آذربایجاناخبار

پرداخت حقوق رسمی به روحانیون مورد تایید اداره دولتی مسلمانان قفقاز و کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان

دولت جمهوری آذربایجان از سال آینده به روحانیون مورد تایید اداره دولتی مسلمانان قفقاز و کمیته دولتی امور گروه های دینی، حقوق رسمی پرداخت خواهد کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  خبرگزاری ترند، گوندوز اسماعیل اف، معاون کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان در همایش « آگاهی بخشی دینی؛ وضعیت موجود و امکانات» در باکو گفت : « کالج های دینی که بطور رسمی ثبت شده اند ( مجوز گرفته اند)، به تدریج فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و تحصیل در آنها رایگان خواهد بود. باید بطور تدریجی ، تحصیل در «دانشگاه اسلام باکو» نیز رایگان شود. رایگان کردن تحصیل در این دانشگاه، صرفا در اختیار «کمیته دولتی امور گروه های دینی» ، « اداره مسلمانان قفقاز» و « دانشگاه اسلام باکو» نیست. »
معاون کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان گفت : « اگر ما می گوییم آموزش دین، برای تامین امنیت ایدئولوژیک و اجتماعی کشور ضروری است، باید وضعیت موجود در کشور در ارتباط با تحصیل دینی تغییر داده شود. »
گوندوز اسماعیل اف گفت : « به علت حاکمیت اصل جدایی دین از دولت ( جدایی دین از سیاست) ، آموزش دین در مدارس غیرممکن است. هیچ گاه دین در مدارس آموزش داده نخواهد شد. اما، باید درسی که حاوی اطلاعات دینی باشد، در مدارس آموزش داده شود. در مدارس نمی توان شریعت درس داد. اما، باید اطلاعات دینی آموزش داده شود. کتاب درسی « اطلاعات زندگی » در برنامه آموزشی وجود دارد، اما آن را نمی توان کافی دانست.»
معاون کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان گفت : « بیش از ۳ هزار نفر ( از شهروندان جمهوری آذربایجان) وجود دارند که در خارج از کشور تحصیل دینی کرده اند. بخشی از آنها همانند ما فکر می کنند. بخشی نیز تحت تاثیر برخی نگرش های خاص دینی قرار دارند. »
گوندوز اسماعیل اف تاکید کرد: « ما مخالف تحصیل دینی در خارج از کشور هستیم. زیرا سبک زندگی در خارج ، همانند سبک زندگی در (جمهوری) آذربایجان نیست و این نیز موجب شکل گیری نگرش های متفاوت می شود. با در نظر گرفتن این ها ، بر این باوریم که تحصیل دینی در مقاطع پایین ، قطعا باید در داخل کشور باشد و فقط در دوره فوق لیسانس و دکترا می توان در خارج از کشور تحصیل دینی کرد. همچنین می توان برای تحصیل دینی در داخل کشور، متخصصان خارجی را برای تدریس به داخل کشور دعوت کرد. »

همچنین به گزارش پایگاه اینترنتی «سلام نیوز» ، صیاد صلاحی معاون اول کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان در این همایش گفت : « با آنکه دین از دولت در (جمهوری) آذربایجان جداست، دیندار از دولت جدا نیست. »
معاون اول کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان افزود : « دینداران دارای عزت و احترام ویژه ای در جامعه هستند. اسلام، آخرین دین است و دارای موضع برتر است. در دنیا ، افراد زیادی به این دین روی می آورند و محبوب تمامی بشریت است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا