آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانتحليل هاروسیهعمومیقره باغقره باغ

پررنگ تر شدن اعتراضات ارمنستان با حضور زنان/ تحلیل

اعتراضات مردمی به سیاست های نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در ایروان و دیگر شهرهای بزرگ این کشور همچنان جریان دارد.

پایگاه خبری حقایق قفقاز/ در ادامه روند اعتراضات مردمی به سیاست های نخست وزیر ارمنستان، صدها تن از زنان مخالف دولت نیز به صفوف معترضان پیوسته و بر استعفای نیکول پاشینیان تاکید کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات خیابانی، نیکول پاشینیان را به واگذاری باقیمانده منطقه قره باغ به جمهوری آذربایجان متهم می کنند و به همین دلیل، خواستار استعفای نخست وزیر ارمنستان هستند.

ادامه روند اعتراضات مردمی به دولت ارمنستان در حالی است که با دخالت پلیس و نیروهای امنیتی در روز پنجشنبه گذشته، تظاهرات مخالفان به خشونت کشیده شد و پلیس صدها تن از معترضان را دستگیر و روانه زندان کرده است.

معترضان مخالف پاشینیان نیز تاکنون چندین بزرگراه ارتباطی مهم در ایروان را مسدود کرده و از تردد خودروها جلوگیری به عمل می آورند.

در بحبوحه اعتراضات مردمی، مقامات حزب حاکم قرارداد مدنی، حمایت از قره باغ را دستاویز مخالفان برای سرنگون کردن حکومت قرار داده اند.

در این ارتباط، «آرتور هوانیسیان»، نماینده حزب حاکم، جمعه گذشته در سخنانی در مجلس ملی ارمنستان، هدف اصلی معترضان را سرنگونی حزب حاکم و شخص نیکول پاشینیان نخست وزیر اعلام کرد.

این سیاستمدار و صاحبنظر ارمنی همچنین مدعی شد: «هدف مخالفان نه تنها نجات منطقه قره باغ نیست، بلکه آن ها صرفا به بهانه های مختلف در اندیشه تغییر حکومت هستند. مخالفان تلاش می کنند جای ما (حزب قرارداد مدنی) را بگیرند.»

یک نکته قابل تامل در زمینه تظاهرات مخالفان این است که رهبران احزاب مخالف تاکنون صرفا به سیاست های دولت پاشینیان در زمینه امضای توافقات صلح با دولت جمهوری آذربایجان معترض بوده اند.

در حالی که رهبران احزاب مخالف، پیشنهاد خاصی در زمینه امضای توافقنامه صلح با جمهوری آذربایجان ارائه نکرده اند.

با توجه به این امر، محافل سیاسی مستقل در منطقه و کارشناسان سیاسی، موضع گیری های مقام های دولت ایروان در زمینه اعتراض های اخیر را واقعی و مغایر با منافع ملی ارمنستان قلمداد می کنند.

در ارتباط با خواسته های مخالفان می توان به اظهارات روز هشتم ماه نوامبر سال گذشته میلادی “روبرت کوچاریان” رئیس جمهوری اسبق ارمنستان اشاره کرد.

این سیاستمدار ارمنی در جریان تجمع سال گذشته میلادی مخالفان درمیدان آزادی ایروان، از این که دولت پاشینیان در جنگ با جمهوری آذربایجان شکست خورده و نتوانسته است اقتدار ارمنستان را حفظ کند، سیاست های دولت پاشینیان را ناکارآمد توصیف کرده بود.

وی در عین حال گفته بود که ارمنستان در مذاکرات با جمهوری آذربایجان با اتکا به پیروزی ها در جنگ در سال های 1992 تا 1994 میلادی، در مذاکرات همواره یک گام از جمهوری آذربایجان جلوتر قرار داشت. در گذشته، ارمنستان از هفت منطقه پیرامونی قره باغ، به عنوان کمربند امنیتی بهره برداری می کرد.

این اظهارات که نشان دهنده مواضع اصلی مخالفان دولت پاشینیان است و بهانه هزاران تن از مخالفان دولت ایروان در اعتراض های اخیر و جاری ارمنستان تلقی می شود.

در حالی که ارمنستان در جنگ دوم قره باغ شکست خورده و نخست وزیر این کشور تسلیم خواسته های جمهوری آذربایجان شده است.

در این شرایط ، بدیهی است که با روی کار آمدن مخالفان، تمامی توافق‌نامه های صلح با جمهوری آذربایجان به حاشیه خواهد رفت.

در چنین شرایطی در صورت حذف دولت پاشینیان از حاکمیت ارمنستان، عواقب غیرقابل پیش بینی در پی خواهد داشت.

در ارتباط با اعتراض های اخیر و دامنه دار مخالفان دولت پاشینیان، دیمیتری پسکوف سخنگوی نهاد ریاست جمهوری روسیه گفته است: «مسکو علاقمند است دوره دشوار ارمنستان هرچه زودتر به پایان برسد و این کشور وارد دوره ثبات شود.»

این سیاستمدار روس همچنین اعلام کرد: «دوره ثبات این فرصت را به ارمنستان خواهد داد تا به تدریج به سمت اجرای توافقات سه جانبه صلح که با مشارکت مسکو به دست آمده است، حرکت کند.»

در یک جمع‌بندی کلی از اعتراض های مخالفان در ایروان باید گفت: «در صورتی که دولت پاشینیان نتواند اعتراض های مخالفان را مدیریت کند و تظاهرات روزانه شمار زیادی از ساکنان ایروان و دیگر شهرهای بزرگ ارمنستان را حل و فصل نکند، مشکلات دولت ایروان افزایش بیشتری خواهد یافت.»

بدون شک در صورت ادامه این روند، دولت پاشینیان می بایست شاهد افزایش شمار معترضین و تزلزل در حاکمیت ارمنستان باشد.

محمدعلی طالبی

منبع: ایران پرس

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا