آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

پایگاه اینترنتی «ویرتوالاز»جمهوری آذربایجان نوشت؛آماده شدن ارمنستان برای امضای توافق نامه همکاری گسترده با اتحادیه اروپا بازی خطرناک است

پایگاه اینترنتی «ویرتوالاز» جمهوری آذربایجان در تحلیلی ، آماده شدن ارمنستان برای امضای توافق نامه همکاری گسترده با اتحادیه اروپا را بازی خطرناک ایروان قلمداد کرد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،ویرتوالاز در این تحلیل نوشت:« مقامات ارمنی می گویند که متن این توافق نامه منتشر نخواهد شد و جزییات آن در اوایل سال آینده اعلام خواهد شد.»
این پایگاه اینترنتی جمهوری آذربایجان سوال کرده است:« پس چه اتفاقی افتاده است که ارمنستان توافق نامه ای را که در سال ۲۰۱۳ در چارچوب ابتکار «همسایگی شرقی» اتحادیه اروپا، با امر ناگهانی ولادیمیر پوتین امضاء نکرد، اکنون امضاء می کند؟ »
ویرتوالاز در پاسخ این سوال نوشت:« مذاکرات ارمنستان با اتحادیه اروپا درباره این توافق نامه تقریبا یک سال جریان داشته است. کارن نظریان، معاون وزیر امورخارجه ارمنستان از طرف ایروان در این مذاکرات شرکت می کرد. اما، منابع مطلع می گویند لابی گری اصلی برای انعقاد این توافق نامه را میکائیل میناسیان، داماد سرژ سرکیسیان و سفیر ارمنستان در واتیکان انجام داده است. میناسیان از ابتدا از چهره های نزدیک به اروپا محسوب می شده است و در ساختارهای اروپایی کار کرده و در ارمنستان نیز «جنبش اروپا» را تاسیس کرده است و هم اکنون نیز بخش اعظم رسانه های ارمنستان را خط دهی می کند.»
ویرتوالاز افزوده است:« مقامات ارمنی از جمله سرژ سرکیسیان ، رییس جمهوری ارمنستان می گویند متن توافق نامه ای که ایروان با اتحادیه اروپا امضاء خواهد کرد، با متن توافق نامه ای که قرار بود در سال ۲۰۱۳ امضاء شود، تفاوت چندانی ندارد. در آن زمان نیز برای امضای توافق نامه ارمنستان با اتحادیه اروپا، بیش از سه سال و نیم وقت برای مذاکرات صرف شده بود و باید در نوامبر ۲۰۱۳ در نشست سرانی امضاء می شد که در چارچوب طرح «همسایگی شرقی» اتحادیه اروپا برگزار شده بود.اما، در ماه سپتامبر همان سال با تماس تلفنی ناگهانی ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه با سرژ سرکیسیان، وی مرخصی خود را نیمه تمام گذاشت و راهی مسکو شد. سرکیسیان در «نوو-اوگاریئو» با پوتین دیدار و پس از این دیدار اعلام کرد ارمنستان از امضای توافق نامه با اتحادیه اروپا صرف نظر کرده و تصمیم به عضویت در اتحادیه اوراسیا گرفته است. در آن زمان ، رسانه ها نوشتند که پوتین برای متقاعد کردن سرکیسیان به این تصمیم، او را تهدید کرده است که اگر ارمنستان با اتحادیه اروپا همگرایی کند، روسیه از پیشروی تانک های جمهوری آذربایجان به قره باغ جلوگیری نخواهد کرد. پوتین حتی طرح حمله ارتش جمهوری آذربایجان به قره باغ را نیز به سرکیسیان نشان داده بود.»
ویرتوالاز افزوده است این بار نیز سرکیسیان کاری بسیار مخاطره آمیز انجام می دهد و نمی تواند در این کار صرفا به سرگئی لاوروف، وزیر خارجی ارمنی تبار روسیه متکی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا