آذربایجاناخبارعمومی

پایگاه اینترنتی روزنامه ینی مساوات آذربایجان، حمایت از رژیم صهیونیستی در مساله قدس را توجیه کرد

روزنامه « ینی مساوات» چاپ باکو در دفاع از انتشار مقاله ای در این روزنامه به طرفداری از رژیم صهیونیستی و در مخالفت با اعتراض های جاری در جمهوری آذربایجان به اقدام رییس جمهوری آمریکا در خصوص قدس شریف، نوشت : « همانطور که انتظار می رفت مساله قدس نیز جامعه جمهوری آذربایجان را به دو قسمت تقسیم کرد.»

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،پایگاه اینترنتی «ینی مساوات» نوشت : « همواره رویدادهای مهم جهان، در جمهوری آذربایجان بطور جدی مذاکره می شود و جامعه را به دو جبهه تقسیم می کند و این تقسیم شدن، اتهامات و اهانت های متقابل را نیز درپی می آورد.»
ینی مساوات افزود : « همانطور که مشخص است، همه افراد با تصمیم ترامپ برای اعلام قدس به عنوان پایتخت اسراییل مخالف نیستند و برعکس، برخی دوستان از اسراییل دفاع می کنند و با حرارت از اعلام قدس به عنوان پایتخت اسراییل طرفداری می کنند.»
ینی مساوات افزوده است : « مساله در اینجاست که یکی از نویسندگان ما ، سامیر ساری، برعکس افکار عمومی در این مورد موضع گرفته و این را نیز در ستون خود منتشر کرده است. استدلالش نیز این است که قدس موضوعی عربی است و نیازی به دخالت ما نیست. جواب این مقاله را نیز حاج ایلقار ابراهیم اوغلو، کارشناس علوم دینی داد که خود نیز در روزنامه «ینی مساوات» نیز مقاله می نویسد. اما، مساله به اینجا ختم نشد و افرادی یافته شدند که «صورت حساب» این مساله را برای ینی مساوات نوشتند. در کل، این رفتار نتیجه ۷۰ سال زندگی در نظام شوروی است و طبق عادت ، آذربایجانی ها مقالاتی را که نپسندند، «سفارشی» می نامند. «سفارشی» که از «بالا» می آید. این انگ «سفارشی»، مرضی آذربایجانی است که اگر به آن مبتلا هم نشده باشیم، به آن عادت کرده ایم. اما، صرفا بخاطر یک مقاله، متهم کردن یک رسانه و «سفارشی» نامیدن آن، درست نیست. هر نویسنده ای، موضع خود را دارد. همچنین باید انصاف داشت. «ینی مساوات»، همواره در باره قدس ، فلسطین و محاصره غزه مقاله منتشر کرده است و در این مقالات از حق و حقوق ملت فلسطین دفاع و اسراییل سرزنش شده است. زیرا، در این مساله بیش از هر گونه تعصبی، موضوع حق و عدالت مطرح است که صرفا بخاطر مسلمان بودن فلسطین نیست. در این موضوع، مساله حقوق بشر و عدالت مطرح است. در این مسایل، دین و مذهب و اتحادهای قومی به اولویت دوم تبدیل می شوند. »
در این مقاله افزوده شده است : « ینی مساوات ۱۲ سال است که در روزهای جمعه هر هفته تحت شعار « قدس و قره باغ را فراموش نکن» مقاله منتشر می کند.»
روزنامه «ینی مساوات» همچنین در مقاله دیگری درباره دعوت اردوغان، رییس جمهوری ترکیه از الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان برای حضور در نشست سران سازمان همکاری اسلامی درباره مساله قدس، دولت جمهوری آذربایجان را به هشیاری در این باره فراخواند و نوشت : « این رویدادها، بخصوص نشست سران استانبول که موجب حساسیت دولت یهود خواهد شد، ممکن است روابطمان با اسراییل ، یعنی تامین کننده اصلی سلاح جمهوری آذربایجان را تحت تاثیر قرار دهد و جمهوری آذربایجان را در مقابل انتخابی دشوار بگذارد. امکان ندارد تل آویو ، غیر از این ( حضور در نشست استانبول) را از باکو انتظار داشته باشد و انتظار هم ندارد. زیرا، منافع ملی ما ایجاب می کند که مناسبات خوبمان را با کشورهای اسلامی و سازمان همکاری های اسلامی که ارمنستان را متجاوز می شناسد، حفظ کنیم.»
ینی مساوات به نقل از قابیل حسینلی، کارشناس امور سیاسی نوشت : « سازمان همکاری های اسلامی ، ارمنستان را متجاوز شناخته است و در هر نشستی، قطعنامه های ویژه ای درباره قره باغ نیز تصویب می کند. در کل، بسیاری از کشورهای عربی از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت می کنند. وضعیت کنونی به این صورت است که جمهوری آذربایجان توانسته است با اسراییل مناسبات استراتژیک برقرار کند. اما،جمهوری آذربایجان همچنین قوانین بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل را اصل قرار داده است. واقعیت های روز و روابط در حال توسعه جمهوری آذربایجان با جهان اسلام، ایجاب می کند که باکو بدون اتخاذ موضع ضداسراییلی ، در مساله قدس، از موضع بی طرفانه رفتار کند. ما با مطرح کردن ایده «شهر آزاد» برای قدس، طرفدار حفظ این شهر به عنوان مرکزی منحصر به فرد برای تمدن ها هستیم. نباید فراموش کنیم که قدس مرکزی مقدس برای دین اسلام است.»
ینی مساوات برگزاری نشست استانبول را نشانه افزایش قدرت منطقه ای ترکیه به عنوان کشور برادر جمهوری آذربایجان ارزیابی کرده و افزوده است : « علاوه بر این، احتمال می رود در قطعنامه نهایی که در نشست استانبول صادر خواهد شد، اصول مربوط به سایر مناقشات از جمله مناقشه قره باغ کوهستانی نیز منعکس خواهد شد. دستکم تردیدی نیست که الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان یک بار دیگر توجه کشورهای اسلامی را به مساله اشغال قره باغ جلب خواهد کرد. »

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا