ نفر کشته و ۲ هزار و ۱۹۳ نفر نیز زخمی شدند.
محاکمه عوامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ترکیه در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا